Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-20, 15:51
  #1
Medlem
Hej skriver sällan här på Flashback men gör ett försök

Det är så att jag verkligen vill införskaffa mig en halvautomatisk klass 2 bössa, har velat göra det väldigt länge och som helst ska vara i 223 Remington, har 5 bössor nu och ingen klass två så det borde inte vara något problem att formulera för polisen varför jag behöver en bössa i den klassen.

Har läst igenom många trådar här på flashback och andra jaktsidor. Och vad jag kan se verkar det bara finnas 3 alternativ som verkar någorlunda trovärdiga.

1) Benelli Argo mr1. Detta verkar vara ett bra alternativ och jag vet att det finns ett antal personer i Sverige som har jaktlicens på denna bössa men att det också verkar finnas mycket motstånd nu från polis, Naturvårdsverket mm. Och att det är en debatt som pågår fortfarande om den ska vara tillåten eller inte ?

2) Ares Scr. Har bara läst om en person som har ansökt om denna bössa och H#n fick avslag, vet inte om detta har ändrats ännu ? Detta är bössan jag är mest intresserad i men tror att den kan tyvärr vara väldigt svår att få licens för pga av likheter med Ar-15

3) Volquartsen evolution 223. Vet att den både har införskaffats av personer med jaktlicens och att den har väldigt bra precision. Nackdelarna är dock att den verkar vara
1. väldigt tung
2. väldig tidskrävande/svår att få tag på i Sverige
3. Kostar väldigt mycket (gissar på +30000 kr efter flera månaders väntan efter godkänd licens)

Undrar nu om ni vet om det har skett några förbättringar i ansökningsprocesserna angående Benelli Mr1 och Ares Scr ? kommer att skicka in en öppen licens på någon av dessa två bössor inom kort, men vet någon här på forumet om jag kommer få ett blankt nej på någon av dessa två bössor ? Undrar inte över enskilt vapens förmåga i precision, komfort eller duglighet inom jakt mm utan enbart möjligheten att få licens ? Kommer att söka i Jönköping och jag vet att det skiljer sig mycket vart i landet man befinner sig i så är det någon som har ansökt om liknande bössor i det området ?
Citera
2016-04-20, 17:31
  #2
Medlem
Kan säga direkt att om du söker på jaktlicens går dom två första bort direkt. Polisen är stenhårda på att hålla borta "militärlikande" vapen, inte ens värt att försöka, kommer bli avslag, rättegång, avslag osv osv...

Den sista tror jag går igenom utan problem, den ser ut som en jaktbössa. Aldrig hört talas om bössan, men 223 kalibern är en bra kaliber. Jag undrar dock lite varför du ska ha enhalvauto i klass 2? Jag menar, drevjakt på rådjur etc går ju klass 1 eller hagel likabra, med en klass 2 bössa kommer ju bara hinder inför jakter på gris, älg, hjort osv?

Hade jag varit du, hade jag köpt mig en halvauto i 6.5x55 istället, då når du klass 1 kraven vid älgjakt, grisjakt osv, men du kan också köpa mindre ammo för snällare kulor till t.ex rådjur eller något annat klass 2 vilt

Det går lika bra att hävda att du behöver halvauto funktionen i en klass 1 istället för repeter/pump t.ex, som argument för ytterligare ett vapen FÖr seriöst, du kommer bara ha begränsningar med en klass 2 bössa. Klass 1o 2 är basically samma djurarter att jaga, bara att klass 1 blir mera
Citera
2016-04-20, 17:49
  #3
Medlem
Volquartsen är ju given, så tung är den inte ca 3.6 kg var det väl.
Citera
2016-04-21, 08:59
  #4
Medlem
Tror ni verkligen att Benelli Argo Mr1 går bort direkt ? det är ju ett flertal människor som har licens på den ?

Har redan 2 klass 1 bössor så känner att jag inte har ett behov av en till klass 1, vill gärna ha en ganska klen kaliber som jag kan jaga det flesta klass 2 djur med, men också ha en behaglig bössa på skjutbanan.

Volquartsen geväret verkar ju vara trevligt och de verkar väga mindre än vad jag trodde, men den kostar cirka 2500 dollar i USA vilket betyder att det kommer att kosta cirka 4000-4500 dollar i Sverige pga import mm. och det är så pass mycket pengar att jag inte kan rättfärdiga det för enbart en bössa
Citera
2016-04-21, 09:12
  #5
Medlem
ganglere2s avatar
Öppen licens har jag för mig att de inte ger numera. En svårighet när det gäller halvauto är ju det där utseendekravet.
Citera
2016-04-21, 09:44
  #6
Medlem
Vadå har de helt slutat med öppen licens ? det har jag inte hört någonting om verkar ju vara helt galet i sådana fall

Det med utseende borde ju inte vara några problem om NVV och liknande har gett sitt godkännande, men jag får väl vänta och se om det är någon mer som får licens för Benellin och då vara snabb att lämna in en ansökan. läste att det var en person ganska nyligen som har JO anmält sitt ärende angående Benellin till polisen, så får väl se vad som händer. känns som att man spelar lotto när man ska lämna in licens ansökningar kan gå hur som helst

samtidigt verkar polisen vara ganska restrektiva att ge ut licens på halvautomater överhuvudtaget för att det kanske kommer en ny EU lag som förbjuder alla halvautomater, dock tror jag personlige inte att det kommer att gå igenom, åtminstone inte som den ser ut nu.
Citera
2016-04-21, 10:17
  #7
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Öppen licens har jag för mig att de inte ger numera. En svårighet när det gäller halvauto är ju det där utseendekravet.

Citat:
Ursprungligen postat av kajansspecial
Vadå har de helt slutat med öppen licens ? det har jag inte hört någonting om verkar ju vara helt galet i sådana fall

Det med utseende borde ju inte vara några problem om NVV och liknande har gett sitt godkännande, men jag får väl vänta och se om det är någon mer som får licens för Benellin och då vara snabb att lämna in en ansökan. läste att det var en person ganska nyligen som har JO anmält sitt ärende angående Benellin till polisen, så får väl se vad som händer. känns som att man spelar lotto när man ska lämna in licens ansökningar kan gå hur som helst

samtidigt verkar polisen vara ganska restrektiva att ge ut licens på halvautomater överhuvudtaget för att det kanske kommer en ny EU lag som förbjuder alla halvautomater, dock tror jag personlige inte att det kommer att gå igenom, åtminstone inte som den ser ut nu.

Om ni med 'öppen licens' menar 'inköpstillstånd' så är det fortfarande fullt fungerande.

Man söker dock på ett specifikt vapenmodell (Tillverkare, modell, kaliber, piplängd), men inte på ett specifikt vapen (Tillverkare, modell, kaliber, piplängd, vapen-ID, serienummer).
Citera
2016-04-21, 10:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Om ni med 'öppen licens' menar 'inköpstillstånd' så är det fortfarande fullt fungerande.

Man söker dock på ett specifikt vapenmodell (Tillverkare, modell, kaliber, piplängd), men inte på ett specifikt vapen (Tillverkare, modell, kaliber, piplängd, vapen-ID, serienummer).


Okej det var det jag menade med "öppen licens" visste inte att det hette inköpstillstånd.

Läste att NVV ska ha en lista med godkända halvautomater för jakt, men har letat väldigt länge nu och kan inte hitta den, för det skulle nämligen vara så att Benelli Argo mr1 skulle stå på denna lista. är detta del av den listan ?

http://39700.shop.textalk.se/shop/ws...MR1_160129.pdf

sedan finns det ju en ganska många fler saker man kan bifoga om det skulle bli problem med licenshanteringen.

http://39700.shop.textalk.se/shop/ws...rgo_150505.pdf

http://39700.shop.textalk.se/shop/ws...ing_150810.pdf
Citera
2016-04-21, 12:32
  #9
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajansspecial
Vadå har de helt slutat med öppen licens ? det har jag inte hört någonting om verkar ju vara helt galet i sådana fall

Det med utseende borde ju inte vara några problem om NVV och liknande har gett sitt godkännande, men jag får väl vänta och se om det är någon mer som får licens för Benellin och då vara snabb att lämna in en ansökan. läste att det var en person ganska nyligen som har JO anmält sitt ärende angående Benellin till polisen, så får väl se vad som händer. känns som att man spelar lotto när man ska lämna in licens ansökningar kan gå hur som helst

samtidigt verkar polisen vara ganska restrektiva att ge ut licens på halvautomater överhuvudtaget för att det kanske kommer en ny EU lag som förbjuder alla halvautomater, dock tror jag personlige inte att det kommer att gå igenom, åtminstone inte som den ser ut nu.

Då är det bara att överklaga så ska licensansökan godkännas. Polisen ska gå efter de regler som gäller nu. Inte efter ev. framtida sådana. Fast ja, de försöker ofta annat.
Citera
2016-04-21, 12:57
  #10
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajansspecial
Okej det var det jag menade med "öppen licens" visste inte att det hette inköpstillstånd.

Läste att NVV ska ha en lista med godkända halvautomater för jakt, men har letat väldigt länge nu och kan inte hitta den, för det skulle nämligen vara så att Benelli Argo mr1 skulle stå på denna lista. är detta del av den listan ?

http://39700.shop.textalk.se/shop/ws...MR1_160129.pdf

sedan finns det ju en ganska många fler saker man kan bifoga om det skulle bli problem med licenshanteringen.

http://39700.shop.textalk.se/shop/ws...rgo_150505.pdf

http://39700.shop.textalk.se/shop/ws...ing_150810.pdf

MR1 är ok enligt NVV. Problemet är polisen. Med tillräckligt mycket energi lagt på överklagande kommer det, sannolikt, så småningom att gå igenom. Med mindre än att lagstiftningen ändras.
Citera
2016-04-21, 18:49
  #11
Medlem
ska skicka in en öppen ansökan i veckan på en Benelli så får vi se vad som händer och kommer nog försöka överklaga om de säger nej till licensen, men först skicka in alla dokument från NVV mm som styrker att man får inneha detta vapen. så får ja se vad som händer.
Citera
2016-04-21, 19:13
  #12
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajansspecial
ska skicka in en öppen ansökan i veckan på en Benelli så får vi se vad som händer och kommer nog försöka överklaga om de säger nej till licensen, men först skicka in alla dokument från NVV mm som styrker att man får inneha detta vapen. så får ja se vad som händer.

Ja, det kostar ju bara 250:- - så det är ju inga jättepengar. Men, kom dock ihåg att du behöver en skapligt genomtänkt motivering till varför du behöver ytterligare ett vapen.

Normalt räcker det med vilken amsaga som helst (jag har två klass 1 och två klass 2 (med en extra klass 2-pipa) samt hagel och klass 3/4), men jag misstänker att det blir betydligt mer kinkigt med en MR1/klass 2. Det är ju faktiskt lite svårt att föklara varför man behöver just en halvotto i klass 2.

Har du halvottos bland dina tidigare vapen?
Bedriver du någon jaktform där halvotto gör någon signifikant skillnad?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback