Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-19, 23:33
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Tro vad du vill.

Men vänta lite nu. Då kanske Jackie Arklöv o/c kanske komma in i USA med lätthet. Om nu trion vill åka över dit om dem blir fria.

Det var ju ocksaa ett j-a löjligt exempel! Och nej, jag tror dig inte.
Citera
2016-04-20, 07:18
  #26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
För jänkarna är det alltid särskilda själ. Varenda jävel kollas upp. Har kompisar som både är ostraffade och straffade, och alla dem har kollats upp på plats.

Antingen är du ganska lättlurad, eller så hittar du på lite allteftersom du skriver.

Det finns ingen grund i det du påstår.
Citera
2016-04-20, 14:01
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
För jänkarna är det alltid särskilda själ. Varenda jävel kollas upp. Har kompisar som både är ostraffade och straffade, och alla dem har kollats upp på plats.
Men det är ju helt orimligt att de kollar upp precis alla "manuellt".
Citera
2016-04-20, 14:12
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Nej att du var under 18 år inverkar bara på straffsatsen här hemma ju yngre desto lindrigare straff eller typ förstagånsbrott. Men var du i rättegång och blev dömd så fick du ett domslut och det finns kvar i registret i 5 år för lindriga brott grövre är det 10 innan det blir preskriberat. Och usa har rätt att kolla upp dig om du är registrerad och skulle du ljuga så har du förbrukat ditt förtroende.

Tänkte mer om det skulle kunna utgöra ett undantag att jag dömdes när jag var under 18, att det typ inte räknas som att jag är straffad då även fast domarna finns i belastningsregistret, utifrån USAs perspektiv alltså.
Citera
2016-04-20, 16:33
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueberrych
Hej! Det är så att jag just nu planerar en USA resa, blev dock lite osäker när jag kollade på vilka slags frågor som ställs när man ansöker via visa waiver program, dvs. "Har du dömts för något brott som orsakat allvarlig skada på egendom eller en annan person" typ. Blir man tillfrågad om man är straffad över huvudtaget, alltså för mindre brott, också? För att jag anser inte att jag ljuger om jag kryssar nej på om jag begått brott som orsakat allvarlig skada. Jag har stöld, våldsamt motstånd och flertalet bedrägerier, dömdes för allt när jag fortfarande var under 18. Är en ung, svensk, blond och blåögd tjej, hur stor är sannolikheten att de ens kollar upp mig och mitt belastningsregister? För att det kan väl ändå inte vara någonting som sker per automatik? För övrigt så har jag endast dömts till dagsböter och ungdomstjänst om det har någon betydelse? Vad tror ni? Ska jag kryssa nej och hoppas på det bästa?

Det handlar fortfarande om "moraliskt skändliga" brott även om man formulerat om frågan för att göra det lättare att förstå, vilket så klart misslyckats totalt som mycket annat i ESTA-formuläret :-(

Stöld och bedrägeri lär inte räknas då det var ungdomsbrottslighet.
När det gäller våldsamt motstånd, ser jag inget som direkt motsvarar det utan man får nog titta på "Assault", här beror det på graden, var det med intentionen att vålla svår kroppsskada, död eller du använde ett "dödligt vapen" så ska du svara ja, annars nej.

Den bästa (enda ordentliga) källan angående detta är tyvärr ingen officiell utan
https://en.wikipedia.org/wiki/Juvenile_delinquency
https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude

När det gäller att ljuga så är det inget jag själv rekommenderar eller uttalar mig om, det är helt upp till var och en....

Mitt försök till förklaring av ESTAn http://www.floridasidan.se/Onlinereg.php
Citera
2016-04-20, 17:24
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnby
Det handlar fortfarande om "moraliskt skändliga" brott även om man formulerat om frågan för att göra det lättare att förstå, vilket så klart misslyckats totalt som mycket annat i ESTA-formuläret :-(

Stöld och bedrägeri lär inte räknas då det var ungdomsbrottslighet.
När det gäller våldsamt motstånd, ser jag inget som direkt motsvarar det utan man får nog titta på "Assault", här beror det på graden, var det med intentionen att vålla svår kroppsskada, död eller du använde ett "dödligt vapen" så ska du svara ja, annars nej.

Den bästa (enda ordentliga) källan angående detta är tyvärr ingen officiell utan
https://en.wikipedia.org/wiki/Juvenile_delinquency
https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude

När det gäller att ljuga så är det inget jag själv rekommenderar eller uttalar mig om, det är helt upp till var och en....

Mitt försök till förklaring av ESTAn http://www.floridasidan.se/Onlinereg.php

Så då faller alltså inget under "moral turpitude" eftersom allt var ungdomsbrottslighet?
Citera
2016-04-20, 17:32
  #31
Medlem
Läst sidovis angående detta och kan inte komma på att jag läst någon som blivit nekad. Om det varit någon är det en kompis kompis. Var i usa förra året trots att jag fick ett strafföreläggande för några år sedan, men jag kom in utan några problem.
Citera
2016-04-20, 23:27
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueberrych
Så då faller alltså inget under "moral turpitude" eftersom allt var ungdomsbrottslighet?

Jo som jag skrev och som framgår av länkarna (där står vad som räknas och inte vid de olika typerna av brott), våldsamt motstånd, om man tar det som misshandel, så beror det på hur grovt. Utgår vi från att du inte hade för avsikt att döda eller svårt skada och inte använde ett dödligt vapen så ska inte heller det räknas. Har du då inget annat bus på "meritlistan"så ska du kunna svara nej på frågan. Obs detta är min tolkning och ingen garanti så klart.......
Citera
2016-04-22, 13:44
  #33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
For at få din ESTA godkendt da måste du krydse NEJ i disse felter. Eftersom du er straffet, da skal du tage din strafferegister udskrift från polisen og ansøge om almindelig Visa gennem USA's ambasaden, og prisen er mye højere end bara 14 dollars som ESTA, men nærmere 100 dollars (??) + alt forsendelse af pas. Om jeg var dig vil jeg bara krydse NEJ, men det er selvfølgelig lidt af en risiko som påpeget tidligere.

Exakt - han har allt att vinna och inget att förlora på att helt enkelt säga "Nej".
Troligen så kontrollerar inte USA.
Om de gör det så är han inte mer körd än vad han varit om han kryssat "Ja".
Så han bör satsa på Nej och se vad som händer. Förmodligen går det bra.
Citera
2016-04-22, 14:57
  #34
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .luftballong
Exakt - han har allt att vinna och inget att förlora på att helt enkelt säga "Nej".
Troligen så kontrollerar inte USA.
Om de gör det så är han inte mer körd än vad han varit om han kryssat "Ja".
Så han bör satsa på Nej och se vad som händer. Förmodligen går det bra.

Korrekt, det kommer förmodligen gå utmärkt.

Däremot är han körd om han inom de nämaste 7-10 åren avser att flytta till USA. Då måste man visa upp utdrag ur brottsregistret, vilket medför att de ser att man ljugit på ESTA-ansökningen. Detta är immigrationsbrott och diskvalificerar honom från att få green card (och eventuellt även andra visum-typer som H-1B, etc).
Citera
2017-07-24, 20:25
  #35
Medlem
Launchar tråden igen eftersom många säkert undrar. Som jag gjorde innan jag bokade biljett till USA. Googlade, och undrade, var nervös etc. Valde ändå att boka biljett och hoppas på det bästa. Jag sökte om ESTA och fick grönt ljus.

Reste till USA... Stod i kön jävligt nervös.. Kom fram... Fick köra mina fingeravtryck, berätta vad jag jobbade med, fick en stämpel och blev önskad en fin semester. Sådär ja. På flyget behöver man inte ens ljuga. Man får inga frågor relaterat till brottslighet överhuvudtaget. Alla som säger något annat ljuger eller vet inte vad de pratar om. Sök ESTA, ljug på denna, och ha en fin semester i staterna.
Citera
2017-10-02, 04:36
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
En polare försökte komma in i USA, men blev hemskickad samma dag. Dem kollade upp honom direkt. Och ändå ser han germansk ut till 100% Och är bara straffad för någon misshandel och stöld. detta var nästan 10 år sedan. Sen han muckade från kåken

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du bara påstår ju bara saker. Jag tror inte heller att australiska, eller något annat lands myndigheter har direkt tillgång till svenskt belastningsregister.

Uppgifterna där är sekretessbelagda och kan endast lämnas ut till utländsk myndighet om särskilda skäl finns. Att stå vid Immigration på en flygplats i USA räcker inte som skäl.

Jag hänvisar inledningsvis till de här svaren då andra ställt frågan:

'För det första kan nämnas att det inte finns någon direktåtkomst eller liknande för amerikanska myndigheter när det gäller belastningsregistret.'
http://lawline.se/answers/kan-man-lj...d-visumansokan

'Utländska polis-, skatte- och tullmyndigheter, åklagarmyndigheter och allmäna domstolar kan få uppgifter ur registret om de behövs för den deras brottsbekämpande verksamhet i särskilt ärende.'
http://www.dt.se/blaljus/far-andra-l...ningsregistret

Kom in utan problem på las vegas Airport i dagarna. Det där är fruktansvärt överdrivet. De kollade mitt pass och tog fingeravtryck och sedan var det bara att traska in med ett brottsregister i bagaget.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2711386

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback