Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-05-25, 20:37
  #37
Moderator
Elrosss avatar
Det är skillnad på DT och CT röntgen, för den intresserade. Som sagt jobbar jag inom vården så har lite koll på de sakerna. Sen finns det så många förkortningar så det är inte alltid att man håller reda på alla om man inte håller på med dem ofta
Citera
2016-05-31, 04:44
  #38
Avstängd
DiegoCostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Det är skillnad på DT och CT röntgen, för den intresserade. Som sagt jobbar jag inom vården så har lite koll på de sakerna. Sen finns det så många förkortningar så det är inte alltid att man håller reda på alla om man inte håller på med dem ofta

DT i det här sammanhanget givetvis pojkvännen med delirium tremens.
Där av torde man utgå i från en CT skalle?(Då förkortningarna är enkla att uttyda när man läser av topic),

Datortomografi-skicktröntgen utav olika vitala delar har ju knappast någonting att göra med ämnet i fråga

Edit: Jag kanske formulerade mig en aning klumpigt, men då detta fall handlade om cerebrum så trodde jag att det var allmänt vedertaget i tråden om man besitter medicinsk kunskap.
Men En CT eller DT är ju givetvis många fler vitala delar som man kan köra en "röntgen" för att få fram kanske till och med en diagnos tack vare mycket bra bilder.".
Jag kör som AT på akuten, så förkortningar har jag inga problem med.
Även om jag glömde att skriva bland annat

Edit:MVH/A
__________________
Senast redigerad av DiegoCosta 2016-05-31 kl. 05:05.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback