• 1
  • 2
2016-04-13, 16:58
Bannlyst
Hej

Är lite nyfiken på hur ofta ni får ta snabblån ni som går på aktivitetsersättning eller csn?

T.ex om det varit en månad ni har festat och gått på krogen och gjort av med lite extra pengar.

Jag får ut cirka 10336 och jag fick ta ett snabblån från vivus på 2500 kr men det är nog förhoppningsvis enda gången jag behövde göra det. Och jag vet att jag kommer ha råd att betala tillbaka allt. Men hur ofta brukar ni få göra det per år typ ni som är själva och har egen lägenhet?
Citera
2016-04-13, 17:03
Medlem
vtcs avatar
När jag studerade så jobbade jag hela somrarna. Detta gav mig pengar nog för att roa mig parallellt med studierna, utan att behöva ta några snabblån eller snåla på andra fronter.
Citera
2016-04-13, 17:39
Medlem
Pappersvargens avatar
Pluggar nu. Tar bidraget från CSN och jobbar extra i stället för att ta lån. Har inte behov av snabblån.
Citera
2016-04-13, 17:40
Medlem
Varför slösar man ens bort CSN pengar på något så tramsigt som krogen?
Citera
2016-04-13, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Varför slösar man ens bort CSN pengar på något så tramsigt som krogen?
För att man kanske gillar att festa och supa?
Citera
2016-04-13, 18:25
Bannlyst
Ska jag kortfatta med tre ord, ta inte lån.

Läs bara igenom tidigare trådar med personer som var helt säkra om sina lån, slutade upp som en röra några månader senare.

Själv har jag endast tagit ett lån en gång, dock utan ränta på det eller några avgifter ( en gångsgrej) tror vivus erbjuder detta med till upp på max 6,000kr

Men det är för att man ska fastna för lånandet uppenbarligen.
Citera
2016-04-13, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersamgrabb

Läs bara igenom tidigare trådar med personer som var helt säkra om sina lån, slutade upp som en röra några månader senare.

Själv har jag endast tagit ett lån en gång, dock utan ränta på det eller några avgifter ( en gångsgrej) tror vivus erbjuder detta med till upp på max 6,000kr

Jo jag håller med men det är så lätt att ta dessa snabblån. Sedan lån på 2500 är väl inte så mycket?
Citera
2016-04-13, 19:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderklumpen30
Jo jag håller med men det är så lätt att ta dessa snabblån. Sedan lån på 2500 är väl inte så mycket?

Sms-lån kom som ny produkt först 2006. Hur sjutton klarade sig studenter innan dess tror du?

De sket i att förbruka pengar de inte hade helt enkelt - det är det enda intelligenta att göra. Tänk på att varje räntekrona/avgiftskrona du betalar försvagar *din* ekonomi så inser du hur korkat det egentligen är att ta sådana lån.

Som du säger, 2500 är inte mycket pengar - spara ihop den bufferten istället så kan du låna av dig själv när du behöver, helt gratis och dessutom av en hygglig prick du känner väl som inte kommer jaga dig om du är några dagar sen...
Citera
2016-04-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersamgrabb

Det är för att du skall fastna hos Vivus!

Lånen är lika gratis som de jungfrusilar som knarklangare delar ut till nya kunder.
Eller som metare som lockar torsk med gratis mask.
Citera
2016-04-13, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderklumpen30
Hej

Är lite nyfiken på hur ofta ni får ta snabblån ni som går på aktivitetsersättning eller csn?

T.ex om det varit en månad ni har festat och gått på krogen och gjort av med lite extra pengar.

Jag får ut cirka 10336 och jag fick ta ett snabblån från vivus på 2500 kr men det är nog förhoppningsvis enda gången jag behövde göra det. Och jag vet att jag kommer ha råd att betala tillbaka allt. Men hur ofta brukar ni få göra det per år typ ni som är själva och har egen lägenhet?
never
Citera
2016-04-13, 20:29
Bannlyst
du har inte tänkt på att du kommer ligga back 2500 varje månad nu då du betalar tillbaka första lånet? det är just detta som smslåneföretagen lever på.
Citera
2016-04-13, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
du har inte tänkt på att du kommer ligga back 2500 varje månad nu då du betalar tillbaka första lånet? det är just detta som smslåneföretagen lever på.
Men jag betalar tillbaka allt när jag fått lön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in