Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-14, 11:49
  #1
Medlem
Citat:
Mannen är 25 år gammal och misstänkt för det som nu kallas ”lagen om straff för offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan särskild allvarlig brottslighet.”

Enligt åklagaren misstänks mannen ha rest eller planerat resa, vilket det är framgår inte, till annat land för att delta i brottslig verksamhet. Den här delen av lagen är ny och började gälla den 1 april i år.

25-åringen är skriven i Södertälje, han greps igår på Arlanda och anhölls samma dag vid 14-tiden, det framgår i handingarna hos tingsrätten.

http://www.svd.se/nya-lagen-man-miss...et-mot-sverige
https://www.aklagare.se/nyheter-pres...D6BD9A90B2CC96

Citat:
Den nu gripne mannen förekommer i rättshandlingar sen tidigare. 2012 dömdes han till sex månaders fängelse för grovt vapenbrott. Polisen tog då en pistol och ammunition i beslag.

I domen står att mannen erkänt att han av oaktsamhet innehaft fem patroner av kaliber 7.65 mm.

I den anhållnes mobiltelefon fanns bilder där han hanterar en pistol, framgår i domen.
http://www.expressen.se/nyheter/man-...i-terrorbrott/

Expressen publicerar ett maskat foto. Vem är mannen?
__________________
Senast redigerad av Skewie 2016-04-14 kl. 12:01.
Citera
2016-04-14, 11:56
  #2
Medlem
Där ser man. Myndigheterna gör äntligen sitt jobb. Vad blir straffet för en sån om åklagaren fäller honom? 4 år?
Citera
2016-04-14, 15:12
  #3
Medlem
Kethowes avatar
Södertäljebo anhållen för terrorbrott
En 25-årig man från Södertälje greps och anhölls i går på Arlanda misstänkt för terrorbrott, den förste som anhållits enligt den nya lagen.

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.37...or-terrorbrott
Citera
2016-04-14, 15:20
  #4
Avstängd
ProfessorVems avatar
Han ska haft samröre med kurdiska PKK, som många länder i väst klassar som en terror-organisation.
Citera
2016-04-14, 20:37
  #5
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimmelshow
Där ser man. Myndigheterna gör äntligen sitt jobb. Vad blir straffet för en sån om åklagaren fäller honom? 4 år?
Nja..det blir väl ett-två år högst..sen put..
Citera
2016-04-14, 20:48
  #6
Medlem
generalconcretes avatar
Jag har goda källor som bekräftar att:

Han skulle till Suleymaniye, där kurderna säger att de lever i demokrati.

Han var PKK medlem (terrorist).

Han var sökt för terrorbrott i Tyskland.

Han reste med Schweiziskt främlingspass. Kan vara flykting som beviljats någon status i Schweiz och beviljats också en resehandling.

Jag sitter på mer information men kan inte skriva ut allt då det är känsligt för vissa.
Citera
2016-04-14, 20:48
  #7
Medlem
generalconcretes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Han ska haft samröre med kurdiska PKK, som många länder i väst klassar som en terror-organisation.

EU och USA. Inte bara många länder.
Citera
2016-04-14, 20:49
  #8
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generalconcrete
Jag har goda källor som bekräftar att:

Han skulle till Suleymaniye, där kurderna säger att de lever i demokrati.

Han var PKK medlem (terrorist).

Han var sökt för terrorbrott i Tyskland.

Han reste med Schweiziskt främlingspass. Kan vara flykting som beviljats någon status i Schweiz och beviljats också en resehandling.

Jag sitter på mer information men kan inte skriva ut allt då det är känsligt för vissa.
tack för info! Som jag trodde..han kommer söka asyl i Sverige. Känsligt för vilka?
Citera
2016-04-14, 21:53
  #9
Medlem
Algifaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generalconcrete
Jag har goda källor som bekräftar att:

Han skulle till Suleymaniye, där kurderna säger att de lever i demokrati.

Han var PKK medlem (terrorist).

Han var sökt för terrorbrott i Tyskland.

Han reste med Schweiziskt främlingspass. Kan vara flykting som beviljats någon status i Schweiz och beviljats också en resehandling.

Jag sitter på mer information men kan inte skriva ut allt då det är känsligt för vissa.
Nej det är två olika personer. Den 25-årige mannen skulle strida för IS och var svensk, inte asylsökande. Det är en 35-årig man som har koppling till PKK.
Citera
2016-04-14, 21:54
  #10
Medlem
Algifaris avatar
http://www.dn.se/nyheter/sverige/25-...or-terrorresa/

Även DN publicerar ett maskerat foto. Någon som känner till personen?
Citera
2016-04-14, 22:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalconcrete
Jag har goda källor som bekräftar att:

Han skulle till Suleymaniye, där kurderna säger att de lever i demokrati.

Han var PKK medlem (terrorist).

Han var sökt för terrorbrott i Tyskland.

Han reste med Schweiziskt främlingspass. Kan vara flykting som beviljats någon status i Schweiz och beviljats också en resehandling.

Jag sitter på mer information men kan inte skriva ut allt då det är känsligt för vissa.
I går grep polisen två helt olika personer för terrorbrott på Arlanda:

1) En utländsk man i 35-årsåldern som är internationellt efterlyst för terrorverksamhet. Skall vara högt upsatt inom PKK. (FB) Internationellt efterlyst man gripen på Arlanda - 2016-04-13

2) En Södertäljebo i 25-årsåldern greps misstänkt för planerat eller utfört terrorbrott. Skall vara svensk medborgare, tidigare dömd till fängelse bland annat för grovt vapenbrott.

Denna tråd handlar om person 2)

Två terrorister gripna oberoende av varandra på samma dag på Arlanda flygplats. Terrorism räknas väl snart ett mängdbrott i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Skewie 2016-04-14 kl. 22:03.
Citera
2016-04-15, 04:24
  #12
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimmelshow
Där ser man. Myndigheterna gör äntligen sitt jobb. Vad blir straffet för en sån om åklagaren fäller honom? 4 år?

Myndigheterna har varit duktiga på detta hela tiden, för du ser väl i artikeln att det är Turkiska myndigheter som agerat? Han har ju först sluppit igenom säkerhetskontroller och passpolisen utan att någon lyfter på ögonbrynen. MEN så landar han på turkisk mark och vad sker? Jo man ifrågasätter honom, slår lite på honom i lilla datorn och vips! Deporterad! Hejja Turkiska myndigheter som agerar.

"Gripandet skedde på Arlanda flygplats sedan den misstänkte deporterats hem av turkiska myndigheter"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback