Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-20, 19:32
  #1
Medlem
Tjena flashback.
Om detta är i fel delforum så ber jag om ursäkt.

I november 2014 så ringde det på min dörr. Jag kikar ut genom nyckelhålet och ser en civilklädd kvinna stå i trappuppgången. När jag öppnar dörren så dyker en annan man upp från hörnet utav dörren och rycker upp min dörr och tränger sig in med kvinnan. Det var narkotikaspan.
In kommer även 3 andra civilklädda killar och börjar strosa omkring hemma hos mig. De visar sig att de haft span på en kille som jag har smsat med och är hemma hos mig för att göra husis.
De hitta lite grejer som skulle klassas som ringa narkotika och jag får följa med till polisstation för att avlägga blodprov (vägrade pissa).

Ungefär 1 månad senare så plingas det igen. (notera att jag låg väldigt lågt under denna tid, jag är ingen stor hustler utan bara en vanlig brukare, och jag undvek all telefonkontakt med säljare efter hembesöket)
Denna gång så var de inte så diskreta. de var minst 3 personer utanför min dörr som knackade,plingade,bankade på dörren, öppnade brevinkastet och skrek "polis, öppna dörren, vi vet att du är hemma, polisen öppna" etc etc.
Detta pågick i ungefär 15 minuter innan de gick. Än idag har jag ingen förklaring varför de kom igen och var så aggressiva i sitt beteende.

Detta hände som sagt för ett och ett halvt år sedan, och jag har fortfarande inte fått något papper hemskickat om dommen eller böter. Varför ?

Kan tillägga också att de tog min mobil första gången för att tömma den på information, fick ett brev ungefär 6 månader senare att jag kunde hämta upp den igen vilket jag sket i för jag var rädd pga andra visiten de hade hos mig.

Jag är även dömd sen tidigare ( ringa narkotika, hade 3g weed och var stekt när de plocka mig). Detta var sommaren 2013. Då tog det 2-3 månader innan jag fick bötern hemskickad.
Min fråga är nu varför det har tagit så lång tid, vad är det som händer ? kan det vara så att någonting gick fel med blodprovet och det var därför det kom och knackade igen ? Eller har de såpass mycket att göra just nu så mitt ärende fortfarande ligger och skräpar där någonstans men en vacker dag så kommer det upp igen ?

Tack på förhand
Citera
2016-04-20, 19:44
  #2
Medlem
Har du inte läst att den typen av ärenden är kraftigt underprioriterade pga gränsbevakning och resurser till flyktingbråk? Väntetider på 24 mån är inget ovanligt.
Citera
2017-11-15, 09:32
  #3
Medlem
Hallå igen flashback. Nu har det gått TRE år sedan det hände och jag har fortfarande inte hört något eller fått en bot.
Finns det möjligen en viss gräns som kan nås där dommen inte kan verkställas pga för lång tid?
Börjar bli less på att gå runt och vänta med nervositet och stress.
Citera
2017-11-15, 21:11
  #4
Medlem
Preskriptionstid för ringa beror på vad maxstraff är för brottet.
Två års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 1 år.
Fem års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 2 år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback