Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-12, 01:13
  #1
Medlem
Tydligen så har det införts kursprov i engelska 7, funderar lite på hur stort allvar man ska ta detta? I jämförelse med ett nationellt tex... med tanke på att skolorna verker lägga provet på olika dagar kan det inte vara allt för seriöst? Någon här på FB som gjort de och kan komma med lite tips?
Citera
2016-04-12, 01:32
  #2
Avstängd
Fundersamgrabbs avatar
Betyg är betyg. Ta det allvarligt och träna inför det.
Citera
2016-04-12, 05:57
  #3
Medlem
Jag har gjort en del av kursprovet (trodde det var ett nationellt men uppenbarligen inte eftersom du inte gjort det). Att det inte skulle vara allt för seriöst tror jag dock inte på. Kursprov är ju det de brukar basera betyget på.
Citera
2016-04-12, 07:31
  #4
Medlem
Min lärare baserar betyget på allt annat som man gjort under kursens gång. Vi behövde ej ha ett kursprov, men läraren rekommenderade det då det 1) inte kan sänka en och 2) är ett extra tillfälle till att visa vad man kan om man vill höja sig.
Citera
2016-04-12, 07:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Jag har gjort en del av kursprovet (trodde det var ett nationellt men uppenbarligen inte eftersom du inte gjort det). Att det inte skulle vara allt för seriöst tror jag dock inte på. Kursprov är ju det de brukar basera betyget på.
Har du gjort detta årets kursprov redan menar du? Dela med dig av uppgifterna och innehållet!
Citera
2016-04-12, 13:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten1
Har du gjort detta årets kursprov redan menar du? Dela med dig av uppgifterna och innehållet!

+1
Citera
2016-04-12, 19:09
  #7
Medlem
dubbel
__________________
Senast redigerad av Etapic 2016-04-12 kl. 19:17.
Citera
2016-04-12, 19:16
  #8
Medlem
Jag gjorde provet i fredags med 4 delar. Reading delen inleddes med en väldigt dryg text följt av 3 andra relativt enkla texter, allting baserades runt användning av internet och liknande tror några titlar va typ Crime in Cyberspace och en annan var Big Data och sen 2st om olika entreprenörer. Reading-provet var uppbyggt likt engelska delen vid HP. Senare så fick man en skrivdel på 2 timmar där man skulle utgå ifrån texterna man läste på reading delen (Man fick ha kvar häftet). Lunch sen så va det den delen som är "ny" för kursprovet i Eng7 vilket var Usage som igentligen va väldigt enkla delar där man skulle "välja" vilket ord som va rätt, en text där man fick alternativ vid luckor i texten, en text med luckor där man fick fylla i egna ord mellan 3 och 5st och sist en sida med meningar där man fick ett utav orden som skulle användas i luckan sen fick man fylla i med ord i mellan. Sista delen var hörförståelse, svårighetsgraden på hörförståelsen va inte ansevärt hög (likt den vid engelska 6 np) de enda är att man bara får lyssna på den en gång jämfört med tidigare då man alltid har fått lyssna två gånger.

Provet bör ju lägga en grund till ditt betyg då det är så att språk är utvecklingsämnen och det är slutprodukten som räknas, om det är så att du har lyckats mycket bättre tidigare så kanske de väger mer men det beror ju väldigt mycket från lärare till lärare faktiskt! Hoppas ni grabbar och flickor fick lite upplyssning inför provet, själv sa min lärare att hon hade fått förberedelse material men enligt henne va de så hemskt och missledande dåligt så vi fick inte ens se det. Tips borde väl vara att skita i häftet (Om ni ens får det d.v.s.)
Citera
2017-03-16, 16:13
  #9
Medlem
Någon som kan uppdatera det som redan står? Ni som har gjort provet: var det mycket svårare än engelska 6? Har ni några tips? Rubriker till texterna som kom och ämnet till skrivuppgiften?
Citera
2018-04-17, 16:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etapic
Jag gjorde provet i fredags med 4 delar. Reading delen inleddes med en väldigt dryg text följt av 3 andra relativt enkla texter, allting baserades runt användning av internet och liknande tror några titlar va typ Crime in Cyberspace och en annan var Big Data och sen 2st om olika entreprenörer. Reading-provet var uppbyggt likt engelska delen vid HP. Senare så fick man en skrivdel på 2 timmar där man skulle utgå ifrån texterna man läste på reading delen (Man fick ha kvar häftet). Lunch sen så va det den delen som är "ny" för kursprovet i Eng7 vilket var Usage som igentligen va väldigt enkla delar där man skulle "välja" vilket ord som va rätt, en text där man fick alternativ vid luckor i texten, en text med luckor där man fick fylla i egna ord mellan 3 och 5st och sist en sida med meningar där man fick ett utav orden som skulle användas i luckan sen fick man fylla i med ord i mellan. Sista delen var hörförståelse, svårighetsgraden på hörförståelsen va inte ansevärt hög (likt den vid engelska 6 np) de enda är att man bara får lyssna på den en gång jämfört med tidigare då man alltid har fått lyssna två gånger.

Provet bör ju lägga en grund till ditt betyg då det är så att språk är utvecklingsämnen och det är slutprodukten som räknas, om det är så att du har lyckats mycket bättre tidigare så kanske de väger mer men det beror ju väldigt mycket från lärare till lärare faktiskt! Hoppas ni grabbar och flickor fick lite upplyssning inför provet, själv sa min lärare att hon hade fått förberedelse material men enligt henne va de så hemskt och missledande dåligt så vi fick inte ens se det. Tips borde väl vara att skita i häftet (Om ni ens får det d.v.s.)

Har listening+usage i engelska 7 på torsdag 19/4 och har tidigare haft Internet of Things,Crime in Cyberspace, Big Data osv som reading. Ifall din listening-del delvis handlade om någon barbie och "femenist icon" samt några indianer som bodde nära en gruva eller något liknande, så är jag övertygad om att vi också har samma listening- och usage-prov som dig. Ligger precis på gränsen mellan A och B i reading-listening och är rädd att jag missar några enstaka poäng vilket gör att jag får slutbetyget B och allt jag gjort under kursen vart därmed i princip i onödan.

Vill gärna veta i förväg om det är några luringar på framförallt listening-delen men också kanske usage, som man måste se upp för. Vore extremt tacksam om du svarade på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback