Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-21, 14:08
  #1
Medlem
HEj.

Som rubrik lyder så bestämde jag mig för att byta bort telias orginal router, till en mycket nyare och bättre?
Problemet är bara att den inte kan hitta mitt internet. Använder mig av ADSL och försäljaren sa att det skulle fungera utan vidare ansträngning bara koppla in och installera rättare sagt, men det skiter ju sig vid installationen av min nya TP-Link pga att den just inte hittar nätverket.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara för att ni ska förstå, så har jag vart otydlig fråga gärna så ska jag svara, och om ni vet hur jag får till en lösning på detta problem, skriv gärna.

MVH
Citera
2016-04-21, 15:35
  #2
Medlem
När du har ADSL så krävs ett modem, som kopplas via sin medleverade 'Splitter' till ditt tele-uttag.

Ganska ofta så erbjuder ISPn en kombo-box där modemet är inbyggt i en Router, som då kanske också ge WiFi till bostaden.

Din Archer kan inte fungera om den ansluts direkt till Splittern, även om sladden verkar passa, eftersom den inte innehåller adsl-modem. (Sådana routrar köper man inte själv via /nät-/butik, utan ISP tillhandahåller.)

Det du bör göra är att 'brygga' din Thomson (antingen själv eller via Telias telefonsupport). Den slutar då att vara (wifi-)router och funkar bara som ett adsl-modem.
(Och dess sämre egenskaper blir också "bortkopplade").

Enda nackdelen är att du måste ha två burkar igång och deras sladdar.

(Börja med att koppla in Thomson till teleuttaget igen, och låt den vara igång 10 min innan du ringer Telia.)
Citera
2016-04-21, 17:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
När du har ADSL så krävs ett modem, som kopplas via sin medleverade 'Splitter' till ditt tele-uttag.

Ganska ofta så erbjuder ISPn en kombo-box där modemet är inbyggt i en Router, som då kanske också ge WiFi till bostaden.

Din Archer kan inte fungera om den ansluts direkt till Splittern, även om sladden verkar passa, eftersom den inte innehåller adsl-modem. (Sådana routrar köper man inte själv via /nät-/butik, utan ISP tillhandahåller.)

Det du bör göra är att 'brygga' din Thomson (antingen själv eller via Telias telefonsupport). Den slutar då att vara (wifi-)router och funkar bara som ett adsl-modem.
(Och dess sämre egenskaper blir också "bortkopplade").

Enda nackdelen är att du måste ha två burkar igång och deras sladdar.

(Börja med att koppla in Thomson till teleuttaget igen, och låt den vara igång 10 min innan du ringer Telia.)

Har pratat lite med Telia nu, och dom säger att det bara ska vara att koppla ut deras och in med den nya, för att citera h*n "Eftersom att du inte har telefoni via bredbandet, alltså VOIP, utan använder analog telefoni så kan du använda ett annan modem + router om du vill det."
Citera
2016-04-21, 21:18
  #4
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twostepahead
Har pratat lite med Telia nu, och dom säger att det bara ska vara att koppla ut deras och in med den nya, för att citera h*n "Eftersom att du inte har telefoni via bredbandet, alltså VOIP, utan använder analog telefoni så kan du använda ett annan modem + router om du vill det."

Stämmer. Vilket modem har du provat med då? Archer är en router utan modem.

/capmac
Citera
2016-04-22, 00:08
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Stämmer. Vilket modem har du provat med då? Archer är en router utan modem.

/capmac

Archer C9 är en router men D9 är ett ADSL-modem.

http://www.tp-link.se/products/detai...Archer-D9.html

En klurig sak är att modemet/routern har en kombinerad LAN4/WAN-port förutom en ADSL-port. Du måste nog tala om i inställningarna att du ska använda ADSL-porten.
Problemet har varit uppe förut med en motsvarande modem men jag kommer inte ihåg svaret..

Edit:
Kolla:
(FB) Kan inte ansluta fler än 1 enhet åt gången, routerproblem.

Som iconicatab svarat i den tråden men inte i denna så blir modemet/routern ett ADSL-modem efter en fabriksåterställning. Någon har tydligen använt din som router innan.

Manual:
http://www.tp-link.se/download/Archer-D9.html
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-04-22 kl. 00:34.
Citera
2016-04-22, 00:28
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
felpost
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-04-22 kl. 00:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback