Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-25, 15:28
  #13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det har varit liknande incidenter vid andra skolor de senaste åren, men det har varit falskt larm.

Igår kom dock nya larm om liknande händelse utanför en annan skola i kommunen.
http://www.jnytt.se/article/uppgifte...a-i-jonkoping/

...vilket bekräftar att det troligen som vanligt rör sig om ett falskt larm också den här gången.
Citera
2016-04-25, 15:35
  #14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakistokrati
Jag har fått signalement i fjärde- femteledet att MGM i det nya fallet vid Roslunda att det handlar om en utländsk man med rakat hår på sidorna och således längre hår upptill. Vet dock inte om det var "blankrakat" på sidorna eller bara jävligt kort.
Ingen ålder har jag hört dock

Det verkar som att viskleken gett väntat resultat, skolans namn har då förvanskats på vägen och säkert också signalementet.
Citera
2016-04-25, 15:46
  #15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
...vilket bekräftar att det troligen som vanligt rör sig om ett falskt larm också den här gången.

De andra tidigare tillfällena handlade om att man tyckt sig se en man cirkulera mystiskt omkring skolan. Fallet för en vecka sedan vid Råslätt är det första som det åtminstone verkar som att det har varit skarpt läge, det är ingen som betvivlar flickans uppgift om att hon blivit angripen men det saknas vittnen. Det sista nu handlar om att ett par elever upplever sig ha blivit förföljda, sanningshalten i det är ju svårbedömd.
Citera
2016-04-25, 16:01
  #16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De andra tidigare tillfällena handlade om att man tyckt sig se en man cirkulera mystiskt omkring skolan. Fallet för en vecka sedan vid Råslätt är det första som det åtminstone verkar som att det har varit skarpt läge, det är ingen som betvivlar flickans uppgift om att hon blivit angripen men det saknas vittnen. Det sista nu handlar om att ett par elever upplever sig ha blivit förföljda, sanningshalten i det är ju svårbedömd.

Jag har ingen aning om vem flickan är, och hur hon är som person. Därför har jag också väldigt svårt att värdera hennes uppgifter. Men rent generellt: Om ett barn påstår att någon vuxen försökt "rycka in" denne/denna i en bil, så stämmer det inte. Det är min fulla övertygelse.

Det är flera gånger per år vi hör om sådana historier, men extremt sällsynt att ett barn faktiskt rycks in i bilen, av en vuxen obekant man. Det lyckades med Engla, men utöver det kommer jag inte på några exempel.

En vuxen man bör faktiskt annars inte ha så svårt att lyckas övermanna ett litet barn. Att det av någon anledning aldrig lyckas tycker jag tyder på att det inte heller sker så mycket som det rapporteras om.
Citera
2016-04-25, 16:51
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag har ingen aning om vem flickan är, och hur hon är som person. Därför har jag också väldigt svårt att värdera hennes uppgifter. Men rent generellt: Om ett barn påstår att någon vuxen försökt "rycka in" denne/denna i en bil, så stämmer det inte. Det är min fulla övertygelse.

Det är flera gånger per år vi hör om sådana historier, men extremt sällsynt att ett barn faktiskt rycks in i bilen, av en vuxen obekant man. Det lyckades med Engla, men utöver det kommer jag inte på några exempel.

En vuxen man bör faktiskt annars inte ha så svårt att lyckas övermanna ett litet barn. Att det av någon anledning aldrig lyckas tycker jag tyder på att det inte heller sker så mycket som det rapporteras om.

Eller också blir mannen överraskad över hur hårt motstånd barnet gör.
En som inte har varit förälder själv har oftast ingen aning om hur aggressivt och högljutt ett barn kan vara. Eller också upptäcker mannen när han kommer i den situationen att han faktiskt har några spärrar kvar.
Citera
2016-04-25, 16:55
  #18
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det verkar som att viskleken gett väntat resultat, skolans namn har då förvanskats på vägen och säkert också signalementet.

Om du syftar på förvanskningen av skolans namn när jag skrev Roslunda i stället för Rosenlund så är det jag som är tjuven. Jag bor inte i Jönköping och tog inte så mycket notis av vad skolan hette ordagrannt. Signalementet kvarstår som ganska starkt troligt för mig, för det är led inom den närmsta kretsen det handlar om.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback