Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-13, 15:27
  #1
Medlem
Behöver hjälp med ett brev som kom i brevlådan idag.

Det är från Aktiv Delgivning Gbg AB.
De har fått i uppdrag av Alektum Group AB att delge mig handlingar om en skuld. Det står att dem vill ha det tillbaka underskrivet inom 10 dagar. På brevet står det 2016-04-05, idag är det 2016-04-13, det har alltså redan gått 8 dagar sedan brevet skrevs ut men kom inte till mig fören idag?
Om inte de fått in handlingen inom 10 dagar "kommer vårt platsombud att besöka Er i bostaden/arbetsplatsen för delgivning".

Till saken är att jag skickade mail till dem för 1 månad sedan men har ej fått något svar. Får de verkligen besöka ens bostad för delvning?

På den andra lappen som kom i samma kuvert var det från Alektum själva där det står följande:
"ERINRAN
Er skuld är fortfarande oreglerad. Ni anmodas därför att betala skulden inom 20 dagar. Vid utebliven betalning eller invändning kan laga åtgärder vidtagas där eventuell påföljande dom kan medföra utmätning genom kronofogde samt registrerad betalningsanmärkning"

De har redan kollat upp och sett att jag inte har någon inkomst alls och det är därför inte lönsamt för dem att skicka vidare till kronofogden för de kan inte dra/utmäta något på mig, annars hade de väl gjort det för länge sedan när skulden kom in till dem?

Vet inte hur jag ska göra med delgivningsbrevet, ska man skriva under och skicka in den ändå?
Citera
2016-04-13, 15:33
  #2
Medlem
Att döma av din avslutningsmening så vidgår du att deras fordran är korrekt. Ser då ingen orsak att underlåta inskickning av delgivningskvitto. Vad övriga åtgärder beträffar så är det som listas i brevet tydligen på generell basis, inte särskilt mycket att taga ad notam. Om du för tillfället är medellös så kommer preskriptionsavbrytande åtgärder att vidtagas, däremot föga troligt att vare sig kronofogde eller domstol anlitas.

Delgivning av delgivningsman: Vad skulle hindra att lämna en delgivning i bostaden? Eller för den delen, uppsöka gl's arbetsplats och presentera delgivningsobjektet.
__________________
Senast redigerad av Nordiad 2016-04-13 kl. 15:39.
Citera
2016-04-13, 17:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att döma av din avslutningsmening så vidgår du att deras fordran är korrekt. Ser då ingen orsak att underlåta inskickning av delgivningskvitto. Vad övriga åtgärder beträffar så är det som listas i brevet tydligen på generell basis, inte särskilt mycket att taga ad notam. Om du för tillfället är medellös så kommer preskriptionsavbrytande åtgärder att vidtagas, däremot föga troligt att vare sig kronofogde eller domstol anlitas.

Delgivning av delgivningsman: Vad skulle hindra att lämna en delgivning i bostaden? Eller för den delen, uppsöka gl's arbetsplats och presentera delgivningsobjektet.

Ber om ursäkt men förstod inte allt du skrev...
"Om du för tillfället är medellös så kommer preskriptionsavbrytande åtgärder att vidtagas" =?
Har hört att det bara är statstjänstemän som kan delge i bostaden...

Känns lite konstigt att Alektum inte svarar på mail och lång tid senare skickar ett delgivningsbrev där man har knappt 2 dagar att läsa, kanske skriva under och hinna skicka tillbaka i tid.
Citera
2016-04-13, 18:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trinity84
Ber om ursäkt men förstod inte allt du skrev...
"Om du för tillfället är medellös så kommer preskriptionsavbrytande åtgärder att vidtagas" =?
Har hört att det bara är statstjänstemän som kan delge i bostaden...

Känns lite konstigt att Alektum inte svarar på mail och lång tid senare skickar ett delgivningsbrev där man har knappt 2 dagar att läsa, kanske skriva under och hinna skicka tillbaka i tid.

Därest det bedöms troligt att utmätning ej skulle resultera i något för kronofogden så lämnas aldrig ärendet till summarisk process, ej heller till domstol. I ett sådant läge blir det enbart en kostnad för fordringsägaren, ingen utdelning. Då läggs istället ärendet på långtidsbevakning, inom ramen för detta sker vad som krävs för att inte deras fordran skall bli preskriberad.

Vad delgivning beträffar har jag inte hittat något som skulle hindra ett auktoriserat delgivningsföretag att göra hembesök, återkom om annan uppgift strider mot detta!
Citera
2016-04-14, 15:01
  #5
Medlem
Awendelas avatar
De vill bara ha tag på dig för att ha bevis att du erkänner din skuld.
Har du inga pengar kommer inget annat hända.

Orsaken är att om de inte har bevis för att du är medveten om skulden kommer den
att skrivas av efter en viss period AKA preskriberas, har för mig att det är 3 år för konsumentkrediter.

Om du gör dig otillgänglig under perioden (t ex smiter utomlands) kan de inte
hålla skulden vid liv och därmed förlorar den fordran.
Citera
2017-03-21, 14:11
  #6
Medlem
Hej jag fick brev från alektum gruop & dom vill att jag skriver på delgivningspaprett om jag inte gör det så kommer dom hem till en,men dom får väl inte göra hembesök jag är bara orolig 😟 om jag skriver på det så kanske dom börjar dra pengar från mitt konto.Jag har mailat dom & talat om för dom hur det ligger till att jag redan betalar till kronofogden & att jag har den lägsta pensionen och lever på existens minimum,då svarade dom till mig att dom ville bara att jag skriver på det så avslutar ärendent hos dom.
Citera
2017-03-21, 15:01
  #7
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lightman4
Hej jag fick brev från alektum gruop & dom vill att jag skriver på delgivningspaprett om jag inte gör det så kommer dom hem till en,men dom får väl inte göra hembesök jag är bara orolig 😟 om jag skriver på det så kanske dom börjar dra pengar från mitt konto.Jag har mailat dom & talat om för dom hur det ligger till att jag redan betalar till kronofogden & att jag har den lägsta pensionen och lever på existens minimum,då svarade dom till mig att dom ville bara att jag skriver på det så avslutar ärendent hos dom.

Det är klart att delgivningsmän får komma hem till dig. Alektum kan inte "dra pengar" från ditt konto, utan endast KFM kan göra utmätningar.

Edit: Du har nog missuppfattat något. De avslutar knappast ärendet när du skrivit under - då hade de inte bemödat sig med att skicka ut delgivningspapper.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback