Man kan ju använda sig av ett relationellt perspektiv också. Istället för att se saker o ting utifrån identitetslagen och (därmed också) motsägelselagen (och det uteslutna tredje), vilket skapar vår identitetslogik som vi är vana vid, så kan man försöka skapa en "relationslogik". Det kanske låter lite flummigt, men det går ut på att man inte ska se "någonting" och "ingenting" som uteslutande varandra utan tvärtom se det så att "någonting" och "ingenting" skapar varandra. De förutsätter så att säga varandra.
Chang Tung-sun har skrivit rätt intressant om detta. Men, som jag förstår det, menade han att det kinesiska språket bygger på en helt annan logik än västerländska språk. Den sats- och predikatslogik som vi i västvärlden finner så universell och allmängiltig gäller, enligt Chang Tung-sun, inte i Kina och deras sätt att tänka.
Så för att "att vara" ska vara meningsfullt så måste det också innehålla "att inte vara". Existens och icke-existens är samma sak, lite som Herakleitos hävdade att vägen upp och vägen ned är densamma.
Det är i varje fall ett sätt att se på saken.