Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-13, 15:24
  #1
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Jag brukar alltid gå ut och sätta mig på plana ytor i skogen när det är perioder av kraftiga stjärnfall. Senaste fick jag en fundering då ett klot lyste upp hela himlen som om det vore dag. Träffar aldrig dessa ryndstationer? Satelliter?

De brinner ju upp i atmosfären och borde således slå ner i människans konstruktioner där oppe. Jag menar det är ju tusentals stenar! Visst, dom är bara några cm i storlek, men i den hastigheten borde ju det bli omfattande skador.
Citera
2016-04-13, 16:48
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Det händer med jämna mellanrum. Ibland gör man även kurskorrigeringar för att undvika skrot som hänger runt jorden.

http://sen.com/news/meteor-strike-on...-cosmic-hazard

http://www.nasa.gov/mission_pages/st...al_debris.html
Citera
2016-04-13, 17:00
  #3
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Senaste fick jag en fundering då ett klot lyste upp hela himlen som om det vore dag.
Det låter som att du fick se solen
Citera
2016-04-13, 18:05
  #4
Avstängd
PHP5s avatar
Oddsen att träffas av rymdskrot i asteroidbältet anses vara "one in a billion".

På riktigt alltså.

Med andra ord så finns risken där, och astronauterna vet det, men med tanke på oddsen så är dom där ute ändå samt så har som sagt ISS mycket duktiga "rymdforskare" på marken som hjälper dom. (T.ex. tittar på rymdskrots rörelser och navigerar ISS bortåt.)
Citera
2016-04-14, 00:18
  #5
Medlem
cmbws avatar
Större prylar som kan hota har de relativt god koll på och gällande mindre saker så har de ett ganska bra skydd som kan reparera sig själv i viss mån.
Citera
2016-04-14, 14:03
  #6
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Intressanta svar. Låter troligt.
Citera
2016-04-16, 09:36
  #7
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmbw
Större prylar som kan hota har de relativt god koll på och gällande mindre saker så har de ett ganska bra skydd som kan reparera sig själv i viss mån.

Är det nåt du fantiserat ihop på egen hand?
Citera
2016-04-21, 22:30
  #8
Medlem
cmbws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Är det nåt du fantiserat ihop på egen hand?

Japp, drömde om det!
Kanske sätta drömmen till verklighet, kanske NASA låter mig ta patent på self-healing materials?
Citera
2016-04-21, 23:34
  #9
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FujitsuNakajima
Jag brukar alltid gå ut och sätta mig på plana ytor i skogen när det är perioder av kraftiga stjärnfall. Senaste fick jag en fundering då ett klot lyste upp hela himlen som om det vore dag. Träffar aldrig dessa ryndstationer? Satelliter?

De brinner ju upp i atmosfären och borde således slå ner i människans konstruktioner där oppe. Jag menar det är ju tusentals stenar! Visst, dom är bara några cm i storlek, men i den hastigheten borde ju det bli omfattande skador.
De hade ett avsnitt i Vetenskapens värld som handlade om en liknande frågeställning. Hotet från rymdskrotet eller liknande.

Som andra har sagt är rester från gamla satelliter ett mycket större problem än stenar. Jag har för mig att de sade att NASA har koll på de något större bitarna, men att skrot mindre än en viss storlek (kanske <10 cm eller något) kan de av tekniska skäl inte se. Dessutom går de i väldigt höga hastigheter, så även de små bitarna kan vara helt förödande för astronauter och satelliter.
Citera
2016-04-21, 23:52
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
För X år sen läste jag om en satellit som helt plötsligt hade slutat fungera, när man fick kontakt med satelliten fick man data om att den snurrade snabbt runt.....en utstickande del hade träffats så visst händer det.

Redigerat:
1 satellit har förstörts av ~8000.
http://www.neatorama.com/2010/07/14/...d-by-a-meteor/
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-04-21 kl. 23:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback