Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-17, 14:52
  #1
Medlem
Freders avatar
Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden. Hur som helst så läste jag denna artikel:

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle22641583.ab

Citat:
Men enligt IS regler kommer den som dödas av en kvinna inte komma till paradiset. När kriget pågick insåg de att denna regel inte var tillräcklig. Då införde de en ny lag. Om en IS-krigare dödas av en kvinna får han inte bli begravd utan bränns direkt på marken. Det är mot denna mentalitet vi strider.

Jag hittar ingenting utanför svensk media som stödjer detta. Det har länge hävdats från diverse håll att ISIS/IS inte vill strida mot kvinnor på grund av skammen i att förlora.

Vad jag tror är att kvinnan som intervjuas hittar på och att Aftonbladet köper det rakt av. Det låter minst sagt suspekt att de skulle bränna liken av sina egna för de dödats av en kvinna, dessutom är det i krig i princip omöjligt att hålla reda på vem som dödat vem, både för alla skjuter samtidigt och för att folk tenderar att skjuta tills alla på motståndarsidan är döda. Det är inte som man skjuter en ISIS-medlem och sedan låter dem andra ISIS-medlemmarna inspektera vem som skjutits och av vem.

Om ISIS gör ett anfall och någon av dem stupar så är det sannolikt att de bara sett fiendens mynningsflamma. Det är i alla fall väldigt osannolikt att de kommer så nära att de kan identifiera kön på motståndaren och samtidigt inte skjuter mot henne.

Sedan förstår jag inte vad poäng med att hävda detta är. Tror de fortfarande att ingen kommer ansluta sig till ISIS för att de ibland strider mot kvinnor? USA har haft kvinnor i försvarsmakten längre och har stridit mot diverse terrorgrupper utan sådan effekt.
Citera
2016-04-17, 15:26
  #2
Medlem
prizs avatar
Tyckte också den var krystad och propagandaistig. Antagligen några tjejer som reportern gav lite dollar till så sköt de lite med sin ak47 och sa vad den genuscertifierade reportern ville höra. Tror knappast någon från IS bryr sig ett skit om dessa kvinnor.
Citera
2016-04-17, 16:07
  #3
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Tyckte också den var krystad och propagandaistig. Antagligen några tjejer som reportern gav lite dollar till så sköt de lite med sin ak47 och sa vad den genuscertifierade reportern ville höra. Tror knappast någon från IS bryr sig ett skit om dessa kvinnor.

Det är kanske överdrivet. Jag har inga tvivel på att de faktiskt deltagit i strid och de dem gör är väldigt bra. Däremot vill jag veta sanningen och inte någon propagandalögn. Jag misstänker att ISIS inte har några problem att slåss mot kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av Ytlendaren
Vem bryr sig?

Ja, vi ska så klart skita i sanningsletande och köpa allt media skriver rakt av. Det funkar skitbra och media kan då välja åt oss vilka krig vi blandar oss i.
Citera
2016-04-17, 16:16
  #4
Medlem
Ytlendarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder



Ja, vi ska så klart skita i sanningsletande och köpa allt media skriver rakt av. Det funkar skitbra och media kan då välja åt oss vilka krig vi blandar oss i.

Undrar mest hur det är relevant? Om fienden gillar morötter eller inte är ungefär lika relevant. Ingen bryr sig om vad de tycker, de är fiender och måste utrotas.
Citera
2016-04-17, 17:16
  #5
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ytlendaren
Undrar mest hur det är relevant? Om fienden gillar morötter eller inte är ungefär lika relevant. Ingen bryr sig om vad de tycker, de är fiender och måste utrotas.

Får jag låna din DeLorean? Det måste vara fantastiskt att kunna besöka framtiden.

Det är relevant för; 1. det bygger en bild av att kvinnor kan gå med och bli rambo samtidigt som de skonas från allt hemskt. Verkligheten visar att kvinnliga soldater drabbas lika hårt, om inte värre.

2. det bygger upp en bild av att kvinnor i mellanöstern generellt (inte bara kurdiska kvinnnor) stödjer kvinnors frihet och liberalisering. Verkligheten kan se ut som i Afghanistan där de flesta kvinnor står bakom kvinnoförtrycket. Det leder till att västvärlden stödjer en skugga av något som inte finns, vilket vi sett konsekvensen av i Afghanistan. Alltså att västvärlden går in och antar att det finns en stor befolkning som vill leva i ett modernt upplyst land utan förtryck sedan efter ett 13 år långt krig så upptäcker vi att de flesta vill ha det förtryckande samhället.

Det var likadant under the arabiska våren, om man ens tvivlade på att demonstranterna ville något annat än att skapa ett samhälle precis likadant som Sverige i mellanöstern så var man en dödsknarkarnazist. Nu bygger media upp en, vad jag tror är felaktig bild YPJ, vilket kan få stora konsekvenser för vad vi i väst beslutar oss för att göra.

Jag kan ge dig mer konkreta förslag på vad som kan gå fel. Vi kan skicka ner svenska vapen till t.ex. YPJ men tron att de är rambos som skrämmer slag i ISIS, sedan förlorar dem och de svenska vapnen hamnar i fiendens händer. Vill du att det ska hända?
Citera
2016-04-17, 17:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Det är kanske överdrivet. Jag har inga tvivel på att de faktiskt deltagit i strid och de dem gör är väldigt bra. Däremot vill jag veta sanningen och inte någon propagandalögn. Jag misstänker att ISIS inte har några problem att slåss mot kvinnor.
Har sett en del dokumentärer på tuben i ett drygt år nu, och det kommer ständigt fram att IS-krigare är rädda för att dödas av kvinnor. Så ja, det är nog inte bara en myt eller kurdisk propaganda. IS är givetvis inte RÄDDA för kvinnor - men de vill inte bli dödade av en, eftersom det finns en uppfattning bland IS-krigare att det är en enorm skam att bli dödad av en "halvmänniska", dvs en kvinna. Har även ofta hört och läst att IS-krigare springer när de ser kvinnliga soldater. En "machogrej" säkert lika mycket som vidskepelse, om någon imam sagt att död via kvinnas smutsiga hand inte garanterar bordell-paradiset med 72 houris...Ni måste tänka på att dessa islamister är mycket mycket okunniga och vidskepliga, samt hjärntvättade. Islam uppmanar dessutom till grovt kvinnoförakt, och det är därför IS behandlar sina egna kvinnor som boskap och andras som sexslavar.
Citera
2016-04-17, 18:08
  #7
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Har sett en del dokumentärer på tuben i ett drygt år nu, och det kommer ständigt fram att IS-krigare är rädda för att dödas av kvinnor. Så ja, det är nog inte bara en myt eller kurdisk propaganda. IS är givetvis inte RÄDDA för kvinnor - men de vill inte bli dödade av en, eftersom det finns en uppfattning bland IS-krigare att det är en enorm skam att bli dödad av en "halvmänniska", dvs en kvinna. Har även ofta hört och läst att IS-krigare springer när de ser kvinnliga soldater. En "machogrej" säkert lika mycket som vidskepelse, om någon imam sagt att död via kvinnas smutsiga hand inte garanterar bordell-paradiset med 72 houris...Ni måste tänka på att dessa islamister är mycket mycket okunniga och vidskepliga, samt hjärntvättade. Islam uppmanar dessutom till grovt kvinnoförakt, och det är därför IS behandlar sina egna kvinnor som boskap och andras som sexslavar.

Tack för ett bra inlägg. Tror du det kan stämma som stod i artikeln att ISIS vägrar begrava de av sina egna som dödats av en kvinna? Alltså att de bara kastar lite brännvätska på och bränner dem på plats.
Citera
2016-04-17, 19:27
  #8
Avstängd
ProfessorVems avatar
Peshmerga använde sig av kvinnliga krigare då IS vet att blir man dödad av en kvinna så hamnar vi män i helvetet.
Citera
2016-04-17, 20:10
  #9
Medlem
Vad är IS syn på de kvinnliga krigare som anslutit sig till dom? Kommer de till paradiset? Väntar 72 manliga oskulder? Och spelar det någon roll om dessa blir dödade av kvinnor eller män?
Någon som vet?
Citera
2016-04-17, 20:21
  #10
Medlem
Ha-meshuggahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Har sett en del dokumentärer på tuben i ett drygt år nu, och det kommer ständigt fram att IS-krigare är rädda för att dödas av kvinnor. Så ja, det är nog inte bara en myt eller kurdisk propaganda. IS är givetvis inte RÄDDA för kvinnor - men de vill inte bli dödade av en, eftersom det finns en uppfattning bland IS-krigare att det är en enorm skam att bli dödad av en "halvmänniska", dvs en kvinna. Har även ofta hört och läst att IS-krigare springer när de ser kvinnliga soldater. En "machogrej" säkert lika mycket som vidskepelse, om någon imam sagt att död via kvinnas smutsiga hand inte garanterar bordell-paradiset med 72 houris...Ni måste tänka på att dessa islamister är mycket mycket okunniga och vidskepliga, samt hjärntvättade. Islam uppmanar dessutom till grovt kvinnoförakt, och det är därför IS behandlar sina egna kvinnor som boskap och andras som sexslavar.

Du har sett en del dokumentärer säger du men en lögn blir inte sann bara för att den upprepas gång på gång. Hela snacket om att IS-krigare skulle springa från kvinnliga soldater låter mest en vandringssägen. Har inte under alla mina år som jag följt jihadismen eller under min läsning i de islamiska verken stött på något som skulle stödja detta. Om något så borde väl kvinnliga soldater ses som en lätt match och sporra IS-krigarna mera. Sen att IS-männen skulle vara okunniga får du också lov att styrka om det är kunniga i islam du menar, min uppfattning är att stora delar av tiden i träningslägret handlar om indoktrinering.

Förresten weseeyou, du som sett så många dokumentärer, skulle du kunna länka till en dokumentär som visar kvinnliga kurdiskor under kraftig beskjutning? Hittills har jag mest sett de dansa till kurdiska rytmer i ring.
Citera
2016-04-17, 20:41
  #11
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Vad är IS syn på de kvinnliga krigare som anslutit sig till dom? Kommer de till paradiset? Väntar 72 manliga oskulder? Och spelar det någon roll om dessa blir dödade av kvinnor eller män?
Någon som vet?

IS/ISIS har haft flera kvinnor som uttryckt intresse för att strida för dem, men organisationen har inte tillåtit det. Enligt deras förordning ska kvinnor föda fram nästa generation av jihadister, inte delta i strid.
Citera
2016-04-17, 20:42
  #12
Medlem
Ha-meshuggahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Vad är IS syn på de kvinnliga krigare som anslutit sig till dom? Kommer de till paradiset? Väntar 72 manliga oskulder? Och spelar det någon roll om dessa blir dödade av kvinnor eller män?
Någon som vet?

Om de skulle dö i strid så gäller för kvinnorna liksom för männen att om avsikten är ren, alltså om de verkligen krigade för Guds skull och inte för status eller andra värdsliga ting så skall de träda in i ett paradis lika vidsträckt som himlarna och jorden.

I islam ses kvinnor icke som polygama varelser och det har mig veterligen historiskt aldrig varit tal om oskulder för kvinnans del. Men idag finns ju sodomiter som agerar imamer och annat som säkert skulle göra en annorlunda/förnyad "tolkning". Men IS följer en mycket mer ortodox version av islam som även är extrem på många håll så där hittar du inte någon som lovar 72 manliga oskulder. Att bli dödad av en man eller kvinna är fullständigt irrelevant ur teologisk synvinkel.

Här kan du läsa mer om vad som väntar den fromma kvinnan i paradiset om du är intresserad: http://www.islamweb.net/en/article/158781/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback