• 1
  • 2
2016-04-19, 17:05
Medlem
Skull-Kids avatar
Om det står på en produkt att det är 20% vitt vin i, är det alkohol i den eller har dem kokat bort det? Kan man ha i det i maten till en nykter alkoholist?
Citera
2016-04-19, 17:10
Medlem
SpeedingBullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skull-Kid
Om det står på en produkt att det är 20% vitt vin i, är det alkohol i den eller har dem kokat bort det? Kan man ha i det i maten till en nykter alkoholist?
Vad fan tror du om det står 20%. Själv drivit en restaurang och ja det är alkohol. Men det förvarnar man vid beställning.
Citera
2016-04-19, 17:13
Alkoholen kokar bort. Det är safe.
Citera
2016-04-19, 17:59
Medlem
Skull-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedingBullet
Vad fan tror du om det står 20%. Själv drivit en restaurang och ja det är alkohol. Men det förvarnar man vid beställning.
Det står 20% vitt vin inte 20% alkohol. Tror du på fullaste allvar att det var 20% ig alkoholhalt i?

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Alkoholen kokar bort. Det är safe.
Säker? Det är en burk senap som det står på, inget jag har kokat men tänkte ha det i maten. Läste nånstans att allt inte kokar bort.

Citat:
Ursprungligen postat av PHP5
Tja vad fan serverar man till en nykterist alkoholist?
Ja helst ingenting med alkohol i kanske?
Senast redigerad av Skull-Kid 2016-04-19 kl. 18:03.
Citera
2016-04-19, 18:10
Medlem
Alkohol kokar bort/avdunstar vid 78 c. En vitvinssås för att ta ett exempel innehåller såklart inte alkohol. Nästan all mat med vin i reducerar man först eller kokar ihop med något annat så chansen är minimal
Citera
2016-04-19, 18:43
Medlem
Freders avatar
Det är något av en myt att alkohol kokar bort vid matlagning. Det är inte så enkelt att man tittar på kokpunkten av alkohol och drar slutsatsen att all alkohol har dunstat bort om maten är varmare än så. Hade så varit fallet så hade mat som värmts till över 100 grader helt saknat vatten vilket det självklart inte gör. Så fort alkoholen har blandats i såsen eller grytan så tar det betydligt mer tid och värme för dem att koka bort jämfört med ifall man t.ex. hällt den i en gryta och värmt upp.

Här kan ni läsa mer:
http://www.todayifoundout.com/index....in-most-cases/
Citera
2016-04-19, 18:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin951337
Alkohol kokar bort/avdunstar vid 78 c.
Ja och nej.

Det finns ju olika tekniker att laga mat med alkohol men ingen av dem lämnar en slutprodukt helt fri från alkohol.

Långkok brukar vara effektivast på att "koka bort" alkohol men trots det brukar det i slutändan i genomsnitt bli kvar ca 5%.

Rätter som lagas förhållandevis snabbt brukar behålla mellan 10 - 50 procent och flambéer så pass mycket som 75%.

Så avslutningsvis. Beroende på vilken teknik man använder resulterar i olika/varierande nivåer alkohol i den färdiga rätten.

~Paul~

PS Freder och undertecknad svarade samtidigt
Senast redigerad av dePaul 2016-04-19 kl. 18:56. Anledning: Tillägg
Citera
2016-04-19, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skull-Kid

Inte att rekommendera, direkt. Det beror rätt mycket på hur produkten är tillagad, men man blir aldrig helt av med alkoholen. Sedan blir förstås ofta alkoholhalten försvinnande liten, men om det av något skäl ska vara helt alkoholfritt hade jag inte haft i vin.
Citera
2016-04-19, 21:35
Medlem
Freder och default har rätt

Men är rätt säker på att en nykter alkoholist inte märker av en senap som nnehålker någon procent alkohol
Citera
2016-04-19, 21:56
Medlem
klybans avatar
Jag skulle nog tänka så här, om jag bjöd in någon som är en nykter alkoholist.
Och det skulle vara att jag gör helt annan mat istället.
Man vet aldrig hur en alkoholist triggas, den kan lika gärna triggas av smaken.
Så jag skulle valt annan mat istället.
Citera
2016-04-19, 23:12
Medlem
elpepes avatar
Har man vin i matlagning så kokar man bort alkoholen i 99% av fallen.
Citera
2016-04-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elpepe
Har man vin i matlagning så kokar man bort alkoholen i 99% av fallen.
Du skippade helt att läsa de två välskrivna inläggen om att alkohol inte bara försvinner när man använder det i matlagning ? Som det står i dessa så försvinner en del men inte allt ... Dvs sluta påstå saker som inte stämmer ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in