Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-21, 20:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajansspecial
Tror ni verkligen att Benelli Argo Mr1 går bort direkt ? det är ju ett flertal människor som har licens på den ?

Har redan 2 klass 1 bössor så känner att jag inte har ett behov av en till klass 1, vill gärna ha en ganska klen kaliber som jag kan jaga det flesta klass 2 djur med, men också ha en behaglig bössa på skjutbanan.

Volquartsen geväret verkar ju vara trevligt och de verkar väga mindre än vad jag trodde, men den kostar cirka 2500 dollar i USA vilket betyder att det kommer att kosta cirka 4000-4500 dollar i Sverige pga import mm. och det är så pass mycket pengar att jag inte kan rättfärdiga det för enbart en bössa

kolla i tyskland

kan vara enklaste vägen
Citera
2016-04-21, 20:54
  #14
Medlem
Har du budget så tycker man ju att ett pipbyte borde gå att ordna?

jag har skjutit en europeisk halvautomat i 6,5 som var riktigt fin (kan ha varit nån limited edition)

finns ju halvautomater som är lika billiga som vanliga bössor

diversre remington osv

Remington 750 sen pipbyte på några tusen och få till funktionen? känns ju inte som att det skulel vara jättedyrt
Citera
2016-04-21, 21:08
  #15
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
Har du budget så tycker man ju att ett pipbyte borde gå att ordna?

jag har skjutit en europeisk halvautomat i 6,5 som var riktigt fin (kan ha varit nån limited edition)

finns ju halvautomater som är lika billiga som vanliga bössor

diversre remington osv

Remington 750 sen pipbyte på några tusen och få till funktionen? känns ju inte som att det skulel vara jättedyrt

Är ju inte riktigt så enkelt att gå från en klass 1 av godtyckligt slag till .223.

Hylsan och hylsfoten skiljer ju betänkligt så extraktorn och lite annat måste moddas.

Har diskuterat att få en extrapipa i en wildcat baserad på WSSM-hylsor tillverkad av/med min smed och det föll på att stötbotten/slutstycket inte kunde härbergera .308 och WSSM samtidigt.

Det går säkert att konvertera en klass 1 halvotto till .223, men det drar med sig mer arbete än att bara byta pipa.

Så länge man har samma hylsfot (och skapligt överensstämmande patronlängd) är det dock en relativt smal sak (e.g. .308/.22-250, .308/.243 eller .308/.260R).

Hell - en halvotto i .22-250, det vore nått det
Citera
2016-04-21, 22:10
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Ja, det kostar ju bara 250:- - så det är ju inga jättepengar. Men, kom dock ihåg att du behöver en skapligt genomtänkt motivering till varför du behöver ytterligare ett vapen.

Normalt räcker det med vilken amsaga som helst (jag har två klass 1 och två klass 2 (med en extra klass 2-pipa) samt hagel och klass 3/4), men jag misstänker att det blir betydligt mer kinkigt med en MR1/klass 2. Det är ju faktiskt lite svårt att föklara varför man behöver just en halvotto i klass 2.

Har du halvottos bland dina tidigare vapen?
Bedriver du någon jaktform där halvotto gör någon signifikant skillnad?

Äger 2 stycken halvautomater men ej i klass 2 kula, en är hagel och den andra är en 22a.

Förklaringen kan ju vara att jag vill ha den till drevjakt för rådjur och vill snabbt kunna skjuta ett snabbt andra skott om det skulle skita sig med första.

Men ska söka som i veckan, och precis som du säger är inte 250 kr så mycket, så det gör inte så mycket om man skulle förlora det =)
Citera
2016-04-21, 23:29
  #17
Medlem
huntershouse listar ruger 99/44, en halvauto i 44 magnum! det skulle vara kul

inget prescisions monster kanske men attans va roligt
Citera
2016-04-22, 13:22
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
huntershouse listar ruger 99/44, en halvauto i 44 magnum! det skulle vara kul

inget prescisions monster kanske men attans va roligt

Aa den är nog rolig men har redan en liknande bössa (ruger 10 22) fast ganska mycket svagare

Vet någon om man fortfarande kan lämna in ansökan direkt till polisstationen ? ser nu att de har börjat med ansökningar via internet och då måste man först vänta på en avi och sedan betala avin innan de ens börjar. lättare att betala direkt så att det inte tar sådan lång tid
Citera
2016-04-22, 14:32
  #19
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajansspecial
Aa den är nog rolig men har redan en liknande bössa (ruger 10 22) fast ganska mycket svagare
Hade varit ett trevligt grisvapen om den kvalat in som klass 1. Vapentidningen hade en längre artikel om den förra året.

OnT:
Citat:
Vet någon om man fortfarande kan lämna in ansökan direkt till polisstationen ? ser nu att de har börjat med ansökningar via internet och då måste man först vänta på en avi och sedan betala avin innan de ens börjar. lättare att betala direkt så att det inte tar sådan lång tid
Jepp.

Bara att traska in, lämna över papper och kort (eller kontanter).

Det sparar dig sisådär 2 veckor i handläggningstid.

Du bör dock, utöver licensansökan bifoga en behovsmotivering direkt vid ansökan. Annars väntar en tur med ett brev/mail från licenshandläggaren och ytterligare en/ett par veckor(-s) tidsspill.

Dock ska du inte ha några högre förväntningar på att det kommer att gå igenom utan överklagande.

Och du bör, under förutsättning att du ska använda 'Drev/Rådjur/snabbt andraskott' som motivering, sannolikt kunna styrka att du bedriver en hel del rådjursjakt, och varför det inte räcker med hagel (som ju ger ett fullt tillräckligt snabbt andraskott strikt formellt).

Måhända att du bedriver 'rådjursdrevjakt på marker där man ofta hamnar på för långt skotthåll för hagel' kan funka?

__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2016-04-22 kl. 14:43.
Citera
2016-04-22, 17:37
  #20
Medlem
[quote=hogerspoket|57045979]Hade varit ett trevligt grisvapen om den kvalat in som klass 1. Vapentidningen hade en längre artikel om den förra året.

OnT:

Jepp.

Bara att traska in, lämna över papper och kort (eller kontanter).

Det sparar dig sisådär 2 veckor i handläggningstid.

Du bör dock, utöver licensansökan bifoga en behovsmotivering direkt vid ansökan. Annars väntar en tur med ett brev/mail från licenshandläggaren och ytterligare en/ett par veckor(-s) tidsspill.

Dock ska du inte ha några högre förväntningar på att det kommer att gå igenom utan överklagande.

Och du bör, under förutsättning att du ska använda 'Drev/Rådjur/snabbt andraskott' som motivering, sannolikt kunna styrka att du bedriver en hel del rådjursjakt, och varför det inte räcker med hagel (som ju ger ett fullt tillräckligt snabbt andraskott strikt formellt).

Måhända att du bedriver 'rådjursdrevjakt på marker där man ofta hamnar på för långt skotthåll för hagel' kan funka?




Ska nog komma på ett "bra" argument varför jag behöver bössan till jakten och det ska nog inte vara allt för svårt, det är nog själva bössan de kan ha en hel del saker emot Har blivit riktigt sugen nu att införskaffa denna bössa, och jag gissar på att jag först får avslag som jag sedan måste överklaga och förhoppningsvis efter det vinner jag överklagan och får licens Man kan i alla fall hoppas
Citera
2016-04-22, 23:21
  #21
Medlem
IMBILDENs avatar
Tycker helt klart att TS ska söka på en Benelli MR1. Den är ju som redan påpekats i tråden godkänd av NVV. Inte mindre än tre gånger har NVV yttrat sig och det senaste yttrandet är glasklart. Vapnet uppfyller samtliga föreskrifter. Den SKA beviljas på jaktlicens.

Skulle man ändå få problem går det bra att kontakta Peter Thorsell. Han är nämligen högsta chef för vapenärenden. Han bör kunna hjälpa till och ordna licens. Som polis bör han ju nämligen verka för att våra lagar efterlevs.
Citera
2016-04-23, 07:56
  #22
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker helt klart att TS ska söka på en Benelli MR1. Den är ju som redan påpekats i tråden godkänd av NVV. Inte mindre än tre gånger har NVV yttrat sig och det senaste yttrandet är glasklart. Vapnet uppfyller samtliga föreskrifter. Den SKA beviljas på jaktlicens.

Skulle man ändå få problem går det bra att kontakta Peter Thorsell. Han är nämligen högsta chef för vapenärenden. Han bör kunna hjälpa till och ordna licens. Som polis bör han ju nämligen verka för att våra lagar efterlevs.

Det där sista var lite småkul...
Citera
2016-04-23, 10:39
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Det där sista var lite småkul...


Instämmer med det =)

ska skriva en ansökan och kommer lämna in den i veckan som kommer, befinner mig just nu på annan ort, men så fort jag kommer till Jönköping så ska jag lämna in ansökan Det verkar också som EU förslaget att förbjuda halvautomater mm, inte gå så bra vilket är givetvis en stor vinst för oss laglydiga personer men givetvis är det inte över ännu.
Citera
2016-04-26, 15:24
  #24
Medlem
Har nu lämnat in en ansökan. Gjorde det dock via webben/E-post var nere på polisstationen men det var lång väntan och jag hade en del andra ärenden så hade inte tid, så nu är det bara att vänta och se vad som händer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback