Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-13, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Kan inget om iphones då jag aldrig ägt en men har den ett micro sd kort i sig ? kanske finns något som leder till ägaren i den
Iphone har inga SD-kort, så du är sannolikt helt ärlig angående din kunskapsnivå.
Citera
2016-04-13, 18:43
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackke
Kan väl börja med att säga till alla som tror jag drar en rövar historia;
Varför skulle jag i huvudtaget göra en tråd om att hitta ägaren till Iphonen då?
* Med en enkel googling kan man rätt lätt inse att det är omöjligt att ta sig in i en icloudlåst iPhone 6.

Så då kan vi få det ur världen, tack!

Det enda jag är intresserad av att få veta, är vem som är ägare till mobilen och inget annat.

Jag bor på våning 1 med balkong. Dvs ganska lätt att klättra i eller slänga in en mobil.

Någon av mig eller mina kompisar som har snott den, visst tanken har slagit mig. Men med tanke på vilka vi/jag är (hederliga människor) väldigt osannolikt.
Men då vill jag fortfarande veta vem som äger mobilen.

Telia gav mig ingenting av siffrorna på simkortet som sagt.

Sista utvägen blir såklart lämna in den till Polisen!

"Väldigt osannolikt" kanske inte är vad du ska använda för att bortförklara teorier när det rör sig om en så jäkla otrolig händelse att det vore bortom all rimlighet.

För att tydliggöra.. Vad är troligast?
1) Din kompis har snott en telefon som ramlat ur hans ficka
2) Någon har fått för sig att kasta in en Iphone 6 genom ditt öppna fönster?
Citera
2016-04-13, 18:58
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Iphone har inga SD-kort, så du är sannolikt helt ärlig angående din kunskapsnivå.

Haha ok tack för det
Citera
2016-04-13, 19:22
Medlem
Matärgotts avatar
Finns det inga ICE nummer inlagda? Om jag minns rätt kan man lägga in ICE nummer (ICE = In Case of Emergency) och detta är nummer man kan ringa utan att behöva låsa upp telefonen. Fast de kanske bara gäller äldre modeller?
Citera
2016-04-13, 19:55
Medlem
Ja, tryck på NÖDSAMTAL och kolla om där finns MEDICINSKT ID
Citera
2016-04-13, 20:03
Medlem
Du kan ju ringa till Telia igen och be dom att kontakta ägaren eller vänta i några dagar och kontakta polisen.
Citera
2016-04-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackke
... Sista utvägen blir såklart lämna in den till Polisen!
Nej, det är det första man ska göra, om ägaren inte är känd. Lag om hittegods:

"1 § Den som hittar något ska utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till Polismyndigheten. Är ägaren till godset känd, får upphittaren i stället underrätta honom eller henne om fyndet."
Citera
2016-04-13, 20:19
Medlem
SpaceOfAidss avatar
Inbrottstjyv som tappat luren?
Saknas något i lägenheten?
Men 71%, då har den fan inte legat där länge... Iphone 6 suger ju mer batteri än porrstjärnor suger snopp
Citera
2016-04-13, 21:18
Medlem
Hackkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Nej, det är det första man ska göra, om ägaren inte är känd. Lag om hittegods:

"1 § Den som hittar något ska utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till Polismyndigheten. Är ägaren till godset känd, får upphittaren i stället underrätta honom eller henne om fyndet."

Om det nu är så att det varit någon i min lägenhet utan min kännedom så är det absolut inte det första JAG gör att gå och lämna in den till Polisen.
(Där den kan ligga i 3 månader om ingen gör anspråk på den)

Men det är ju bara jag.
Citera
2016-04-13, 21:18
Medlem
Hackkes avatar
*Uppdatering

Jag har nu testat att Swipe'a höger på mobilen och tryckt på "Nödsituation" och det finns inget medicinskt id där.

Jag har även testat Siri men det kommer upp att Siri inte går att användas utan internet.

Jag har gått in på https://www.icloud.com/activationlock och får upp; Aktiveringslås: PÅ

Uppdatering 2*

En annan konstig sak är att högst upp i högra hörnet så är den ställd med Larm man ser tydligt en klocksymbol.
Och första gången jag upptäckte mobilen så började den ringa kl 8.00 på morgonen och sedan dagen efter när jag låtit den varit på så ringde den igen kl 8.00 på morgonen.
Vilket jag tycker tyder på att den verkligen måste hamnat där i soffan dagen innan jag vaknade upp av larmet.
(Och larmet ringer konstant tills man stängt av det)

Alltså larmet ringde Torsdagsmorgon och då har den hamnat här på Onsdagen? Och det var en helt vanlig jobb Onsdag för mig och senast någon var i min lägenhet var Fredag veckan innan.

Ja jag fattar fortfarande ingenting.
Citera
2016-04-13, 21:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan fastighetskötare/hyresvärd ha gått in med nyckel?
Citera
2016-04-13, 21:47
Medlem
Hackkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan fastighetskötare/hyresvärd ha gått in med nyckel?

Ingen aning, mycket möjligt..
Vet dock inte ens vad min fastighetsskötare heter då jag aldrig haft behov av hen än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in