Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-21, 08:23
  #1
Medlem
Halloj.

Är ganska ny när det gäller linux så go easy on me!

Har försökt installera linux (både Back Box och Mint) och kommit lite olika långt.

Både Back Box och Mint vägrar boota utan legacy inställt i bootmenyn. Jag har ändrat bootorder och testat med/utan secure boot.
Använder jag legacy verkar det som att det buggar på lite olika fronter. För det första så får jag lite error precis i början (texten försvinner så fort så hinner inte läsa exakt, men något i stil med:"gathering resource fail.. ect). Sen så fryser Back Box ibland på uppstart, och i Mint fungerar varken touchpaden eller musen.

När Back Box inte frös så försökte jag installera det på en partition men fick ett felmeddelande att jag behöver en partition för bootinstruktioner ect. Detta googlade jag och de flesta svar verkade peka mot att det är riskabelt att installera på det sättet. Felmeddelandet försvinner tydligen när man bootar med UEFI.

Så jag misstänker att det är här någonstans felet ligger.

Datorn jag håller på med atm är en acer aspire, hybriddisk. USB stickan är formaterad till fat32 och jag använder pendrivelinux usb installer.

Någon som har nån tanke om detta?
Citera
2016-04-21, 11:14
  #2
Medlem
ljudkellgrens avatar
Du har vad jag förstår redan gett svaret själv, boota upp i uefi-mode. Annars kan du inte heller installera i uefi-mode. När du sedan partitionerar disken måste du se till att det finns en separat partition som är formaterad i fat32 och flaggad som boot, 100MB räcker i storlek. Inga andra partitioner får flaggas som boot.
Själv använder jag "universal usb installer", men vet att det ibland kan vara problem med att få till det på en usb med vissa versioner av vissa distributioner, pröva då dvd om du har det till datorn. Annars prova en annan version av antingen distributionen eller det program du använder för att få ner distributionen på usb.
Citera
2016-04-21, 19:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Du har vad jag förstår redan gett svaret själv, boota upp i uefi-mode. Annars kan du inte heller installera i uefi-mode. När du sedan partitionerar disken måste du se till att det finns en separat partition som är formaterad i fat32 och flaggad som boot, 100MB räcker i storlek. Inga andra partitioner får flaggas som boot.
Själv använder jag "universal usb installer", men vet att det ibland kan vara problem med att få till det på en usb med vissa versioner av vissa distributioner, pröva då dvd om du har det till datorn. Annars prova en annan version av antingen distributionen eller det program du använder för att få ner distributionen på usb.


Tack för svar

Grejen är att den inte vill boota i UEFI :/. Sen kan jag bara formatera i fatex (antar att det är ok?).

Okej. Har testat med ett annat usbminne men med samma outcome. Testade även två andra distros. Har googlat på detta i flera timmar nu, hjärnan börjar smälta känner jag. Kan det vara nåt som är låst på laptoppen eller kan det ha nåt med hybriddisken att göra?

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback