Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-19, 21:38
  #1
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Om drygt två år är det val. Sverigedemokraterna har redan börjat arbeta så smått med att vaska fram kandidater till olika beslutande församlingar. Det här kommer säkert att stötas och blötas här på Flashback precis som internt i partiet. Jag vet att det finns många SD:are här, såväl medlemmar och sympatisörer som personer i partiorganisationen.

SD har faktiskt ett system för "primärval", även om det av olika skäl inte används. Men här är en tanke: varför inte låta Flashbacks sympatisörer använda det? Det kan bli en rolig diskussion och resultatet blir nog rätt festligt också. Och vem vet, blir det tillräckligt många deltagare så kanske personer i ansvarig ställning sneglar lite på det när riksdagslistan sätts?

Så håll i hatten mina vänner, för:
Flashback går till val!
Såhär gör vi: den som vill vara med skriver ett inlägg med de personer man vill se i riksdagen i den här tråden. Den person man helst vill ha i riksdagen får tio (10) poäng, den som är andrahandsvalet får nio (9) poäng osv ner till en poäng, men det går såklart att rösta på färre än tio namn om man föredrar det. Jag sammanställer i den här tråden och sen får vi se hur Flashbackviljan faller ut. Man får rösta på vem man vill utom uteslutna personer (så ingen Kasselstrand, t.ex.). Uppenbara marionettkonton får inte delta heller. Det här systemet är alltså detsamma som partiet använder.

Det är såklart kul om ni motiverar ert val, men det gör ni som ni vill med.

(Den förra tråden i det här ämnet anmäldes av moderatorerna och gick till omröstning i kollegiet. Tråden friades, men återställdes inte. Det betyder att vi får börja om (fast jag lägger till de röster som hann komma in som en start). Problemet är tydligen att jag inte får säga till er att ni kan rösta via PM eller på annat sätt. Så därför säger jag inte det. )
__________________
Senast redigerad av Joakim.Larsson 2016-04-19 kl. 21:58.
2016-04-19, 21:42
  #2
Medlem
Joakim.Larssons avatar
RESULTAT FRÅN FÖRRA TRÅDEN
  1. Richard Jomshof
  2. Jimmie Åkesson
  3. Mattias Karlsson
  4. Paula Bieler
  5. Björn Söder
  6. Kent Ekeroth
  7. Henrik Vinge
  8. David Lång
  9. Aron Emilsson
  10. Julia Kronlid
  11. Per Carlberg
  12. Robert Stenkvist
  13. Linnéa Cortés
  14. Tomas Brandberg
  15. Jeff Ahl
  16. Martin Kinnunen
  17. Joakim Larsson
  18. Jacob Hagnell

Antal röstande: 3
2016-04-19, 21:48
  #3
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
10 Åkesson
9 Jomshof
8 Söder
7 Kent
6 Karlsson
5 Bieber
4 Oskar Sjöstedt
3 Stefan Jakobsson
2 Cortes
1 Stenkvist
2016-04-19, 21:50
  #4
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

5 Bieber

Menar du "Bieler"?
2016-04-19, 22:07
  #5
Medlem
1. Björn Söder
2. Gustav Kasselstrand
3 William Hahne
4. Jessica ohlsson
5. Adam Berg
6. Joakim Isheden

Osv. Men nej just det, SD är ett hycklarparti som slänger ut folk som anses vara ett hot....
Då får det bli Björn. Bara Björn. Han är den enda som inte är en karriärist som vänder kappan efter vinden.
2016-04-19, 22:12
  #6
Medlem
Det är precis sånt här (tillsammans med amerikanska valkampanjer som gör mig tveksam till att utöka inslagen av personval i Sverige. Visst handlar politik om att påverka sin omgivning men det kan ju göras på olika sätt. Sett i ett större perspektiv är jag inte övertygad om att ett system som premierar att synas och höras externt framför dem som prioriterar att lägga sin tid och energi på det dagliga värvet i utskott och nämnder m.m. är att föredra i alla lägen.
2016-04-19, 22:39
  #7
Medlem
Jag är inte så bra på namn men som jämställdhetsminister borde de utse han med järnröret som sa "skit i den där lilla horan", när en kvinna öppnade käften. Som migrationsminister borde de utse hon som ville sätta sig på Öresundsbron med en k-pist, och som ekonomisk politisk talesman borde de utse hon som räknade ut att 400 000 euro kan växlas mot 40 000 000 000 000 kr
2016-04-19, 23:53
  #8
Medlem
Lisa över personer som sitter i riksdagen.

10. Mattias Karlsson
9. Jimmie Åkesson
8. Julia Kronlid
7. Paula Bieler
6. Kent Ekeroth
5. Oskar Sjöstedt
4. Stefan Jakobsson
3. Aron Emilsson
2. Jeff Ahl
1. Marcus Wiechel

Dessa personer skulle jag säga syns och gör mest, lägger bra förslag och inte är för extrema. Ser gärna att dessa fortsätter att företräda mig i framtiden.

Lista över personer som inte sitter i riksdagen.

10. Jörgen Fogelklou
9. Mikael Strandman
8. Tomas Brandberg
7. Per Carlberg
6. Clara Aranda
5. Magnus Olsson
4. Hanna Lindholm (Ungsvensk)
3. Jenny Ribbskog (Ungsvensk)
2. Tobias Andersson (Ungsvensk)
1. Marcus Andersson (Ungsvensk)

Dessa personer är drivna, kompetenta och arbetar hårt. Jag tror ingen av dessa skulle ta för givet sin riksdagsplats (som tyvärr många av SD:s ledamöter gör genom sin stora frånvaro). Jag hoppas deras namn kommer finnas på vallistan i framtiden.
__________________
Senast redigerad av Flashlack 2016-04-20 kl. 00:06.
2016-04-20, 00:07
  #9
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Så håll i hatten mina vänner, för:
Flashback går till val!
Såhär gör vi: den som vill vara med skriver ett inlägg med de personer man vill se i riksdagen i den här tråden. Den person man helst vill ha i riksdagen får tio (10) poäng, den som är andrahandsvalet får nio (9) poäng osv ner till en poäng, men det går såklart att rösta på färre än tio namn om man föredrar det. Jag sammanställer i den här tråden och sen får vi se hur Flashbackviljan faller ut. Man får rösta på vem man vill utom uteslutna personer (så ingen Kasselstrand, t.ex.). Uppenbara marionettkonton får inte delta heller. Det här systemet är alltså detsamma som partiet använder.

Jag förstår inte riktigt. Är det våra personliga 10 favo-kandidater som vi ska försöka rada upp eller? Uppfattade jag det rätt?
2016-04-20, 00:13
  #10
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr33r
Det är precis sånt här (tillsammans med amerikanska valkampanjer som gör mig tveksam till att utöka inslagen av personval i Sverige. Visst handlar politik om att påverka sin omgivning men det kan ju göras på olika sätt. Sett i ett större perspektiv är jag inte övertygad om att ett system som premierar att synas och höras externt framför dem som prioriterar att lägga sin tid och energi på det dagliga värvet i utskott och nämnder m.m. är att föredra i alla lägen.

Fast detta är ju precis det motsatta.

Visst de som syns kanske har ett försprång. Men med ett sådant personvalssystem så kan man föra fram enskilda politiska åsikter via sina favoritkandidater till en stärkt position inom partiet.

Jag ser fram emot en sådan utveckling, och att ledamöterna även blir mer självständiga i Riksdagen, förutsatt att partidisciplinen inte spricker helt och hållet.
2016-04-20, 01:14
  #11
Medlem
Fridfullts avatar
10 Jimmie Åkesson
9 Richard Jomshof
8 Mattias Karlsson
7 Linus Bylund
6 Oscar Sjöstedt
5 Paula Bieler
4 Julia Kronlid
3 Linnéa Cortés
2 Kent Ekeroth
1 Björn Söder
2016-04-20, 01:32
  #12
Medlem
OliverCromwells avatar
Okej. Jag är inte medlem, men har sympatiserat och röstat på SD sedan 2010.

Här är mina topp tio:

1. Thoralf Alfsson (10)
2. Marcus Wiechell (9)
3. Anders Forsberg (8)
4. Björn Söder (7)
5. Runar Filper (6)
6. Jeff Ahl (5)
7. Julia Kronlid (4)
8. Kristina Winberg (3)
9. David Lång (2)
10. Robert Stenkvist (1)

Kommentarer:

Först och främst, så utgår jag från att D4 + Ekerötharna och Bieler nog är givna. Så därför ser jag det som överflödigt att ha med dem här.

Jag kräver nästan att Alfsson finns med på listan. Han är förmodligen Sveriges bästa politiker genom tiderna. (Utan att överdriva). Han kanske gjorde några enkla misstag tidigare. Men nu har han tagit sitt straff och bör få en ny chans att tjäna folket.

Wiechell är jag mycket nöjd med.

Forsberg är enligt mig den bästa för landsbygden.

Söder är bland D4. Men jag gillar honom så pass mycket att jag har med honom på min lista ändå. Tycker dock att han ska ha en mer framträdande roll som politiker. Richard Jomshof passar nog bättre som Talman.

Filper är bra för alla svenska jägare och vapenägare.

Ahl är riktigt bra i sin kraftiga motstånd mot NATO. Borde få en mer framträdande roll inom Utrikespolitiken. Jag anser att han bör betraktas som kandidat till att bli Kronprins till Åkesson.

Kronlid är bra, men borde ha hand om frågor kring omsorg och abort istället för utrikesfrågor. Hon passar nog bättre där.

Winberg har verkligen imponerat på mig sedan hon kom in i EU-parlamentet. En enkel kvinna som abrupt kastades in bland alla välutbildade politruker som hela livet levt på skattebetalarnas pengar. Gillar även att hon är emot GMO.

Lång och Stenkvist är stabila killar. Lång med ett något längre CV som patriot.

PLUS:

Martin Alexandersson - verkar vara en helylle kille. Men innan han kommer in i Riksdagen, ska han få mangla mot PK:ister i Västerås först.

Hanna Lindholm - En tuff tjej med skinn på näsan. Men hon måste också få mangla en del i Stockholm innan det blir något Riksdag för henne.

MINUS:

Följande anser jag har gjort sitt på Riksnivå.

Christina Östberg - Hennes beteende anser jag kan öppna upp för utpressning. Det är inte den typen av politiker som vi vill ha.

Hanna Wigh - Det här är kvinnan som tog Alfssons plats i Riksdagen. Samma person som krävde att skattebetalarna skulle betala för politrukernas hundväktare (hunddagis). Och så fort det blev lite jobbigt, så springer hon till Bonniers Media för att skrika om vilka hemska sexister SD:are är.

Roger Richtoff - Hade riktigt stora förväntningar på honom. Men så fort han kom in i Riksdagen verkade han väldigt klen. Han är motsatsen till Jeff Ahl. Verkar vilja flörta med de Borgerliga kring utrikesfrågor.

Jonas Millard - Det som Millard gjorde i Örebro Distriktet mot Anders Östlund finner jag oförlåtligt. Den här människan är alldeles för feg. BORT! (Skulle förövrigt velat ha med Anders Östlund i Riksdagslistan om han inte hade självmant valt att hoppa av).

Sara-Lena Bjälkö - Låter faktiskt mer som en Folkpartist när man hör henne i Riksdagens talarstol.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback