Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-11, 15:10
  #145
Medlem
Beskrivningen av rättsväsendet var bra med det lite torra och tråkiga som det förmodligen är.
Men herregud vilket lotteri det är i Amerika.
Till exempel kan det ju vara så att juryn fäller en oskyldig bara för att dom är trötta och vill gå hem.
Citera
2016-09-11, 15:28
  #146
Medlem
Lite förtydligande:
Rättegångsdelen var riktigt bra, inte den vanliga showen som det kan vara i amerikansk film.
För min del hade gärna rättegången fått tagit mer plats.
Citera
2016-09-12, 01:11
  #147
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Som någon annan sa, då var det slut. Det har varit en trevlig resa.

Det avslutande anförandet på rättegången var ruggigt bra, John Turturro har väl aldrig varit bättre. Någon nominering borde han få för den här rollen.

9/10.

Grymt bra sista avsnitt!

Citat:
Ursprungligen postat av JamesTrombley
Kommer det en s02 där vi får följa åtalet mot Ray och eventuellt se vad som egentligen skedde? Känner jag HBO rätt lämnar de fortsättningen till vår fantasi.

Ger serien 8/10. Hade gett den en 9a om man fick veta vad som egentligen hände. Torturro får 10/10, både skådespelet samt hans karaktär.

aldrig att det kommer en s02, serien uträttade allt den ville.exponera hur "rättsäkert" systemet faktiskt är.

andrea,naz och mördaren är ju bifigurer egentligen
Citera
2016-09-17, 08:45
  #148
Medlem
frantiks avatar
Serien började bra som många säger. Och det fanns godbitar här och var som gjorde serien bra genom hela vägen. Inte jättebra, inget mästerverk. Men bra. Underhållande. Rättegångsscenerna kändes väldigt bra utförda, dom kändes genomarbetade och verkliga. Förutom att dom tafsade på alla bevisen som om det inte vore någonting. Men det var ändå bra gjort.
Det som sög mest var hur "hård" Nas blev från ingenstans. Att han började tatuera sig. Rakade skallen. Röka crack. Vafan. Okej om han hade börjat knarka, det hade väl varit fine. Men att han blev sådär fängelsehård kändes bara klyschigt och slarvigt. Jag menar, tatueringen på halsen? En krona, som du kan få i en valfri tatueringsstudio på GTA V.
Citera
2016-09-17, 11:50
  #149
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Trailer - https://www.youtube.com/watch?v=DahJ5jcIyF4

Imdb - http://www.imdb.com/title/tt2401256/?ref_=fn_al_tt_1

John Turturro and Riz Ahmed Criminal Justice to star in the eight-parter, based on Peter Moffat’s Criminal Justice drama series that aired on the BBC in 2008-2009. Steven Zaillian directs and Richard Price is penning the script.

Filmed in and around Manhattan, the series delves into the intricacies of a complex New York City murder case with cultural and political overtones. The story examines the police investigation, the legal proceedings, the criminal justice system and “the feral purgatory of Rikers Island,” per HBO, where the accused await trial for felony crimes. Zaillian directs parts 1-3 and 5-8 from teleplays co-written with Price. They executive produce with Jane Tranter and Moffat. James Marsh directs part 4.

The ensemble cast includes The Wire‘s Michael Kenneth Williams, ER‘s Glenne Headly, and The Sopranos’ Max Casella, along with Bill Camp, Jeannie Berlin, Poorna Jagannathan, Payman Maadi, Amara Karan, Sofia Black-D’Elia, Paul Sparks, Ben Shenkman, Afton Williamson, Paulo Costanzo, Ned Eisenberg, Mohammad Bakri, Nabil Elouahabi, Ashley Thomas, Glenn Fleshler and Chip Zien.

Ännu en nyinspelning? Är det inte bara roligare att se originalet?
Citera
2016-09-17, 19:35
  #150
Medlem
Nån som kan rekommendera liknande serier/filmer?

Tänker främst på den här lite mörka fatalistiska stämningen.

/I hate happy endings
Citera
2016-09-28, 15:20
  #151
Medlem
Phobiazis avatar
Definitivt en av dem starkaste första säsongerna jag har sett!
Hoppas den kommer hålla samma klass.
Citera
2016-10-01, 17:27
  #152
Medlem
chessjamts avatar
Finfin serie. Proffsig och välgjord, även om det var lite i långsammaste, längsta laget ibland.

Har ett par funderingar som jag tar i spoiler.


Anyhow bra serie. Önskar att mitt bredband kunde klara av streamingen bättre för detta var nog färdigtittat på HBO Nordic för min del den närmaste tiden.
Citera
2016-10-04, 22:03
  #153
Medlem
cerealtubemans avatar
Om man gillade True Detective Hur står sig denna serie? Jag är ingen som kräver action i varje scen. Uppskattar också serier som The Wire, den brukar få kritik för att den är mer djupgående. Nu menar jag säsong ett av True Detective. Inte tagit mig an tvåan.
Citera
2016-10-06, 19:55
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cerealtubeman
Om man gillade True Detective Hur står sig denna serie? Jag är ingen som kräver action i varje scen. Uppskattar också serier som The Wire, den brukar få kritik för att den är mer djupgående. Nu menar jag säsong ett av True Detective. Inte tagit mig an tvåan.
Jag älskade True Detective (första säsongen) och den här serien passade mig väldigt bra också, även om det kan inte riktigt når upp till samma nivå. Men definitivt värd att se!
Citera
2016-10-12, 13:57
  #155
Medlem
cerealtubemans avatar
Såg sju avsnitt på raken. Serien är otroligt bra. Jag tyckte inte ens att den var seg. Första avsnittet ger en ångest. Det känns som att man är Nas, man känner hans ångest och rädsla. Det är en bra ögonöppnare hur utsatt en helt vanlig individ är som aldrig varit i klammeri med rättvisan eller har pengar för att köpa sig fri. Nas har lika gärna kunnat vara en ljushyad arbetargrabb. Systemet diskriminerar inte. Samma utgång om man tillhör samma klass.

Hon gav en dålig känsla direkt. När hon sökte upp en token black person

Nu kände jag till att det är ett lotteri. Om man har råd med ett försvar eller får en public försvarare, vilken domare är och juryn är viktigt. Det gör serien inte mindre spännande.

Kul att få se Omar with a shotgun

Tackar Drickerpiss

__________________
Senast redigerad av cerealtubeman 2016-10-12 kl. 14:03.
Citera
2016-10-17, 15:44
  #156
Medlem
cerealtubemans avatar
Något i efterhand jag har tänkt på är att det är synd att serien inte gick djupare in i Nas karaktär. [SPOILERHan är inte alldeles oskyldig och oerfaren trots sin Bambi uppsyn. Det är något Freddy lägger märke till rätt tidigt. Han nämner till Nas att Nas har en hel del undertryckt ilska. Killen sov som ett barn efter att ha sänt medfången till akuten, den andra killen i duschen fick dra bort Nas så han inte slog ihjäl sin medfånge.

Som tonåringen sålde han adderall till klasskamrater Två allvarliga incidenter i skolan som sänt två elever till sjukhuset. Hans mamma finner kondomer i hans ryggsäck, han sa att han enbart haft sex med en tjej tidigare.[/spoiler]

När seriens mål var att visa vad som kan hända med en som hamnar i systemet (gå med i ett gäng för beskydd eller bli måltavlan), serien kunde valt att fokusera på båda aspekter. Visa den andra sidan av Nas och visa på förändringen som han gick igenom..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback