Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-17, 16:35
  #1
Medlem
Borde sanktioner införas mot Sverige av terrordrabbade länder?

Jag tänkte på det faktum att Sverige har blivit en värdsledande exportör av terrorister och det tycks inte synas några tecken på avtagande, tvärtom. Nu rekryterar IS helt öppet på arbetsförmedlingen i Malmö. Annars är Göteborg internationellt känt som IS centrum i norden. Borde bland annat Belgien kräva skadestånd och en ursäkt från Sverige då två "svenskar" var inblandade i det senaste terrordådet? I Syrien och Somalia är det inte ovanligt att hitta svenska pass på dödade terrorister. Sveriges släpphänta hantering utav terrorism, massiv invandring utan någon id-kontroll och mycket dålig gränskontroll är ju en direkt orsak till detta såklart. SÄPO har ju själva erkänt att de inte har någon koll på alla potentiella terrorister. Så tanken slog mig att eftersom Sverige inte kan hålla rent på sin egen bakgård så kanske vi borde bestraffas (om än symboliskt) tills vi börjar med det?
__________________
Senast redigerad av Fadingaway 2016-04-17 kl. 16:46.
Citera
2016-04-17, 16:42
  #2
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fadingaway
Borde sanktioner införas mot Sverige av terrordrabbade länder?

Jag tänkte på det faktum att Sverige har blivit en värdsledande exportör av terrorister och det tycks inte synas några tecken på avtagande, tvärtom. Nu rekryterar IS helt öppet på arbetsförmedlingen i Malmö. Annars är Göteborg internationellt känt som IS centrum i norden. Borde bland annat kunna Belgien kräva skadestånd och en ursäkt från Sverige då två "svenskar" var inblandade i det senaste terrordådet? I Syrien och Somalia är det inte ovanligt att hitta svenska pass på dödade terrorister. Sveriges släpphänta hantering utav terrorism, massiv invandring utan någon id-kontroll och mycket dålig gränskontroll är ju en direkt orsak till detta såklart. SÄPO har ju själva erkänt att de inte har någon koll på alla potentiella terrorister. Så tanken slog mig att eftersom Sverige inte kan hålla rent på sin egen bakgård så kanske vi borde bestraffas (om än symboliskt) tills vi börjar med det?

Nej det tycker jag inte! Tvångsförvaltning eller stadskupp däremot tror jag skulle vara bra för landet!
Citera
2016-04-17, 16:45
  #3
Moderator
manamanahs avatar
Integration och invandring --> Terrorism
/Moderator
Citera
2016-04-17, 17:10
  #4
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fadingaway
Borde sanktioner införas mot Sverige av terrordrabbade länder?

Jag tänkte på det faktum att Sverige har blivit en värdsledande exportör av terrorister och det tycks inte synas några tecken på avtagande, tvärtom. Nu rekryterar IS helt öppet på arbetsförmedlingen i Malmö. Annars är Göteborg internationellt känt som IS centrum i norden. Borde bland annat Belgien kräva skadestånd och en ursäkt från Sverige då två "svenskar" var inblandade i det senaste terrordådet? I Syrien och Somalia är det inte ovanligt att hitta svenska pass på dödade terrorister. Sveriges släpphänta hantering utav terrorism, massiv invandring utan någon id-kontroll och mycket dålig gränskontroll är ju en direkt orsak till detta såklart. SÄPO har ju själva erkänt att de inte har någon koll på alla potentiella terrorister. Så tanken slog mig att eftersom Sverige inte kan hålla rent på sin egen bakgård så kanske vi borde bestraffas (om än symboliskt) tills vi börjar med det?

Att Sverige borde skämmas för sin slapphänta och arroganta attityd finns ingen tvekan om. Någon officiell sanktion är dock orealistisk då detta kan få allvarliga politiska och ekonomiska konsekvenser för alla inblandade, otänkbart mot en annars fredlig demokrati. Däremot kan en mer symbolisk bojkott marknadsföras av olika organisationer. Jag tänker på den omfattande svenska bojkotten av franska viner som en protest mot Frankrikes kärnvapenprovsprängningar 1995. Men jag tror att det måste uppstå fler allvarliga terrorattentat av "nysvenskar", utförda i andra länder, innan det kan bli aktuellt med något sådant initiativ.
Citera
2016-04-17, 17:13
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Nej det tycker jag inte! Tvångsförvaltning eller stadskupp däremot tror jag skulle vara bra för landet!
Vilken stad hade du tänkt dig? Malmö?
Citera
2016-04-17, 20:53
  #6
Medlem
Tanuss avatar
Jag tror att den första sanktionen kommer bli att våra pass inte längre accepteras. Till USA kan det bli visum för svenska medborgare.

Att en myndighet i ett land som Sverige skall få utbetalningarna nedsläckta tror jag inte kommer att ske, även om det vore befogat i försäkringskassans fall.
Maken till tokig kapitalanvändning är svårt att hitta. Då menar jag inte bara finansieringen av bidragsberoende "svenska" terrorister och deras verksamhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback