Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-15, 16:32
  #1
Medlem
anuspontens avatar
Låter säkert skumt detta. Men av olika anledningar så har jag haft en del program installerade på en annan partition än C ( d i det här fallet). Fick i dagarna en ny ssd och har tänkt att klona min C till den nya disken. Mig vetligt så finns det inga verktyg för att klona flera partitioner till en och samma disk. Eller gör det? Hur skall man göra annars? Visst skulle jag bara kunna avinstallera det som finns på nuvarande D och sedan installera det på den nya disken men jag tror att det kan bli problem med licenser och sånt. En del av dom kostar en del. Så hur skall man bära sig åt? Lite småknivigt va?
Citera
2016-04-15, 16:54
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Låter säkert skumt detta. Men av olika anledningar så har jag haft en del program installerade på en annan partition än C ( d i det här fallet). Fick i dagarna en ny ssd och har tänkt att klona min C till den nya disken. Mig vetligt så finns det inga verktyg för att klona flera partitioner till en och samma disk. Eller gör det? Hur skall man göra annars? Visst skulle jag bara kunna avinstallera det som finns på nuvarande D och sedan installera det på den nya disken men jag tror att det kan bli problem med licenser och sånt. En del av dom kostar en del. Så hur skall man bära sig åt? Lite småknivigt va?

Aomei,EasusToDo och Macrium reflect är 3 välrenomerade program som kan klona fler än en partition. Det är inget ovanligt. Men - att klona C: rakt av vid byte av disk brukar ofta ge problem så det enklare är att göra en systemavbildning för att sedan efter en nyinstallation föra in denna syst.avbildning. För de andra partitionerna gör man partitionskloner eller backups.
Citera
2016-04-15, 16:58
  #3
Avstängd
PHP5s avatar
Licenser
Om du köpt program så har du ofta licensen kvar i form av på ett dokument, i ett mejl eller i ett sms. Dessa ska gå att använda igen, antingen problemfritt utan ytterligare handling från din sida - eller genom att "avaktivera" din produkt och sedan aktivera igen på den nya installationen.

Flytta partioner till ny disk
Mig veterligen så blir detta ett helvete. Det finns program inbyggt i Windows som kan göra detta, har själv gjort det för många år sedan men det var i Windows XP och vet inte hur det fungerar nu. Men iallafall:

1.) Öppna "explorer" / filhanteraren
2.) Högerklicka på "Den här datorn" / "Computer".
3.) "Manage"
4.) Diskhanteraren

Titta sedan i högra översta hörnet för ytterligare inställningar. Du kanske behöver markera din första partition först som du vill klona.
Citera
2016-04-15, 17:24
  #4
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Aomei,EasusToDo och Macrium reflect är 3 välrenomerade program som kan klona fler än en partition. Det är inget ovanligt. Men - att klona C: rakt av vid byte av disk brukar ofta ge problem så det enklare är att göra en systemavbildning för att sedan efter en nyinstallation föra in denna syst.avbildning. För de andra partitionerna gör man partitionskloner eller backups.
Det funkar utmärkt med apricon ez gigIV. http://www.apricorn.com/products/software/ezgig.html
har använt det minst 10 gånger och har aldrig haft några problem. Däremot så går det bara att klona en partition. Har du tänkt att byta disk så använd den. Den är fan klockren.
Skall tillägga att jag gör det med satawire.
__________________
Senast redigerad av anusponten 2016-04-15 kl. 17:27.
Citera
2016-04-15, 17:46
  #5
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Det funkar utmärkt med apricon ez gigIV. http://www.apricorn.com/products/software/ezgig.html
har använt det minst 10 gånger och har aldrig haft några problem. Däremot så går det bara att klona en partition. Har du tänkt att byta disk så använd den. Den är fan klockren.
Skall tillägga att jag gör det med satawire.


Ok - intressant. Vad jag menade med problem är inte med kloningen i sig, den går bra, utan när man startar datorn efter utförd överföring så brukar det bli olika sorters felmeddelanden. De dyker inte upp med syst.avbildning och nyinstallation, konstigt nog, för de där meddelandena brukar nämna hårdvarufel eller "bootable device not found".

Det du ska göra är inte knivigt, jag har själv licenser som jag har flyttat på "mitt vis" utan problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback