Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-14, 19:06
  #1
Medlem
HanMedPinnens avatar
Ett tag fanns skrädmjöl på Ica vid Brunnsbotorget, men det utgick. Tanten som säljer gryn i saluhallen hade förut, men har slutat med det och har ingen aning om var man ska leta.

Är det någon som vet var det finns? Jag besöker Värmland ibland, och där är det lättare, men det är inte ens varje år och vore ju skönt att slippa bunkra och hushålla så förbannat.

Tacksam för tips!
Citera
2016-04-14, 19:38
  #2
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Ett tag fanns skrädmjöl på Ica vid Brunnsbotorget, men det utgick. Tanten som säljer gryn i saluhallen hade förut, men har slutat med det och har ingen aning om var man ska leta.

Är det någon som vet var det finns? Jag besöker Värmland ibland, och där är det lättare, men det är inte ens varje år och vore ju skönt att slippa bunkra och hushålla så förbannat.

Tacksam för tips!

Fram på Nordenskiöldsgatan har haft. Värt att kolla?
Citera
2016-04-14, 19:45
  #3
Medlem
Ica Fokus har i vart fall haft det.
Citera
2016-04-14, 20:37
  #4
Medlem
Inte Göteborg men nära: både Ica Maxi Kungsbacka och Ica Kungsmässan har det. Annars så låter Fram som ett bra tips.

Jag köpte en påse för några månader sedan och har använt det både i pannkakor och bröd. Förutom gröt, vad kan man göra med det?
Citera
2016-04-14, 20:47
  #5
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Inte Göteborg men nära: både Ica Maxi Kungsbacka och Ica Kungsmässan har det. Annars så låter Fram som ett bra tips.

Jag köpte en påse för några månader sedan och har använt det både i pannkakor och bröd. Förutom gröt, vad kan man göra med det?

T.ex. skrädmjölskakor.
http://www.matklubben.nu/recept/land...l#.Vw_lcDG8qKk

Lite äldre recept:

Skrädmjölskakor
Dessa kakor hörde hemma på julbordet i norra Värmland, och de passade in i bondeårets tidtabell, eftersom det fanns nymalet skrädmjöl på hösten. Det finns två olika recept på dessa omtyckta kex – det första här nedan kommer från Nedergården i Sysslebäck och har brukats av Olea Jakobsson:

6 kkp kall (helst nysilad) mjölk
1 kkp socker
2 tsk bikarbonat
ca 4 hg smör eller ister
skrädmjöl i lämplig mängd

Ingredienserna blandas till en tjock gröt (eller lös deg) som får stå över natten och svälla. Så bakas degen ut med mer skrädmjöl, kavlas och naggas.

Kakorna, som ska vara tunna, tas ut med runda mått. De steks långsamt i en inte alltför varm ugn (ca 175 grader) och äts helst med smör och getost på.


Den andra varianten av skrädmjölskakor har bakats av Edit Jonsson i Slättne och ska också ha sitt ursprung i Nedergården:

100 g smör (margarin eller ister går bra)
1 ägg
20 g strösocker
1 kkp vatten eller mjölk (helst kall och nysilad)
150–200 g skrädmjöl
150–200 g vetemjöl
1/2 tsk salt
1/2 tsk hjorthornssalt (eller 1 tsk bakpulver)

Rör smör, ägg, socker och salt poröst, tillsätt vatten (eller mjölk), skrädmjöl och det mesta av vetemjölet blandat med hjorthornssalt (eller bakpulver).

Knåda degen ordentligt, tillsätt eventuellt mer mjöl, kavla ut ganska tunt och nagga degen. Tag ut kakorna med ganska stort runt mått, sju till åtta cm i diameter.
__________________
Senast redigerad av JerryCotton 2016-04-14 kl. 20:49.
Citera
2016-04-14, 23:15
  #6
Medlem
HanMedPinnens avatar
Tack för alla tips! Fram kollar jag nog först då de utanför stan är svårtillgängliga utan bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Inte Göteborg men nära: både Ica Maxi Kungsbacka och Ica Kungsmässan har det. Annars så låter Fram som ett bra tips.

Jag köpte en påse för några månader sedan och har använt det både i pannkakor och bröd. Förutom gröt, vad kan man göra med det?

Jag brukar ha det i lite allt möjligt. Våfflor med lika delar skrädmjöl och vetemjöl är gott. Det funkar ungefär som annat mjöl utan gluten; så länge man blandar med vete och/eller råg är det inte svårt att lyckas
Citera
2016-04-15, 09:09
  #7
Medlem
Tack för tipsen, skall se vad jag kan svänga ihop. Hittade ett recept på skrädmjölssockerkaka på Stöpafors Kvarns hemsida som jag tänkte prova, frugan är glutenintolerant och redigt trött på den vanliga mjölmixen.

http://stopaforskvarn.se/marbackakaka

Där fanns det en del andra recept också.
Citera
2016-12-03, 17:49
  #8
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Fram på Nordenskiöldsgatan har haft. Värt att kolla?

Upptäckte att jag inte svarat här! Hittade skrädmjöl på Fram vid Järntorget. Tack

Det var ekologiskt, gott och kostade typ 60 kr för ett kilo. Dyrt, men vad gör man? Läser man ordentligt står det att det är malt vid Stöpafors kvarn, men varumärket var Valterstens.

Har Stöpafors slutat sälja skrädmjöl under eget märke?
__________________
Senast redigerad av HanMedPinnen 2016-12-03 kl. 17:52.
Citera
2016-12-04, 09:25
  #9
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Upptäckte att jag inte svarat här! Hittade skrädmjöl på Fram vid Järntorget. Tack

Det var ekologiskt, gott och kostade typ 60 kr för ett kilo. Dyrt, men vad gör man? Läser man ordentligt står det att det är malt vid Stöpafors kvarn, men varumärket var Valterstens.

Har Stöpafors slutat sälja skrädmjöl under eget märke?

Fint att du hittade skrädmjöl till slut!

Stöpafors säljer fortfarande under eget märke.

Valterstens är ett annat företag som odlar själva men maler där. http://www.valtersten.se/

Verkar handla om något specialhavre kallad "svarthavre". Valterstens är ett nytt märke för mig i.a.f.
__________________
Senast redigerad av JerryCotton 2016-12-04 kl. 09:30.
Citera
2016-12-20, 15:37
  #10
Medlem
Finns på Ica Sannegården från Stöpafors kvarn, 31.50kr/kilo.
Citera
2016-12-21, 11:49
  #11
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cez
Finns på Ica Sannegården från Stöpafors kvarn, 31.50kr/kilo.

Helt klart intressant! Tack!

Det ligger inte alltför avsides, så jag får kika in där när jag är i krokarna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback