Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-14, 09:18
  #37
Medlem
Flaskpostenss avatar
Jag skrev just och fråga om jag kunde få byta ut en medicin jag hade mot en som skulle passa mig bättre, gjorde det genom mina vårdkontakter. Tror ni det kan fungera? Att läkaren skriver ut en medicin som inte anses så farlig men bättre än skiten som theralen, atarax och så vidare.. Får väl se om någon dag. Men värt ett försök
Citera
2017-01-14, 21:37
  #38
Medlem
I Sverige fungerar det ej längre att kopier/förfalska recept MEN är du svensk så kan du förfalska recept superenkelt i norge
Citera
2017-01-14, 21:44
  #39
Medlem
uh-huhs avatar
Recepten hittar apotekaren i sin dator,hacka datorerna är nog enda sättet att förfalska dina recept.
Byt läkare om han inte vill ge dig annat än ssri/snri skit!
Citera
2017-01-14, 22:31
  #40
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jailtimes
I Sverige fungerar det ej längre att kopier/förfalska recept MEN är du svensk så kan du förfalska recept superenkelt i norge
På vilket sätt
Citera
2017-01-27, 21:46
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag vet att jag skrev sex uttag, men det är lite mycket, men det funkade, kör på tre, o glöm inte att skriva tre, med bokstäver.

Om läkaren inte heller streckat rutan med intervall, så räkna ut något som kan vara rimligt o skriv till det, det minskar misstänksamheten.

Lycka till!
funkar det verkligen? får du ett papperstecept av dr så skickas väl kopia till apoteket?allt för att inte kunna lura systemet??
Citera
2017-01-27, 21:58
  #42
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuggan
funkar det verkligen? får du ett papperstecept av dr så skickas väl kopia till apoteket?allt för att inte kunna lura systemet??
Numera gör det säkert det, men detta var för 10-12 år sen.
Citera
2017-01-27, 22:02
  #43
Medlem
evions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuggan
funkar det verkligen? får du ett papperstecept av dr så skickas väl kopia till apoteket?allt för att inte kunna lura systemet??

En bekant fick ett pappersrecept av en pensionerad läkare (pensionerade läkare kan endast skriva recept på papper, vilket de kritiserat i b.l. a läkartidningen)

Receptet postades från läkaren till nämnda bekanting. En streckkod scannades in, men ingen kopia skickades till apoteket. I teorin skulle detta recept förmodligen kunna fifflas med.

Läkaren i fråga hade dock inte tillåtelse att skriva recept som krävde särskild receptblankett - vet inte om annat gäller för dessa.

Annan bekant fick problem med urkundsförfalskning för några år sen då hen fifflade med "antal uttag" på benso-recept. Handstilen var inte nära nog. Var försiktig!

edit: Bättre att hitta en läkare som är frikostig med mängd/receptintervall istället för att försöka sig på förfalskning. Av egen erfarenhet skriver en del privatläkare ut te x flunitrazepam som godis.
__________________
Senast redigerad av evion 2017-01-27 kl. 22:13.
Citera
2017-01-27, 22:23
  #44
Medlem
mjohan84s avatar
går själv hos en husläkare och får härliga gula pappers-recept
Citera
2017-01-28, 12:19
  #45
Medlem
Svårt i dagens 2017 att förfalska såna recept dessvärre
Citera
2017-01-28, 12:38
  #46
Medlem
swe-vendors avatar
Sök dig till en Privatläkare.
De har oftast inte offentliga journaler.
Om du nu skulle ha missbruk i din journal.
Kostnad ca 800 kr. Men värt då de oftast är frikostiga med utskrifter för att du bet extra för just deras 'bra " vård.
100 pack stavar 4 uttag intervall 30 dagar.
100 pack annat osv.
Redan första uttaget är ju ca 1000 kr vinst motför köp på sk svarta marknaden då 100 1 mg brukar kosta över 1000 kr.

Så värt att leta o bet lite mer...
Citera
2018-01-19, 11:41
  #47
Medlem
Imovanerecept

Hej! Visste inte alls vart jag skulle skriva men la det här..


Snabb hjälp!
Har recept på Imovane, 10stycken bara. Brukar få 30. Går det stt ändra på dendär handskrivna lappen eller kan apotekarens se på aträckkoden????

Måste ha 30 för 10 tar slit en kväll juuu

Tacksam för svar
Citera
2018-01-19, 12:26
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunderzutti
Hej! Visste inte alls vart jag skulle skriva men la det här..


Snabb hjälp!
Har recept på Imovane, 10stycken bara. Brukar få 30. Går det stt ändra på dendär handskrivna lappen eller kan apotekarens se på aträckkoden????

Måste ha 30 för 10 tar slit en kväll juuu

Tacksam för svar

Kanske går, men skulle inte gjort det.. Det är olagligt och om dom kommer på dig lär du aldrig mer få recept på nåt som kan missbrukas.

Btw, skriver läkare fortfarande recept för hand?
__________________
Senast redigerad av Rynkeby 2018-01-19 kl. 12:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback