Citat:
Ursprungligen postat av
jazzneger
Du menar alltså att definitionen av ett argument är att det utifrån premisser leder till en ny slutsats (antingen deduktivt eller induktivt)? Och i ett cirkelresonemang så leder inga premisser till en slutsats då premisserna bara leder till varandra och blir varandras slutsatser? Det blir alltså bara en form av semantik där Premiss A är en form av synonym till Premiss B, är det så du menar?
Men vilka belägg har du för att det är så ett argument definieras och ska förstås? Kan du komma fram till det utan cirkelresonemang?
Läs vad jag skriver igen, du har läst fel. Jag säger att deduktivt giltiga argument kan vara cirkulära, efter som cirkularitet är ett Oformellt felslut.
(1) P
ergo P
är giltigt, men "ogiltigt" i en vanlig sammanhang, ifall jag vill visa att P är sann till en som INTE tror att P. M.a.o. att ett argument ska göra en kognitiv skillnad för sannolikheten av slutsatsen hos den som ska övertygas, och det gör inte ett cirkulärt argument. Du måste presentera distinkta propositioner som, ifall de kan generera slutsatsen, gör slutsatsen mer sannolik för den du argumenterar med, än vad P var innan argumentet. Typiskt visar man, typ:
- Nej! Jag tror inte att människor kan köpas i Netto!
- Du tror at "Alla människor är bananer", korrekt?
- Visst.
- Och vi kan bli eniga om att [beskrivning] är en banan?
- Visst.
- Kolla då här i detta tillbudsavis: Denna varuenheten är [beskrivning], va?
- Korrekt...
- Men då är den en banan, enligt vad vi just sa.
- Juste.
- Så bananer säljas i Netto.
- Det ser ut så...
- Om det finns åtminstone en instans av X som säljas i Netto, då kan X köpas i Netto, va?
- Korrekt...
- Bra, människor är bananer, och åtminstone en banan säljas i Netto. Ergo: Människor kan köpas i Netto.
- Juste, ja...
Problemet är att om man kan avvisa ett giltigt argument, så kan man visa att åtminstone en av premissen är falska. Om man avvisa det rationelt, så finns det åtminstone en premiss man håller för lika osannolik som slutsatsen. Så om vi inte accepterar slutsatsen, och om samma sats figurerar non-redundant i premissen, så har vi ingen rationel anledning att acceptera slutsatsen på bakgrund av argumentet. I precis
den meningen är cirkuläre argumenter "ogiltiga".