Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 17:46
  #733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realityyy
Beror ju på bil och körvana också. En väg som jag brukade pendla på har gått ifrån 100 > 90 > 80 och olyckorna har varken minskat eller ökat genom åren. Vägen går det lätt att köra 110 på utan att vara orolig i typ denna körställningen när jag kör i min nuvarande bil. Medans min förra lilla A-klass mercedes satt man på helspänn redan i 80.

Du möter max 2 bilar per mil och även om det finns gott om vilt så har du 30 m i uppsikt åt sidorna och bra sikt där folk kan svänga ut. Köra fort när förutsättningarna är rätt har jag inga problem med men folk som pressar i rusningstrafik eller vältrafikerade vägar som behöver göra farliga omkörningar borde bli av med körkortet.
Problemet är att många grovt överskattar sin egen körförmåga och får sämre handlingsutrymme om något oförutsett inträffar på vägen. Betvivlar inte att rätt förutsättningar kan finnas vid vissa tillfällen, men alltför många saknar som sagt det omdöme som krävs.
Citera
2017-05-17, 18:32
  #734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Det beror minst lika mycket på själva fordonet som på föraren. Det är ju en viss skillnad att köra fort i en MB S-klasse mot en Toyota Aygo eller FIAT 600.

Minst lika mycket var att ta i. Ingenting har större inverkan på utfallet än föraren.
Men visst har fordonet inverkan. När du kör åt helvete och rammar någon annan bil så är risken större att du dödar någon om du kommer flygandes i en 2-tons S-klasse jämfört med en liten 1-tons Aygo
Citera
2017-05-18, 08:23
  #735
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Minst lika mycket var att ta i. Ingenting har större inverkan på utfallet än föraren.
Men visst har fordonet inverkan. När du kör åt helvete och rammar någon annan bil så är risken större att du dödar någon om du kommer flygandes i en 2-tons S-klasse jämfört med en liten 1-tons Aygo


Nu var det ju inte så han menade en S klasse ligger så mycket bättre på vägen bättre bromsar och högfarts egenskaper än en lite Aygo
Citera
2017-05-18, 12:49
  #736
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Det beror minst lika mycket på själva fordonet som på föraren. Det är ju en viss skillnad att köra fort i en MB S-klasse mot en Toyota Aygo eller FIAT 600.
Tveksam..

En finnig 18åring i en S-kkass kan säkert åka fortare raktfram än vem som helst i en liten motorsvag bil.

Medans jag är nästan säker på att jag kör fortare på en kurvig väg än nämnda 18åring i sin Merca, om jag vill.
Citera
2017-05-18, 22:31
  #737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Nu var det ju inte så han menade en S klasse ligger så mycket bättre på vägen bättre bromsar och högfarts egenskaper än en lite Aygo

Det vet jag att han inte menar men hans poäng var ändå fel.
Andelen stolpskott är större bland dem som kör S-klassenän dem som kör aygo och bilen går snabbare än deras eget bästa.
En Aygo köra lika snabbt som en S-klasse. En Aygo i 110 är fortfarande säkrare än en S-klasse i 220. Väghållning och bromsar spelar mindre roll om du sitter och pillar på telefonen eller någon eller något plötsligt kör ut eller springer ut framför dig. I 200+ är ni alla ändå döda innan du hunnit röra bromsen.

Alla borde ha Aygo och köra som kärringar
Citera
2017-05-19, 06:08
  #738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Alla borde ha Aygo och köra som kärringar
Att köra Aygo och köra som kärringar går inte ihop, inte för mig iallafall.
Har aldrig varit så rädd som när jag körde min "60hk-bil" långa sträckor och kör på 2+1 filer, tar alldeles för lång tid att accelerera upp bilen så att alla omkörningar sker efter varning 400meter tills enfiligt, många är över den heldragna linjen också. Ska man köra om bilar på 1+1 vägar så är det alltid en liten chansning och ibland måste man bromsa in för att någon bil hinner dyka upp innan man hinner accelerera. Försöker köra 30km/h för fort hela tiden.

Nu kör jag 300hk+ bil och aldrig känts så säkert i trafiken, jag kör lugnt och fint och inga stressiga omkörningar som man blev tvungen att göra med en liten bil.
Citera
2017-05-19, 06:51
  #739
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Det vet jag att han inte menar men hans poäng var ändå fel.
Andelen stolpskott är större bland dem som kör S-klassenän dem som kör aygo och bilen går snabbare än deras eget bästa.
En Aygo köra lika snabbt som en S-klasse. En Aygo i 110 är fortfarande säkrare än en S-klasse i 220. Väghållning och bromsar spelar mindre roll om du sitter och pillar på telefonen eller någon eller något plötsligt kör ut eller springer ut framför dig. I 200+ är ni alla ändå döda innan du hunnit röra bromsen.

Alla borde ha Aygo och köra som kärringar


Tråkmåns är vad du är varför inte bara skippa Aygon också och sätta sig i tv soffan det är ännu säkrare men fan vad tråkigt livet skulle bli
Citera
2017-05-19, 10:16
  #740
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flankert
Att köra Aygo och köra som kärringar går inte ihop, inte för mig iallafall.
Har aldrig varit så rädd som när jag körde min "60hk-bil" långa sträckor och kör på 2+1 filer, tar alldeles för lång tid att accelerera upp bilen så att alla omkörningar sker efter varning 400meter tills enfiligt, många är över den heldragna linjen också. Ska man köra om bilar på 1+1 vägar så är det alltid en liten chansning och ibland måste man bromsa in för att någon bil hinner dyka upp innan man hinner accelerera. Försöker köra 30km/h för fort hela tiden.

Nu kör jag 300hk+ bil och aldrig känts så säkert i trafiken, jag kör lugnt och fint och inga stressiga omkörningar som man blev tvungen att göra med en liten bil.
Sedan är väl frågan om man Måste göra alla chansartade omkörningar..
Citera
2017-05-19, 10:19
  #741
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Tråkmåns är vad du är varför inte bara skippa Aygon också och sätta sig i tv soffan det är ännu säkrare men fan vad tråkigt livet skulle bli
Tja,det beror ju på vad man gör i soffan..

Förutom ren fysisk aktivitet, så kan man ju spela PS4, Gran Turismo t.ex, eller något FPS med polare runt hela världen och ta ett par bira! 🍺💕
Citera
2017-05-19, 20:06
  #742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Sedan är väl frågan om man Måste göra alla chansartade omkörningar..

Nej verkligen inte, det blir nog bara lätt så när man är stressad och vet att man inte kommer få bättre chanser någon annan gång under de närmaste timmarna
Citera
2017-05-19, 23:52
  #743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Tråkmåns är vad du är varför inte bara skippa Aygon också och sätta sig i tv soffan det är ännu säkrare men fan vad tråkigt livet skulle bli

Ja soffan är bra. Cykeln eller bussen är också tråkiga men smidiga transportmedel när jag ska åka från A till B. När jag vill ha roligt plockar jag fram banbilen
Citera
2017-05-20, 05:08
  #744
Medlem
zammas avatar
det handlar inte så mycket om vågar snarare det är kul att köra så fort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback