Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-08-08, 10:15
  #37
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Den här kanske?

(FB) Tråden om kallbryggt kaffe (cold brew / cold pressed)
Citera
2019-08-08, 10:35
  #38
Moderator
Allaballawallas avatar
Är hyfsat kaffenördig sedan tidigt 2000-tal och har pysslat av och till med kallbryggt kaffe sedan 2011, men jag kan ärligt säga att jag aldrig hört talas om någon tjock kaffesmet.

Det som skiljer japanskt kallbryggt från övrigt är att japanerna varmbrygger kaffet och låter det landa i is som kyler kaffet direkt efter bryggning istället för att faktiskt brygga kaffet kallt; alltså att ha kallt vatten vid själva bryggningen.

Turkiskt kaffe är, mig veterligen, det "tjockaste" kaffet men det är fortfarande ett lättflytande kaffe och ingen smet så som det beskrivs i TS. Det är visserligen inte kallbryggt heller...

De "bittra" smakerna blir du enklast av med genom "vanlig" kallbryggning. Alltså kallt vatten som under en lång tid droppar ned i kaffet (Som förövrigt förbereds som varmbryggt med kaffe i ett filter över ett uppsamlingskärl.) som sakta och utan värmetillförsel lakar ut smakämnen ur kaffet.

I princip allt kallbryggt kaffe kan dock förvaras i kylskåp för att när lusten faller på tas fram och exempelvis tillsättas varmt vatten eller varm mjölk.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback