Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-14, 20:16
  #1
Medlem
SnowInformers avatar
Tjenixen. Sökte på forumet men hittade bara äldre trådar. Hoppas även att jag la tråden rätt, det är benso jag har på recept men om det är fel forum så får mod gärna flytta på tråden! Gjorde även en ny tråd då den gamla mest verkar handla om papperrecept...

I alla fall, jag har funderat på det här med att förfalska recept. För tillfället får jag två olika bensodiazepiner utskrivna med två-tre uttag åt gång och sen får jag be om förnyat recept. Har läst om att man kan fiffla med sina receptblankett om man får det på papper, jag får dock mina recept online och det känns väldigt misstänksamt att be min läkare om att få det på papper helt plötsligt. Går det att möjligtvis att skriva ut sitt onlinerecept? Eller är det helt omöjligt med tanke på att man måste vissa leg? Funderar på om jag kan undvika att vissa leg om jag kommer med ett papper med det jag har utskrivet. Många frågar men litar på att experterna på flashback ska kunna svara!
Citera
2016-04-14, 20:23
  #2
Medlem
PonPows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
Tjenixen. Sökte på forumet men hittade bara äldre trådar. Hoppas även att jag la tråden rätt, det är benso jag har på recept men om det är fel forum så får mod gärna flytta på tråden! Gjorde även en ny tråd då den gamla mest verkar handla om papperrecept...

I alla fall, jag har funderat på det här med att förfalska recept. För tillfället får jag två olika bensodiazepiner utskrivna med två-tre uttag åt gång och sen får jag be om förnyat recept. Har läst om att man kan fiffla med sina receptblankett om man får det på papper, jag får dock mina recept online och det känns väldigt misstänksamt att be min läkare om att få det på papper helt plötsligt. Går det att möjligtvis att skriva ut sitt onlinerecept? Eller är det helt omöjligt med tanke på att man måste vissa leg? Funderar på om jag kan undvika att vissa leg om jag kommer med ett papper med det jag har utskrivet. Många frågar men litar på att experterna på flashback ska kunna svara!
Det är nästan omöjligt att få recept på papper idag. Utan allt sköts online så ingen ska kunna fiffla med dom..
Citera
2016-04-14, 20:27
  #3
Medlem
cybergrodans avatar
Nu kanske inte detta gäller i alla län, men en bekant till mig fick recept ''utskrivna'' på papper, de papperna ville de inte ens se på apoteket. Hon fick dem på papper för att själv veta vad hon har, men på apoteket sköttes allt online. Detsamma var det för mig, så jag tror seriöst att det är omöjligt att förfalska recept idag.
Citera
2016-04-14, 20:46
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Nu kanske inte detta gäller i alla län, men en bekant till mig fick recept ''utskrivna'' på papper, de papperna ville de inte ens se på apoteket. Hon fick dem på papper för att själv veta vad hon har, men på apoteket sköttes allt online. Detsamma var det för mig, så jag tror seriöst att det är omöjligt att förfalska recept idag.

Och det är väl bra att det är så.
Själv har jag haft problem med luftrören, och dagens läkare är jävligt snåla på att skriva ut antibiotika, även när det verkligen är antibiotika som ska till för att bota skiten. Då har jag bara gått till annan läkare som skrivit ut antibiotika. (Luftrörsinfektion/bihåle som tar mer än två veckor, då ska man ha antibiotika!) Bra egentligen att man "snålar" på antibiotikan, så det inte skrivs ut i onödan. Men SKA MAN HA DET SKA MAN HA DET! Samtidigt som hela världen gödslar med antibiotika i köttdjursuppfödningen. Sila mygg och svälja kameler!

Ni som bara ska knarka ner er, ni hittar nog en langare ändå. Får ni receptbelagda "droger" utskrivna, måste jag subventionera dessa (inklusive era läkarbesök) via min jävla skatt. Förutom att pundarna gör inbrott, så ska jag alltså betala punderiet extra via skatten! Fy fan!
(Ber om ursäkt till alla snälla pundare, jag menar inte er! Jag vet att ni finns och lider.)
Citera
2016-04-14, 20:55
  #5
Medlem
mutemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Nu kanske inte detta gäller i alla län, men en bekant till mig fick recept ''utskrivna'' på papper, de papperna ville de inte ens se på apoteket. Hon fick dem på papper för att själv veta vad hon har, men på apoteket sköttes allt online. Detsamma var det för mig, så jag tror seriöst att det är omöjligt att förfalska recept idag.

Låter snarare som medicinlista. Det ända som är till för är att själv se när och vilka mediciner som kan tas ut. Har inget att göra med recept. Därför bryr sig inte apoteken om att se listan. Själva receptet finns i deras datorer.

Alla kan be om att få en sådan lista.
Citera
2016-04-14, 21:23
  #6
Medlem
Alla recept går via E-hälsomyndigheten numera. Alla apotek som finns i Sverige måste vara uppkopplade mot deras databas och alla apotek delar således samma information om dig.

Gäller även för att högkostnadsskyddet ska funka och recept. Ganska säker på att pappersrecept är helt borttaget pga detta också.
Citera
2016-04-14, 21:48
  #7
Medlem
Det är väldigt svårt och även om du skulle lyckas så noteras uttagna mediciner så din läkare skulle se det vid nästa receptförnyelse.. Jag var till en läkare i Italien och där fick jag ett handskrivet recept på ikto droppar och det sjuka är att det inte stämplades på Apoteket så jag kunde gå runt i Rom på olika apotek och ta ut så mycket jag vågade ta med i bagaget hem man kan ju tycka att dom åtminstone skulle slänga receptet efter utag men icke eftersom doseringen står endast på den pappersbiten..
Citera
2016-04-14, 22:27
  #8
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Och det är väl bra att det är så.
Själv har jag haft problem med luftrören, och dagens läkare är jävligt snåla på att skriva ut antibiotika, även när det verkligen är antibiotika som ska till för att bota skiten. Då har jag bara gått till annan läkare som skrivit ut antibiotika. (Luftrörsinfektion/bihåle som tar mer än två veckor, då ska man ha antibiotika!) Bra egentligen att man "snålar" på antibiotikan, så det inte skrivs ut i onödan. Men SKA MAN HA DET SKA MAN HA DET! Samtidigt som hela världen gödslar med antibiotika i köttdjursuppfödningen. Sila mygg och svälja kameler!

Ni som bara ska knarka ner er, ni hittar nog en langare ändå. Får ni receptbelagda "droger" utskrivna, måste jag subventionera dessa (inklusive era läkarbesök) via min jävla skatt. Förutom att pundarna gör inbrott, så ska jag alltså betala punderiet extra via skatten! Fy fan!
(Ber om ursäkt till alla snälla pundare, jag menar inte er! Jag vet att ni finns och lider.)

Vad fan. Har aldrig gjort ett inbrott och jag behöver mina benso för min ångest men läkaren vill inte skriva ut högre doser. Din skattepengar behöver du förövrigt inte oroa dig för. Benso är snorbilligt om man jämför med annan medicin.

Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Det är väldigt svårt och även om du skulle lyckas så noteras uttagna mediciner så din läkare skulle se det vid nästa receptförnyelse.. Jag var till en läkare i Italien och där fick jag ett handskrivet recept på ikto droppar och det sjuka är att det inte stämplades på Apoteket så jag kunde gå runt i Rom på olika apotek och ta ut så mycket jag vågade ta med i bagaget hem man kan ju tycka att dom åtminstone skulle slänga receptet efter utag men icke eftersom doseringen står endast på den pappersbiten..

Är rätt säker på att läkaren inte får kolla på din receptlista och kolla när du gjort uttag eller vilka mediciner som en annan läkare skrivet ut utan din tillåtelse.

En anledning till att jag gjorde den här tråden är på grund av en artikeln som jag läst att i juni ska det bli hårdare med pappersrecept just för att komma åt förfalskning så det måste fortfarande existerar fusk med pappersrecept...

http://drugnews.nu/2016/03/31/skarpt...pappersrecept/
Citera
2016-04-14, 22:34
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Det är väldigt svårt och även om du skulle lyckas så noteras uttagna mediciner så din läkare skulle se det vid nästa receptförnyelse.. Jag var till en läkare i Italien och där fick jag ett handskrivet recept på ikto droppar och det sjuka är att det inte stämplades på Apoteket så jag kunde gå runt i Rom på olika apotek och ta ut så mycket jag vågade ta med i bagaget hem man kan ju tycka att dom åtminstone skulle slänga receptet efter utag men icke eftersom doseringen står endast på den pappersbiten..

Ögondroppar låter ju relativt harmlöst? Eller är det något "skoj" med dessa ögondroppar?
Nere vid medelhavet har det ju i alla fall tidigare varit hyfsat lätt att få receptbelagt. Jag fick bihåleinflammation i Grekland av flyget och några kallsupar i havet. Nemas problemas att förklara problemet på apoteket och därefter köpa ut antibiotika för några drachmer. Hemma i Sverige hade det varit en tur genom helvetet och tillbaka på olika läkarmottagningar, med svenska jävla väntetider och skit. Hade nog fått lida minst en vecka extra om jag väntat med bihåleinflammationen tills jag landat här i "svedala"..

Edit: Jag fick också något av det grekiska apoteket för att lindra smärtan. Fruktansvärt starka tabletter, möjligen benzo. Tog bort smärtan helt, och ni ska veta att bihåleinflammation gör ont! Det känns som om någon borrar i skallen med en hemsk skruvdragare! Kommer nästan inte ihåg resten av den semestern efter första tabletten! Tror det var kodein eller vad det heter... Är inte helt hundra.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2016-04-14 kl. 22:43.
Citera
2016-04-14, 23:14
  #10
Medlem
PiusXIIIs avatar
När det var fel på den medicinlista jag fick på apoteket krävde jag att få mina recept utskrivna, och fick det. Det var tydligt att det var ett merarbete för dem, och att de inte var så glada åt det, men jag fick mina recept.

Sedan vet jag inte vilken koll de har på vad man har kvar och vad man har hämtat ut, men jag var heller inte ute efter att trixa med recepten.
Citera
2016-04-14, 23:52
  #11
Medlem
anapols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Och det är väl bra att det är så.
Själv har jag haft problem med luftrören, och dagens läkare är jävligt snåla på att skriva ut antibiotika, även när det verkligen är antibiotika som ska till för att bota skiten. Då har jag bara gått till annan läkare som skrivit ut antibiotika. (Luftrörsinfektion/bihåle som tar mer än två veckor, då ska man ha antibiotika!) Bra egentligen att man "snålar" på antibiotikan, så det inte skrivs ut i onödan. Men SKA MAN HA DET SKA MAN HA DET! Samtidigt som hela världen gödslar med antibiotika i köttdjursuppfödningen. Sila mygg och svälja kameler!

Ni som bara ska knarka ner er, ni hittar nog en langare ändå. Får ni receptbelagda "droger" utskrivna, måste jag subventionera dessa (inklusive era läkarbesök) via min jävla skatt. Förutom att pundarna gör inbrott, så ska jag alltså betala punderiet extra via skatten! Fy fan!
(Ber om ursäkt till alla snälla pundare, jag menar inte er! Jag vet att ni finns och lider.)
Huh? Jag får antibiotika utskrivet så fort jag behöver det, men då har jag en MRSA bakterie som ställer till det lite om jag blir sjuk eller får ett öppet sår?
Vad för antibiotika pratar du om?
Citera
2016-04-14, 23:57
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anapol
Huh? Jag får antibiotika utskrivet så fort jag behöver det, men då har jag en MRSA bakterie som ställer till det lite om jag blir sjuk eller får ett öppet sår?
Vad för antibiotika pratar du om?
Antibiotika generellt idag. Just på grund av MRSA så har läkarkåren blivit ytterst restriktiva på att skriva ut antibiotika. Och det förstår jag, problemet är att många läkare har blivit så restriktiva med detta, att de i princip inte skriver ut någon antibiotika "alls". Att sedan veterinärerna skriver ut tonvis med antibiotika till djurindustrin, det är en annan fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback