Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-20, 01:38
  #13
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Jag sa aldrig att det inte hade hjälpt någon.... Vadfan yrar du om en psykolog för om du ändå har testat och det har hjälpt? Det säger väl sig förfan själv att om du tar MDMA och tömmer dopamin och stimulerar serotonin så jävla hårt så kommer det ta ett tag att återhämta sig, därav kommer man ju i de flesta fall må sämre följande dagar? Letar du på allvar efter en psykolog här i Sverige som kan ge dig en sådan terapi när du redan experimenterar själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudrider
Varför ska du ha en annan person som ska prata med dig och få dig till olika tankar och självinsikter?
Ta en bättre dos svamp, i ett mörkt tyst rum eller med musik, och ta ett djupdyk i dig själv. När du tar svamp så visar svampen det du behöver se.
Poängen med en terapeut är att utnyttja ett lättsuggererat tillstånd för att styra upplevelsen mot ett på förhand överrenskommet fördelaktigt mål. Med en coach uppstår en helt annan dynamik än vid ensamtrippande*, vilket ställer höga krav på vederbörande.

Dessa terapeuter finns där, men lär inte vara lätta att hitta.

*Inget sagt om att det ena är bättre än det andra.
Citera
2016-04-20, 14:41
  #14
Medlem
Methoxetamines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerxi
Får inte riktigt känslan av att ni vet om att MDMA har används för att bota PTSD och depression sedan slutet av 70-talet. De har främst används som sista utväg bland patienter som har svårt att öppna upp sig. Tanken är inte heller att man ska dosera så högt att man tömmer sina serotonindepåer. De studier ja läste doserade runt 1mg/kg kroppsvikt, alltså strax över tröskeldos.
Du säger att man inte ska dosera så högt, har du någon källa på det? Jag vill gärna veta mer. Länktips mottages tacksamt, även information som du besitter om hur terapin är utformad
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Poängen med en terapeut är att utnyttja ett lättsuggererat tillstånd för att styra upplevelsen mot ett på förhand överrenskommet fördelaktigt mål. Med en coach uppstår en helt annan dynamik än vid ensamtrippande*, vilket ställer höga krav på vederbörande.

Dessa terapeuter finns där, men lär inte vara lätta att hitta.

*Inget sagt om att det ena är bättre än det andra.
Har du någon information eller länktips om just det här med terapin och hur den är utformad? Vill gärna veta mer
Citera
2016-04-20, 23:28
  #15
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methoxetamine
Har du någon information eller länktips om just det här med terapin och hur den är utformad? Vill gärna veta mer
Som sagt, börja söka info på Maps.

Vad du söker är en högkvalificerad terapeut som är beredd att bryta mot lagen. Det säger sig självt att detta inte blir lätt.

Läste för ett par år sedan om en tysk terapeut som lyckats förgifta ett par klienter, med dödlig utgång.

Tread carefully.
Citera
2016-11-05, 18:15
  #16
Medlem
Methoxetamines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Som sagt, börja söka info på Maps.

Vad du söker är en högkvalificerad terapeut som är beredd att bryta mot lagen. Det säger sig självt att detta inte blir lätt.

Läste för ett par år sedan om en tysk terapeut som lyckats förgifta ett par klienter, med dödlig utgång.

Tread carefully.
Hur?
Citera
2016-11-05, 18:32
  #17
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methoxetamine
Hur?
Vad då hur
Citera
2017-02-20, 22:01
  #18
Medlem
BushwickBills avatar
Är detta fortfarande omöjligt i genomföra Sverige? Finns det ingen som ä beredd att bryta på mot Sveriges lag för att upprätthålla den hippokratiska eden? Jag är intresserad av av all psykoterapeutisk behandling som involverar psykadelika då jag har ett psykiskt problem som inte kan lösas annorstädes.

Ett desperat rop på hjälp.
Citera
2017-03-16, 13:14
  #19
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Är detta fortfarande omöjligt i genomföra Sverige? Finns det ingen som ä beredd att bryta på mot Sveriges lag för att upprätthålla den hippokratiska eden? Jag är intresserad av av all psykoterapeutisk behandling som involverar psykadelika då jag har ett psykiskt problem som inte kan lösas annorstädes.

Ett desperat rop på hjälp.

Om du går till en psykolog regelbundet och får upp en relation borde du tillslut kunna känna av om det är rimligt att ta upp ämnet, blir nog svårt att ta upp frågan till någon som inte känner dig och jobbar som psykolog.

I sådant fall, behöver psykologen inte bryta mot lagen på något sätt. Du tar din dos innan du kommer dit, och låter den komma när du väl är där och psykologen är förberedd och vet varför du har lättare att öppna upp dig just denna gång då frågan har diskuterats tidigare. Han får enklare att utföra sitt jobb.

Frågan som återstår är:
- Behöver situationen avhjälpas med MDMA-intag? Om ja, hur skall det bedömas?

Borde väl finnas något att läsa om det, har för mig att PTSD har behandlats med MDMA, och i allmänhet situationer där en patient behöver hjälp att öppna upp sig och/eller prata om något som är känsligt pga. att det är associerat med ett trauma i form av skam eller rädsla.


PS. Hittade en artikel om en kvinna som helt överkom sin svåra PTSD mha. MDMA-assisterade psykoterapi-sessioner som de kallar det.

http://www.thedoctorstv.com/articles...erapy-for-ptsd


Edit:
Moderator - får inte denna tråd bättre respons i Psykiatri och psykofarmaka?
__________________
Senast redigerad av Jeltzin 2017-03-16 kl. 13:22.
Citera
2017-03-23, 09:30
  #20
Medlem
welts avatar
Möjligheten till kemiskt assisterade terapisamtal i norden finns - du behöver inte åka längre än till Oslo. Emma Sofia-stiftelsen som siktar på att en dag kunna marknadsföra mdma och psilocybin som receptbaserade preparat har även en mottagning. Mitt råd är att kontakta dem, även om det inte direkt är billigt.
Citera
2018-01-19, 18:30
  #21
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welt
Möjligheten till kemiskt assisterade terapisamtal i norden finns - du behöver inte åka längre än till Oslo. Emma Sofia-stiftelsen som siktar på att en dag kunna marknadsföra mdma och psilocybin som receptbaserade preparat har även en mottagning. Mitt råd är att kontakta dem, även om det inte direkt är billigt.

Hur ser reglerna kring detta ut egentlige ? Tittar på deras hemsida men den verkar vara helt norsk, där det dessutom inte står några närmare specifikationer om det är MDMA / hallucinogener.

Intressant att veta att MAPS är uppe i 18$ miljoner, av 25$ miljoner för sin fas III studie, där de planerar att göra MDMA till en psykoterapi-assisterad medicin mot PTSD vid år 2021.. Tydligen fick den en rätt så anseligt stor summa pengar ifrån en bitcoin-donatör.

https://www.maps.org/news/media/7012-press-release-pineapple-fund-offers-$4-million-matching-grant-to-maps

Vi alla Flashbackare får hjälpa till och bidra!

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback