Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-11, 07:27
  #805
Medlem
Visst händer det att man kör lite för fort men nästan aldrig så fort att man förlorar körkortet. Har väl paserat 200 km/h några gånger här hemma men det är inget jag nog kommer att göra igen. Vill som sagt behålla körkortet. På Autobahn har jag maxat hojen och varit uppe i 313 km/h (GPS). Mätaren på hojen stoppar på 299 km/h.

Något inte många vet är att om man kör fortare än 130 km/h på Autobahn och är med om en olycka, även där det är fri fart, så blir man automatiskt skadeståndsskyldig, även om man i praktiken är oskyldig och inte orsakat olyckan.
Citera
2019-08-11, 12:51
  #806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekkelone
Idag när jag skulle till jobbet så blev jag omkörd på motorvägen av en bil som åkte i säkert 170 kmh. Jag har kört 140 som högst och det var i kanske 1 minut bara för att känna på det. Ni som överstiger hastighetsgränsen med 30 eller mer, är ni inte rädda för att förlora körkortet? Kan ju komma en civilpolisbil när som helst. Hur fort har ni kört som snabbast och vad var hastighetsgränsen då?

Jag var uppe i mer än så på en grusväg i skogen för en dryg vecka sen (ca 146-147 - mätt med GPS). Jag skulle köra från Sala mot Stockholm och var tvungen att köra vid 16-tiden en vardag (när trafiken är som jävligast).
Så då kollade jag upp en "smitväg" som gick på kurviga roliga småvägar (en liten bit av det var nämnda grusväg - som dessutom visade sig va jämn och fin, till skillnad mot dom flesta grusvägar som brukar va gropiga och jävliga).
Jag tänkte det skulle va lite trafik - vilket det också var. Dom flesta (inkl alla långsamma bilister och tung trafik) samlas ju på dom stora "trafiklederna" - väg 70 i det här fallet, som är en riktig "snigel-led" med massor av långsam trafik och fartkameror som bygger köer när fega förare bromsar ner alldeles för mycket (dessa "karavaner" är sen svåra att komma om).
Det var t o m bättre än jag trodde på småvägarna - sparde ju massor med tid (trots att man fick köra några km längre) och riktigt kul att köra.

Ångrar jag inte gjorde samma för en stor del av E18. Det gick, men var inte helt lätt att hitta (hade ingen bra navigationsapp heller - dom flesta vanliga såna är ju programmerade att "välja" dom större trafiklederna). Sen tänkte jag att motorvägar brukar ju ändå ha hyfsat framkomlighet. Men även där hade jag nog kunnat ta mig fram snabbare på parallella småvägar, för vänsterfilen var blockerad nästan hela vägen av sölkorvar som låg i 100-120. Om inte annat hade det ju gått lika fort som motorvägen nu gjorde och varit mycket roligare att köra.

EDIT: En fördel till med att leta "smitvägar" dagtid, är ju att risken att torska minskar ju också. Snuten är ju mest ute dagtid måndag-fredag (på "bekväm arbetstid") och gillar ju dom större vägarna och särskilt motorvägarna, där man fort kan "plocka många pinnar" (=snygga till brottsstatistiken) och tjäna mycket pengar på böter. Småvägar med knappt någon trafik är ju inte lika intressanta.

Även på vägar med fartkameror händer ju dom står, för det är ju inte okänt att man gasar på mellan kamerorna och får dom dessutom in många bilder på förare som bränner förbi kamerorna och fäller ner solskydden mm (därför jag brukar förespråka man ska bromsa vid kamerorna istället - om man inte har bråttom, eller är ute efter att sätta tidsrekord mellan 2 städer eller liknande) - så blir det ju intressant för dom att åka ut och "plocka pinnar" manuellt.
__________________
Senast redigerad av C20 2019-08-11 kl. 13:20.
Citera
2019-08-11, 13:09
  #807
Medlem
hippilis avatar
Att köra fort på en fin väg i en två ton tung gammal jäkare är gött, tills vägen svänger för mycket för då blir det spännande kan jag lova, även att få stopp när bilen har trummor fram och man har bromsat hårt några gånger så det blivit varmt!
Citera
2019-08-11, 15:55
  #808
Medlem
godboys avatar
Jag är en notorisk fortkörare. MEN inte inne i centrum, utanför sjukhus eller andra ställen med t ex "komplicerade" korsningar osv. Men på motorväg med lite trafik ligger jag nästan alltid 25+, samma på ödslig landsväg, (tänk mellan Lesjöfors och Vansbro, fjällvägar m fl). Jag kör självklart om många, men gör det alltid där det är bra sikt och inte är korsningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback