Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-17, 23:36
  #1
Avstängd
WindomEarle31s avatar
Repostar min tråd som togs bort i KoAT, med motiveringen att den inte hör hemma där. Hoppas jag inte bryter mot några regler och att den hör hemma här.

Samhället är i förfall. Vår civilisation är i sista fasen, dekadens, innan dess kollaps. Historien upprepar sig. Lust och rädsla styr oss.

Detta blogginlägg sätter ord på mina tankar, spot on på många punkter. Mycket vältaligt. Obehaglig läsning på gott och ont:

http://axiom1a.blogspot.se/2015/03/d...etyder_25.html

Vart är vi på väg?

Kan det här vara den sista civilisationen? Kan den leda till något nytt, revolutionerande? Kan denna kris (som förmodligen ligger framför oss) leda till mänsklighetens utveckling – ett helt nytt tänkande? Krävs det en inre, psykologisk revolution för att inte göra om samma misstag?

http://www.jkrishnamurti.org/krishna...Transformation
Citera
2016-04-26, 12:39
  #2
Medlem
en psykologisk revolution är enda möjligheten, ingen annan revolution kommer lösa nåt
Citera
2016-04-26, 14:31
  #3
Avstängd
WindomEarle31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganeschish
en psykologisk revolution är enda möjligheten, ingen annan revolution kommer lösa nåt

Precis. Om man inte förändrar det inre, hur ska man då förändra det yttre? Är inte världen en projektion av vår insida, våra tankar, våra känslor, våra problem? Världen föds ur insidan, påverkar utsidan och utsidan påverkar insidan. Vad är det som bygger samhället och vad är det som bestämmer våra val?

Det är ju bara att kolla på mänsklighetens historia, det funkar inte att förändra människor med tvång utifrån, som kommunismen t ex, det måste ske inifrån, frivilligt.

Innerst inne vet vi att våld inte är lösningen. Våld föder våld. Det blir en ond cirkel, en nedåtgående spiral. Man skjuter sig själv i foten. Kastar glas i stenhus, som jag brukar säga, man får glassplittret på sig själv, man trampar i glaset, man förstör sitt hem. Som man bäddar får man ligga.

Man måste utgå från friheten. Vi föds fria, det är vår sanna natur. Vi vet i vårt undermedvetna, att alla är jag, och att jag är alla. Alla som föds är jag. Det du gör mot någon annan gör du mot dig själv. Vi har samma medvetande i grunden, samma problem som alla andra. Det gäller alla som har ett medvetande.

Vi har alla något gemensamt – vi kommer alla att dö inom en relativt snar framtid.

Med vänliga hälsningar,
Windom 'Den förtvivlade' Earle31
__________________
Senast redigerad av WindomEarle31 2016-04-26 kl. 14:35.
Citera
2016-04-26, 20:08
  #4
Medlem
tror du den psykologiska revolutionen är nära förestående? isf vilka tecken pekar på det? vad tror du är viktigt för att utlösa denna revolution?
Citera
2016-04-26, 22:51
  #5
Avstängd
WindomEarle31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganeschish
tror du den psykologiska revolutionen är nära förestående? isf vilka tecken pekar på det? vad tror du är viktigt för att utlösa denna revolution?

Svårt att säga. Det ser mörkt ut ur mitt perspektiv, tyvärr. Det vi behöver är genuint upplysta människor, som tar sitt ansvar, och sprider sin visdom, sin sanning, på ett så enkelt och greppbart sätt, så att den stora massan kan få ett uppvaknande. Men det känns som att något stort är på gång, som att naturen håller på att vakna. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men man blir ju lite orolig när man kollar på mänsklighetens historia.

Det handlar om vår arts framtida överlevnad, tror jag. En riktig kris som även drabbar medelklassen, och alla andra, för den delen, skulle nog röra om i grytan ordentligt, och sätta fart på den inre revolutionen. Det är kriserna som driver evolutionen och vårt utvecklande som människor framåt, som en låga i baken, tror jag. Men det kommer att ske på många livs bekostnad, säger realisten inom mig.

Vill inte skrämmas, det är bara vilda spekulationer.

Söker ni, så finner ni. Det är en bra början.

Med vänliga hälsningar,
Windom 'Den dystre' Earle31
__________________
Senast redigerad av WindomEarle31 2016-04-26 kl. 23:49.
Citera
2016-04-27, 03:43
  #6
Medlem
Jag tror dels vi står inför ett paradigmskifte i vårt sätt att betrakta människan och världen. Före 1600-talet var människan rent andlig (religiös) och sedan dess har vi utvecklats till att se världen som rent materiell och deterministisk. Jag tror vi står inför en tid då dessa båda synsätt kommer att förenas i en syntes. Jag tror att andligheten kommer öka och förhoppningsvis kommer finna stöd i vetenskapen. Ökad andlighet leder till ökad medvetenhet om vår plats och funktion här på jorden. Om ökad andlighet innebär mer kärlek så kanske det kan kallas en psykologisk revolution.
Citera
2016-04-28, 01:03
  #7
Avstängd
WindomEarle31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Jag tror dels vi står inför ett paradigmskifte i vårt sätt att betrakta människan och världen. Före 1600-talet var människan rent andlig (religiös) och sedan dess har vi utvecklats till att se världen som rent materiell och deterministisk. Jag tror vi står inför en tid då dessa båda synsätt kommer att förenas i en syntes. Jag tror att andligheten kommer öka och förhoppningsvis kommer finna stöd i vetenskapen. Ökad andlighet leder till ökad medvetenhet om vår plats och funktion här på jorden. Om ökad andlighet innebär mer kärlek så kanske det kan kallas en psykologisk revolution.

Jag tror också att de kommer att smälta ihop. Tänker på zenbuddhismen, som enligt mig är ultra rationell och vetenskaplig. Man utgår från det som faktiskt är, i varje ögonblick.

Med vänliga hälsningar,
Windom 'Optimisten ibland' Earle31
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback