Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-20, 09:42
  #1
Medlem
doobedoos avatar
Jag fick i princip inte i mig något fett alls under en period. Men en dag av någon anledning åt jag väldigt mycket av en fet sås och det var som natt och dag. Min hjärna aktiverades och det kändes som jag blev superman. Kände mig stark, energifylld och skarpare.

Jag vet inte om det var specifikt fettet jag saknade eller om det var att jag fått i mig för lite kalorier helt enkelt. Nå, kan man få fettbrist?
Citera
2016-04-20, 09:43
  #2
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Vissa fetter är väl mer eller mindre nödvändiga? Fet fisk och fett ifrån nötter är väl A och O i en nyttig kost?
Citera
2016-04-20, 09:46
  #3
Medlem
doobedoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Vissa fetter är väl mer eller mindre nödvändiga? Fet fisk och fett ifrån nötter är väl A och O i en nyttig kost?

Jo men trodde det var väldigt svårt att nå just fettbrist. Jag åt fisk då och då, kanske inte den fetaste dock. Vet inte vilken mängd vi pratar om.
Citera
2016-04-20, 09:51
  #4
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doobedoo
Jo men trodde det var väldigt svårt att nå just fettbrist. Jag åt fisk då och då, kanske inte den fetaste dock. Vet inte vilken mängd vi pratar om.

Vilken fisk åt du? Lax är ju tex bra mkt fetare än torsk.
Citera
2016-04-20, 09:56
  #5
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Fett är essentiellt för kroppen.
Citera
2016-04-20, 13:07
  #6
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag brukar ha en tumregel att få i mig minst 0,5 g fett per kroppskilo kroppsvikt. Strax över 100 kg, alltså 50-55 g fett per dag, minst. Fett är som nämnt ovan essentiellt för kroppen, så ja, man kan få fettbrist.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback