Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-17, 23:22
  #1
Medlem
Hej!

Vet någon här om man måste köpa biljett i Danmark för att åka runt med S-tågen till yttre zoner i Köpenhamn eller om det funkar med tur och returbiljetten från Skånetrafiken?

Tack på förhand,
Citera
2016-04-17, 23:31
  #2
Medlem
Biljetten över sundet gäller bara de 1 eller 2 zoner från Hovedbangård, minns inte exakt hur långt. Men ska du t.ex. ut till Hvidovre/Rödovre eller liknande så måste du ha en "bättre" biljett. Det går att köpa av skånetrafiken på Malmö C.

http://www.visitcopenhagen.com/sites...?itok=X8Bst2Fl

Det röda och det ljusblåa på kartan tror jag täcks av sundsbiljetten. Längre ut krävs annat.

Linjekarta: https://upload.wikimedia.org/wikiped...in_diagram.svg
Citera
2016-04-18, 08:42
  #3
Medlem
SkateBlinds avatar
Såhär säger dem på skånetrafikens hemsida,

Öresund Rundt
Öresund rundt-biljetten passar dig som vill åka runt sundet under två dagar. Med biljetten kan du resa en gång över Öresundsbron samt en gång med färja mellan Helsingör och Helsingborg. Du bestämmer själv i vilken riktning. Med biljetten får du också en rad olika rabatter på besöksmål kring Öresund.

Biljetten kostar 249 kronor för vuxna och 124 kronor för barn (7-15 år).
Vuxna kan ta med sig två barn under 7 år utan extra kostnad.
Biljetten gäller i två dagar och måste köpas i förväg.
Biljetten gäller så här
Du reser ett varv runt sundet i valfri riktning. Åk över Öresundsbron i ena riktningen och färjan Helsingborg-Helsingör i den andra med Scandlines. Biljetten klipps en gång vid resa över bron och en gång för resa med färjan.
I Skåne gäller biljetten för resor med alla våra tåg och bussar.
På danska sidan gäller biljetten på Kystbanen med Öresundståg, Metron och Movias bussar i Köpenhamn och på Scandlines färjor mellan Helsingborg-Helsingör.

Du kan stanna hur ofta du vill längs vägen under de två dagarna.
Du får rabatter på populära besöksmål i Danmark.
Köp Öresund rundt-biljetten här
Före resan på våra kundcenter samt vissa serviceombud. Se karta - Köpställen
I Danmark kan biljetten enbart köpas på följande adress: Copenhagen Visitors Centre, Vesterbrogade 4A, 1620 Köpenhamn V.
Med biljetten får du följande rabatter
Louisiana - Museum of Modern Art: Du får 10 DKK i rabatt på inträdet.
Restaurang Scandlines, Helsingborg–Helsingör: Mot kupong på biljetten får du 20 procent rabatt på räksmörgås och öl eller läsk (gäller på ordinarie priser)..
Dunkers Helsingborg: 20 kronor rabatt på inträdet vid uppvisande av Öresund rundt-biljetten.
Kulturen i Lund: Visa din Öresund rundt-biljett i entrén så går ni in två personer men betalar för en.
Ystad Saltsjöbad: Har du köpt en Öresund rundt biljett erbjuder vi 25 procent rabatt på vårt Sandshell spapaket. Paketet innehåller middag, frukost och tillgång till spa. Rabatten är giltigt måndag till torsdag till och med 30 april 2016.
Järnvägens museum i Ängelholm: 50 procent rabatt på inträdet vid uppvisande av Öresund rundt-biljetten.
Skisserna museum: Fri entré med Öresund rundt-biljetten (muséet stängt för reparation).
Resturant Karla i Köpenhamn: Öresundsmeny (förrätt/varmrätt) 168 DKK.
Resa i Danmark
Planera din resa i Danmark med Rejseplanen
Citera
2016-04-18, 10:05
  #4
Medlem
Öresund Rundt, som du citerat, är en specialbiljett. Den kräver att man åker M-KPH dit och H-H hem, eller tvärtom. Du får inte åka över bron (eller HH-färjan) både dit och hem.
Citera
2016-04-18, 14:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexow85
Hej!

Vet någon här om man måste köpa biljett i Danmark för att åka runt med S-tågen till yttre zoner i Köpenhamn eller om det funkar med tur och returbiljetten från Skånetrafiken?

Tack på förhand,

Du får ju välja lämplig destination i automaten när du köper din biljett. Väljer du Kastrup eller Köpenhamn så gäller den bara i områdena F+L (Movia zon 1,3 och 4).

Väljer du en mer avlägsen destination som Helsingør, Køge eller Roskilde så får du en biljett till "Hovestadsomr (Alle)". Då gäller den i alla zoner inom Mova Hovedstaden.
Det finns också mellanting, om du bara ska rea halvlångt in.
Citera
2016-04-18, 19:03
  #6
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Öresund Rundt, som du citerat, är en specialbiljett. Den kräver att man åker M-KPH dit och H-H hem, eller tvärtom. Du får inte åka över bron (eller HH-färjan) både dit och hem.

Nästa gång kan du ju citera mig. Men jag erkänner mig skyldig, jag läste fel. Läste det som att det gällde Öresund rundt biljett.

Men då är det andra regler som gäller, tyvärr är Skånetrafikens information där något knapphändig.
Citera
2016-04-18, 23:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Nästa gång kan du ju citera mig. Men jag erkänner mig skyldig, jag läste fel. Läste det som att det gällde Öresund rundt biljett.

Men då är det andra regler som gäller, tyvärr är Skånetrafikens information där något knapphändig.

Tyckte det var för långt för att citera

Ja, Skånetrafikens informationssystem är under all kritik. På de flesta områden.
Citera
2016-04-19, 00:12
  #8
Avstängd
scips avatar
Enklast är väll att köpa ett så kallat klippekort på stationen och sedan stämplar man själv antal zoner man vill åka i apparater ute vid spåren innan man går ombord på tåget.
Citera
2016-04-19, 21:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Enklast är väll att köpa ett så kallat klippekort på stationen och sedan stämplar man själv antal zoner man vill åka i apparater ute vid spåren innan man går ombord på tåget.

Det var ett tag sedan du var där va?
Zoneklipkorten är avskaffade. Enklast är som jag skrev att köpa biljett som gäller till de zoner man vill åka. Vill man resa som lokalbefolkningen får man skaffa ett Rejsekort.
Citera
2016-04-30, 23:45
  #10
Medlem
T/r-biljetter från HBG gäller väl fortfarande alla zoner?
Citera
2016-11-18, 10:00
  #11
Medlem
Krullishbg69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
T/r-biljetter från HBG gäller väl fortfarande alla zoner?

Hbg-Köpenhamn via färjan täcker alla zoner i hela hovudstadsregionen
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2710867

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback