Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-20, 17:50
  #1
Medlem
Negrins avatar
Hej!

När jag tar examen i Maj tänkte jag fira mig själv genom att vara borta ca 3 veckor (plus minus några dagar) och åka igenom Spanien och Italien innan jag börjar jobba. Visste inte om jag skulle lägga denna i Spanien eller Italien-forumet men har lite bättre koll på Spanien så behöver mer tips härifrån.

Jag har varit i Sevilla x2, Málaga, Huelvas strand, Moskén/kyrkan i Córdoba, Alhambras trädgårdar i Spanien. I Italien har jag varit i Rom och en dagsutflykt till Pompeii.

Tänkt flyga ner någonstans med direktflyg och hem gärna med direktflyg också (Köpenhamn/Malmö, Göteborg, Stockholm går alla lika bra). Tänkte också åka färja mellan Barcelona och Sardinien i någon riktning. Tar mig helst fram med tåg/buss/båt väl nere på plats.

Tänkbar tripp: Madrid - Granada - Murcia - Valencia - Barcelona - Sardinien (vart?) - Sicilien (vart?!) - Ev södra Italien (vart?) - Någonstans i Centrala Italien (vart?) - Någonstans i Norra Italien (vart?) - Flyg hem

Dom spanska städerna är absolut INTE huggna i sten dom heller. Tar gärna emot tips på sevärda ställen snarare än kända städer om så finns. Skulle gärna till Portugals huvudstad Lissabon samt Cádiz i Spanien också men det kanske blir lite de-tour om man ska hinna med allt.

Tänker mig typ 3 veckor, budget har jag inte satt någon men kommer med lite tur ha 50 tusen sparat. Ska dock vara prisvärt och inget lyx som eftersöks direkt. Ska vara en chill resa där jag äter gott, promenerar lite kring gamla historiska byggnader som kyrkor eller något och sen bara läser en bok och sover. Något bad kan också vara avkopplande men inget supermåste eftersom det är maj och lär vara kallt i havet.
Citera
2016-04-20, 20:52
  #2
Medlem
Är långt ifrån någon expert på Italien. Men när du är på Sicilien så bör du inte missa att ta en tur ut till de Eoliska öarna, med Stromboli som höjdpunkt. Jag är själv av det svårimponerade slaget, men båtturen i månskenet på det spegelblanka Medelhavet samtidigt som den aktiva vulkanen återkommande sprutade lava var verkligen en magnifik upplevelse. Taormina är en spektakulärt belägen och relativt exklusiv badort på Siciliens ostkust. Det är av förklarliga skäl kanske inte det mest genuina sicilianska som går att frambringa. Men för att vara en välbesökt turistort är det mycket bra, med enastående hög nivå på maten. Därifrån går det också att göra utflykter till andra delar av ön, med eller utan guide.

Vidare är Bologna en angenäm stad i centrala/norra Italien. Städerna i Italien är ju oftast antingen nedsprungna med turister(för att de är sevärda naturligtvis, men ändå, helhetsupplevelsen blir ju lidande av för många av vissa sorters turister) eller en soptipp. Men Bologna är ingetdera och mycket civiliserat.
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2016-04-20 kl. 21:15.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2711942

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback