Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-21, 16:57
  #1
Medlem
Nalixs avatar
Om handlingen är följande:

Handlingen jag valt som skulle göra samhället bättre är att införa ett program i skolan som gör att ungdomar får en planerad vecka eller veckor i skolan där de får besöka äldre på ett ålderdomshem och få hjälp med läxor. Detta skulle efterlikna praktikveckor man har redan från grundskolan, men gynna de äldre, som ofta är ensamma, och de yngre med hjälp av läxor och samtidigt få lite praktik på ett ålderdomshem.

Detta skulle kunna vara en planerad vecka, en planerad termin eller någon lektion en eller två gånger i veckan. Det skulle dock vara obligatoriskt för elever att gå dit och inte frivilligt.

Och man ska nu analysera detta ur ett effektetiskt perspektiv, hur går man till väga?

Förstår mig faktiskt inte riktigt på effektetiken mer än att det ska bedömas från olika synvinklar om handlingen ger bra ellr dålig effekt?
Citera
2016-04-21, 21:34
  #2
Medlem
cacas avatar
Skulle nog inte fungera speciellt bra. Idag ska man vårdas hemma så länge det går med hemtjänst osv, det är mycket billigare för kommunen. När du väl får en plats på ett ålderdomshem så är personen i det skick att det oftast är risk för dans hälsa ifall den bor kvar hemma. Att sända elever för gå läxhjälp tror jag knappast skulle bli någon succé tyvärr. Bilden av att pigga pensionärer som slöjdar, spelar kort och umgås existerar inte längre, det är långvård.

Var man istället ute efter andra effekter tror jag att om elever fick hjälpa till med ordinarie arbetsuppgifter på ett boende par tillfällen, ja då skulle dessa elever få en förändrad syn på samhället, vården, människan mm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback