Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-21, 18:51
  #1
Medlem
starke_adolfs avatar
Mina utgångspunkter:
(1) Det finns någon plats där tankar är.
(2) Det finns någon plats där medvetandet är.
(3) Respektive individs tankar är skiljda från respektive individs medvetande.
(4) Det kan finnas fler tankar än vad vi kan medvetandegöra oss i varje tidpunkt, vi kan tänka oss att dessa utgör en mängd av "möjliga tankar".
(5) Varje individs medvetande plockar ut (medvetandegör sig) vissa tankar ur mängden av alla möjliga tankar som individen sedan uppfattar som sina tankar.
(6) En människa kan endast tänka precis en tanke samtidigt. Vilken tanke människan tänker kan dock förändras väldigt fort.
(7) Medvetandet är inte perfekt och kan inte alternera mellan olika tankar med oändlig frekvens utan det kan gå olika fort för olika människor.
(8) Medvetandet är inte perfekt utan kan plocka ut tankar som inte är menade att bli utplockade, varefter människor kan tänka (och eventuellt göra saker) undermedvetet.
(9) Det vi faktiskt tänker är möjliga tankar som medvetandet har medvetandegjort sig.

Diskussionsfrågor:
  • Håller ni med om mina punkter ovan?
  • Vad styr vilka tankar vi tänker?
  • Om medvetandet väljer ut tankar, vem eller vad väljer?
  • Är platsen för tankar och medvetandet fysisk?
  • Hur tänker vi?
Citera
2016-04-21, 19:02
  #2
Medlem
Jag kastar/skjuter/exploderar ut mina tankar, färg och form egentligen, lärda symboler,
först grovt lärda genom den långa biologiska evolutionen,
sedan genom den livslånga evolutionen jag upplever nu.
Från bebis, till nu medelålders.
Jag förfinar mitt arbete. Lär mig.
Samlar på mig idéer och uttryckssätt.
Min personlighet.
Min kropp.

Platsen är lika fysisk som historien/minnen var, är.

Jag vet inte hur jag tänker
för om jag tänker på det
så tittar jag på något som lämnar mig.
Vad är jag?
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2016-04-21 kl. 19:12.
Citera
2016-04-22, 10:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Hur tänker vi?
Så här tror jag att vi tänker:

Hjärnan är en simuleringsmotor som i ett dataspel. Vi är själva i centrum i en simulerad scen där sådant vi är medvetna om existerar som abstrakta objekt. Vi simulerar hela tiden realtiden och uppdaterar scenen kontinuerligt med nya indata från våra sinnesorgan. Vi kan även simulera spekulativt in i framtiden, rekonstruera simuleringar utifrån minnet eller till och med simulera att vi är andra personer. Våra tankar är abstraktioner som uppstår vid simuleringar.

På så sätt är simuleringen det universum där våra tankar existerar. Inga tankar är möjliga utanför simuleringsmodellen och den blir då också ett fängelse som begränsar vad vi kan tänka. För att jämföra med dataspelet så är våra tankar tillstånd som uppdateras av programmet, de finns ingen annanstans och kan inte uppstå utan stöd i programmet och hårdvaran.

Simuleringarna är i huvudsak parallella. Minnet är dock associativt, vilket gör att när vi fiskar fram en tanke ur minnet så följer kopplade tankar med som på en tråd när vi drar i den första. Det gör att vi alltid minns våra tankar som om de vore seriella, även om vi i verkligheten har tänkt på flera saker samtidigt.

Självreflektion är en process där vi granskar minnesbilder av oss själva. Därför uppfattar vi oss själva som vi minns oss och inte som vi egentligen är. I vår simuleringsmodell är vi själva i centrum och alltid närvarande, eller om man så vill medvetna.

Om vi hör en spännande historia berättas så simulerar vi den samtidigt som vi hör den. Vi använder vår egen fantasi för att fylla på med bilder och annat som inte framgår av berättelsen. Och vi placerar oss själva i berättelsen som en osynlig observatör, eller som en filmkamera om man så vill, för vår simuleringsmodell förutsätter att vi själva finns med i allt som händer.

Om vi fantiserar om vad som händer efter vår död så kommer vi även där att finnas med som observatör, eftersom modellen så kräver. Det gör att vi uppfattar ett själsligt jag som kan lämna kroppen och leva kvar efter att kroppen inte längre finns, varav det religiösa uppstår i våra fantasier.
Citera
2016-04-22, 10:56
  #4
Medlem
Soxis avatar
Tror du skulle ha nytta av Kants kunskapsteori: http://www.thephilosophynet.com/kant.htm
Citera
2016-04-22, 11:13
  #5
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Mina utgångspunkter:
(1) Det finns någon plats där tankar är.
(2) Det finns någon plats där medvetandet är.
(3) Respektive individs tankar är skiljda från respektive individs medvetande.
(4) Det kan finnas fler tankar än vad vi kan medvetandegöra oss i varje tidpunkt, vi kan tänka oss att dessa utgör en mängd av "möjliga tankar".
(5) Varje individs medvetande plockar ut (medvetandegör sig) vissa tankar ur mängden av alla möjliga tankar som individen sedan uppfattar som sina tankar.
(6) En människa kan endast tänka precis en tanke samtidigt. Vilken tanke människan tänker kan dock förändras väldigt fort.
(7) Medvetandet är inte perfekt och kan inte alternera mellan olika tankar med oändlig frekvens utan det kan gå olika fort för olika människor.
(8) Medvetandet är inte perfekt utan kan plocka ut tankar som inte är menade att bli utplockade, varefter människor kan tänka (och eventuellt göra saker) undermedvetet.
(9) Det vi faktiskt tänker är möjliga tankar som medvetandet har medvetandegjort sig.

Diskussionsfrågor:
  • Håller ni med om mina punkter ovan?
  • Vad styr vilka tankar vi tänker?
  • Om medvetandet väljer ut tankar, vem eller vad väljer?
  • Är platsen för tankar och medvetandet fysisk?
  • Hur tänker vi?


1 Tankar är i universum på något sätt, eftersom de finns begränsningar på hur vi kan tänka. Tex satsen: En kropp är utsträckt, eller, ett objekt tar upp rumsutrymme. Du kan bara enligt logiska lagar förstå att det är så, men inte vart de kmr ifrån.

2 Universum skapade ditt medvetande.

3 Instämmer.

4 hänvisar till 1

6 du kan själv styra om tanken åker fram eller inte, genom att använda dig av iden om att tiden åker framåt.

Vad styr vilka tankar vi tänker?

Din omgivning och tanken om att du har en fri vilja, som i sin tur gör att du kan bestämma över din egen tanke?

Kanske fyller i sen. Skriver från mobil
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback