Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-14, 13:00
  #1
Medlem
Skull-Kids avatar
I december var jag en pundare, min kropp hade samlat på sig massa vätska, jag vägde mellan 95-100kg och såg ut som en ballong. Jag blev ren och bytte ut läsk mot vatten, äter mindre och nyttigare, rör på mig mer. Rasat i vikt som ni ser. Men nu står den still på 85 kg sedan några veckor tillbaka trots att jag kört på samma princip. Mitt midjemått ligger på 90 cm, om jag nu mäter rätt.

Promenerar ca 2 timmar/dag minus dagar då jag har för ont i benen och måste vila. Minst 3 gånger i veckan blir det. Jag har provat att börja löpa lite lätt men det gör så ont i benen. Ska testa i veckan med mina nya dojor och se om dem underlättar något och ska springa på mjukare underlag.

Det konstiga är att igår morse så vägde jag mig och låg på 84,2 kg - idag är vågen tillbaks på ~85 kg trots att jag väger mig ungefär samma tid och med tömd blåsa och tarm. Jag vet att vikten varierar mycket dock.

Räknar inte kalorier men äter normalt - frukost, lunch, kvällsmat och diverse mellanmål med en frukt eller en smörgås. En dag kan se ut såhär:

Frukost: En smörgås med smör och ett glas oboy / Ett ägg och en tallrik flingor med mjölk
Middag: Mindre portioner av vad köket erbjuder, men den största under dagen. Potatis/Pasta/Ris med Spenat/thaigryta whatever. Ibland tar jag något lätt som vita bönor med korv.

Kvällsmat: Oftast samma som frukost, en macka och ett glas oboy någon timme innan jag lägger mig.

Sen äter jag ofta, brukar ta en frukt eller så mellan måltiderna.

Förslag?
__________________
Senast redigerad av Skull-Kid 2016-04-14 kl. 13:04.
Citera
2016-04-14, 13:06
  #2
Medlem
Ree81s avatar
Räkna kalorier. Motion är bara ca: 10-20% av din viktnedgång. Matintag är nästan allt.

Räkna ut din BMR (hur mycket du förbränner normalt under en dag) och håll dig sedan 300-400kcal under det. Mer än så så blir det svårt, och då halkar man ofta dit. Det gäller att hålla sig 300-400 under i veckor, månader. Konsistent.
Citera
2016-04-14, 13:07
  #3
Medlem
Hur lång är du? Kön?

Att du väger några gram mer dagen efter räcker att du åt något sent på kvällen innan som fortfarande är kvar i kroppen. Äter du din sista måltid alltid vid samma tidpunkt?
Citera
2016-04-14, 13:13
  #4
Medlem
Skull-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Hur lång är du? Kön?

Att du väger några gram mer dagen efter räcker att du åt något sent på kvällen innan som fortfarande är kvar i kroppen. Äter du din sista måltid alltid vid samma tidpunkt?


Äter sista måltiden mellan 23-01 och går upp mellan 09-10:30 då jag väger mig direkt. 180cm man
Citera
2016-04-14, 13:20
  #5
Medlem
Vill du gå ner i vikt gör som jag. Började igen den 11 April och vägde då 112.9 idag den 14 väger jag 109,7 men andra ord 3,2 kg på 4 dagar.

Äter 1650 Kcal om dagen samt styrketränar för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Äter enkelt för att det ska vara enkelt att hålla.

300G spaghetti och 300G keso samt två protein drinkar det är allt jag äter på en hel dag.
Citera
2016-04-14, 13:28
  #6
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skull-Kid
Äter sista måltiden mellan 23-01 och går upp mellan 09-10:30 då jag väger mig direkt. 180cm man
Direkt? Jag rekommenderar att kissa först. Då får du ett jämnare utslag på vågen.

Som Ree81 säger så är det lättast att reglera vikten med hjälp av maten. Ät bara mindre så går du garanterat ner i vikt. Se träning som ett viktigt komplement.
Citera
2016-04-14, 15:19
  #7
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skull-Kid
trots att jag kört på samma princip.

Problem #1. Du väger 10-15 kg mindre nu än när du började, så förutsättningarna är inte desamma.


Citat:
Ursprungligen postat av Skull-Kid
Räknar inte kalorier

Problem #2. Hur vet du att du inte äter för mycket?

Dessutom verkar du äta på tok för lite protein. O'boy och flingor är inte direkt det mest optimala man kan äta vid en viktnedgång.
__________________
Senast redigerad av AquaRegia 2016-04-14 kl. 15:21.
Citera
2016-04-14, 23:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skull-Kid

Frukost: En smörgås med smör och ett glas oboy / Ett ägg och en tallrik flingor med mjölk
Middag: Mindre portioner av vad köket erbjuder, men den största under dagen. Potatis/Pasta/Ris med Spenat/thaigryta whatever. Ibland tar jag något lätt som vita bönor med korv.

Kvällsmat: Oftast samma som frukost, en macka och ett glas oboy någon timme innan jag lägger mig.

Sen äter jag ofta, brukar ta en frukt eller så mellan måltiderna.

Förslag?

Till frukost, socker.
Middag: Den enda som har potential att vara en riktig måltid under din dag.
Kvällsmat:Socker

Sluta med det raffinerade sockret är mitt tips. Drick gott om vatten. Minst 3l per dag fördelat på hela dagen.
Byt ut sockret om möjligt mot kanske fler ägg eller dylikt. Pröva räkna ditt kcal intag en vanlig dag så du vet vad du ligger på. Och sen försök ändra kosten därefter. Och sen så skulle jag rekommendera att hellre ta 1h promenad varje dag i veckan än 2hx3.
Lycka till!
Citera
2016-04-21, 16:12
  #9
Medlem
Skull-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getshredded92
Till frukost, socker.
Middag: Den enda som har potential att vara en riktig måltid under din dag.
Kvällsmat:Socker

Sluta med det raffinerade sockret är mitt tips. Drick gott om vatten. Minst 3l per dag fördelat på hela dagen.
Byt ut sockret om möjligt mot kanske fler ägg eller dylikt. Pröva räkna ditt kcal intag en vanlig dag så du vet vad du ligger på. Och sen försök ändra kosten därefter. Och sen så skulle jag rekommendera att hellre ta 1h promenad varje dag i veckan än 2hx3.
Lycka till!
Men fan allt innehåller ju socker nästan. Äta för många ägg är inte heller bra har jag hört. Vatten dricker jag redan mycket av.

Har förövrigt gått ner minst ett kg nu vikten svajar mellan 83,5-84.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback