Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-29, 08:16
  #25
Avstängd
Pripps3.5s avatar
Jämtlandsfamiljen får ta och strama upp sig.
Inte ens 10-barnsfamiljerna i familjerna annorlunda har det sådär skitigt och rörigt.

Mamman verkar deprimerad. Vill och orkar ingenting.
Barn i 5 (?)-årsåldern, springer fortfarande med blöja och utan kläder. Ingen vill laga mat, ha koll på ungarna, städa, diska eller jobba. Kaos.
Citera
2016-04-29, 18:37
  #26
Medlem
farlings avatar
Vad är det för dialekt jämtlandsmamman pratar?
Gotländska? Skånska?
Eller kanske en egen dialekt, som Ranelid? ☺
Citera
2016-04-29, 23:16
  #27
Medlem
ApanBapans avatar
Åh, vad kul att detta kom upp. Tack för påminnelsen. Hade HELT glömt bort denna serie. Nu ska här tittas ifatt.
Citera
2016-04-29, 23:18
  #28
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Vad är det för dialekt jämtlandsmamman pratar?
Gotländska? Skånska?
Eller kanske en egen dialekt, som Ranelid? ☺
Skånska tror jag. Lite märkligt att hon hamnade däruppe men love works in mysterious ways antar jag.
Citera
2016-05-03, 00:52
  #29
Medlem
ColaKexs avatar
Ja det senaste avsnittet blev ju minst sagt intressant när riksdagsvalet hamnade i fokus. En storbölande Maria kunde inte förstå hur 13% av alla röstande kunde rösta SD. Vad hon inte visste då var att hennes egen frus parti skulle i princip kopiera SDs invandringspolitik ett år senare! Man kan ju undra om Edit fortfarande är moderat med tanke på att hon kallade SD rasistiskt ?

Och Hilda-Lis mamma röstade F!, vilket en 5-åringen hade kunnat lista ut i förväg
Citera
2016-05-03, 21:56
  #30
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Ja det senaste avsnittet blev ju minst sagt intressant när riksdagsvalet hamnade i fokus. En storbölande Maria kunde inte förstå hur 13% av alla röstande kunde rösta SD. Vad hon inte visste då var att hennes egen frus parti skulle i princip kopiera SDs invandringspolitik ett år senare! Man kan ju undra om Edit fortfarande är moderat med tanke på att hon kallade SD rasistiskt ?

Och Hilda-Lis mamma röstade F!, vilket en 5-åringen hade kunnat lista ut i förväg

Det är bara fyra år, det kommer att fixa sig Inga rasister på våra gator. Jag har inte ens sett programmet. Slog på tv:n i bakgrunden och höjde ljudet när valet kom på tals. Hur ska dessa föräldrar klara nästkommande års valresultat med ett SD på 23%-24% Vi röstar på FI. Undra hur det lesbiska paret klarar sig nu med en rasistisk och fascistisk rödgrön regering som samarbetar med Turkiet. En rödgrön regering som inför id kontroller och bygger stängsel.
__________________
Senast redigerad av systemkollaps 2016-05-03 kl. 22:09.
Citera
2016-05-05, 01:30
  #31
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Undra hur det lesbiska paret klarar sig nu med en rasistisk och fascistisk rödgrön regering som samarbetar med Turkiet. En rödgrön regering som inför id kontroller och bygger stängsel.
Med tanke på att de är moderater så är de nog inte så jättenöjda..?

Lite trist att det blir så mycket politkblaj när serien ska handla om barnfamiljer. Lite intressant att "WT-familjerna" inte fick yttra sig om politik...det hade ju kunnat sluta med förskräckelse... (SD sympatier). Det hade ju inte gått.
__________________
Senast redigerad av gato12 2016-05-05 kl. 01:34.
Citera
2016-05-05, 13:58
  #32
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Med tanke på att de är moderater så är de nog inte så jättenöjda..?

Lite trist att det blir så mycket politkblaj när serien ska handla om barnfamiljer. Lite intressant att "WT-familjerna" inte fick yttra sig om politik...det hade ju kunnat sluta med förskräckelse... (SD sympatier). Det hade ju inte gått.

Tänkte också på det där. Hade varit kul om någon varit SD:are så man fått en helhetssyn av politiken 2014. Jag tycker det är kul att de tar med olika aktuella händelser i familjernas liv, även om det denna gång blev lite för mycket fokus på valet.

Stackars Ludvig för övrigt, inga syskon och två moderatmorsor som pratar politik... lite lätt störd unge? Hur kommer han bli som stor tro? Jag har inget emot att homosexuella får barn men politiker alltså det vete fasen om det är rätt...
Citera
2016-05-06, 10:01
  #33
Medlem
De valde nog att ha ett avsnitt med valåret eftersom de vill få med alla stora händelser och hur de präglat barnens liv. I det här fallet mest Ludvig och kanske Hilma-Li.
Nästa gång är det nån stor storm i Norrland och då kommer nån annan familj i fokus utifrån det. De vill ha ett tidsdokument med utgångspunkt i barnens liv, en jättebra idé!

Dessutom, nu när barnen är så små blir det mest omvärlden och familjelivet. Ju äldre de blir desto mer individen i fokus.

För övrigt: ingen förvåning över att Norrskedikafamiljen ska skiljas... Gap och skrik och stökigt.
Citera
2016-05-06, 23:05
  #34
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnessem

För övrigt: ingen förvåning över att Norrskedikafamiljen ska skiljas... Gap och skrik och stökigt.

Precis. Jag tycker ofta att folk ger upp för lätt nuförtiden, men i deras fall är det nog bäst för barnen att de delar på sig. Vad ska barnen annars få för bild av hur ett förhållande är och vad respekt är?
Hoppas bara att båda föräldrarna fortsätter att ta hand om barnen, speciellt sedan Tove redan träffat ny och bor utanför Stockholm.
Citera
2016-05-07, 17:51
  #35
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Precis. Jag tycker ofta att folk ger upp för lätt nuförtiden, men i deras fall är det nog bäst för barnen att de delar på sig. Vad ska barnen annars få för bild av hur ett förhållande är och vad respekt är?
Hoppas bara att båda föräldrarna fortsätter att ta hand om barnen, speciellt sedan Tove redan träffat ny och bor utanför Stockholm.

Tove verkade ju inte ens gilla John i början av serien. Vet inte om det var så att det blev ett misstag med graviditeten och så höll de ihop bara för det.

John tycker jag verkar vara en bra kille men Tove verkar väldigt osäker och kanske inte mår så bra. Hon hade nog egentligen behövt vara singel och utan barn och koncentrera sig på sig själv. Hoppas hon trivs bättre med livet när hon utbildar sig och förhoppningsvis får jobb.
Citera
2016-05-11, 18:30
  #36
Medlem
Isnatts avatar
Har kollat säsong två. Eftersom jag själv inte tänker skaffa barn eller familj så är det nästan som att vara rädd för spindlar men förnöjt betrakta dom på avstånd.
Kul att se deras liv 'från köksbordet' och betrakta hur dom har det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback