Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-16, 16:40
  #85
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det är väl tvärtom väldigt vanligt att doktorander ansluter till de projekt där de har sina forskningsintressen. Han har varit utbytesstudent inom Erasmus (studentutbyte inom EU). Svenska doktorander gör det till utländska universitet och forskningsprogram.

Det enda som förvånar mig är att den här mannen i sitt CV inte anger var han har studerat före sin bachelorexamen. Han tycks tala excellent tyska och flera språk till, men inte svenska. Bara 'good' i turkiska. Jag antar att han har en tysk grundutbildning och ett tyskt medborgarskap. Han har tydligen ett visst utbyte med andra studenter internationellt. Bland annat vid Stanford.

Kan vara en doktorand som inte klarar av att leva på den bistert låga lönen som stipendierna ger?

Någon nämnde något om hans snabba "karriär", men det är väl en ganska normal tidsåtgång från 18 års ålder (gymnasieexamen) till att vara doktorand vid 27 års ålder. Medförfattare till en artikel och huvudförfattare till en annan. Inget uppseendeväckande varken i snabbhet eller i annat. Kanske märkligt att han inte lärt sig mer svenska, när han varit här under flera år.

Det är väl ganska ointressant var han har studerat innan sin bachelor i cv. Speciellt när man studerar vid denna höga nivå så bryr sig inte arbetsgivare var jag har läst mitt gymnasieexamen
Citera
2016-04-16, 17:04
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo detta med turkisk etnicitet talar för att det ska vara något sådant politiskt motiv.

Om han är turk eller kurd går inte att veta med ledning av den informationen som vi har.
Citera
2016-04-16, 17:31
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om han är turk eller kurd går inte att veta med ledning av den informationen som vi har.

Han har tyskt medborgarskap, om jag inte missminner mig så finns det en väldigt stor turkisk diaspora i Tyskland, på flera miljoner för att vara exakt. Att han attackerar Tjeckien tyder också på att GM kan ha turkiskt påbrå, då YPG/YPJ för cirka 4 veckor sedan öppnade ett kontor i Prag. Sedan gick ju Tjeckiens premiärminister ut och sa att man ska bistå kurderna med vapen.

Citat:
The Czech Republic will supply assistance to Iraq and the Kurds in the form of assault rifles and ammunition," Prime Minister Bohuslav Sobotka said on Twitter.

Satt det kan vara motivet bakom hela scenariot, vilket jag personligen tror, då det är det enda som låter rimligt. Att han försökte tjäna extra deg låter inte så rimligt, enligt mig. Då doktorander tjänar sisådär 25-27k. Sen så har GM även inte bara försökt sälja, utan han har även hotat tjeckiska beslutsfattare.
Citera
2016-04-16, 20:07
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeodorantBurken
Han har tyskt medborgarskap, om jag inte missminner mig så finns det en väldigt stor turkisk diaspora i Tyskland, på flera miljoner för att vara exakt.

Varför tror du att den turkiska diasporan i Tyskland består av etniska turkar? Kurder är också "turkar", om de kommer från Turkiet.
Citera
2016-04-16, 21:25
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Lönen varierar enormt mycket. Jag sökte en tjänst i Göteborg och där var ingångslönen 24 050 kr. Det är helt OK.

För en f.d. student på studiemedel, ja. Men inte för någon som vill bli rik på att sälja knark och utpressa med gift på samhällsfarlig skala.
Citera
2016-04-16, 21:28
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Varför tror du att den turkiska diasporan i Tyskland består av etniska turkar? Kurder är också "turkar", om de kommer från Turkiet.

Ja, det är sant att etniska kurder också registreras som turkar. Men genom att kolla vilka städer dessa immigranter kommer ifrån kan man göra en approximation om de är etniska turkar eller kurder. Vilket har gjorts, och det man kom fram till var att ungefär 20% av individerna med "turkiskt" påbrå var kurder. Men just i det här fallet tror jag att GM är turk, för det helt enkelt låter rimligt. I vissa fall kan man också ta reda personens etnicitet genom att studera deras namn. Gurkan är ett riktigt turkiskt namn. Hade han varit kurd så hade man nog märkt det.
Citera
2016-04-16, 21:41
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
För en f.d. student på studiemedel, ja. Men inte för någon som vill bli rik på att sälja knark och utpressa med gift på samhällsfarlig skala.

Men det jag undrar är det här: Varför just Tjeckien? Varför inte något annat slumpmässigt land? Jag tror helt ärligt det ligger ett religiöst eller politiskt motiv bakom det hela... Att GM har ett turkiskt namn förstärker mina misstankar ännu mer och varför han just valde ut Tjeckien, kanske är för att YPG/YPJ nyligen öppnade ett representationskontor i Prag. Men jag kan icke basera mina claims på något annat än antaganden, inte än iallafall.
Citera
2016-04-17, 16:41
  #92
Medlem
Väldans va tyst det blev om det här. Blir ett jävla liv om man försöker ansluta sig till IS (med rätta). Men nu, väldigt vad hemligt det blev.

IS=moderat hot mot rikets säkerhet

Ricin=väldigt stort hot mot rikets säkerhet.

IS+Ricin=megastort hot.
Citera
2016-04-17, 17:13
  #93
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Väldans va tyst det blev om det här. Blir ett jävla liv om man försöker ansluta sig till IS (med rätta). Men nu, väldigt vad hemligt det blev.

IS=moderat hot mot rikets säkerhet

Ricin=väldigt stort hot mot rikets säkerhet.

IS+Ricin=megastort hot.
Kanske beror på att andra länders säkerhetstjänster är inblandade..det kan ju vars toppen av ett isberg detta..
Citera
2016-04-20, 13:15
  #94
Medlem
Liberaliss avatar
Ingen som läst häktnings-PM?
Citera
2016-05-25, 13:42
  #95
Medlem
Citat:
Åklagarna begär att doktoranden som misstänks för gifthandel ska sitta häktad ytterligare en månad.

Doktoranden från Uppsala greps av polis i sin bostad i mitten av april och häktades några dagar senare på den starkare misstankegraden, sannolika skäl. Han misstänks för bland annat spridande av gift, grovt brott mot krigsmateriellagen och försök till grov utpressning. På onsdagen går häktningstiden ut, men åklagarna har begärt att häktningen förlängs i nästan en månad, till den 22 juni.

http://unt.se/uppland/uppsala/gift-d...e-4244665.aspx
Citera
2016-05-27, 23:22
  #96
Medlem
Citat:
Samtidigt har ett första besked om 27-åringens psykiska hälsa kommit in till tingsrätten. Doktoranden har genomgått en mindre sinnesundersökning, en så kallad paragraf 7-utredning, vid Rättsmedicinalverkets rättspsykiatriska avdelning i Huddinge.
Undersökningen bestod av ett längre samtal med en läkare. Intyget därifrån visar att 27-åringen "kan misstänkas" lida av en allvarlig psykisk störning, både vid de misstänkta brotten och även vid undersökningstillfället.

http://www.expressen.se/nyheter/dokt...kisk-storning/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback