Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-04-12, 22:12
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
IS har inga stora vapengömmor, dom har snarare flera mindre gömmor som logistikgrupper kör ut
till attentatsmännen när det s.a.s är dags att slå till. IS i reguljär strid mot tränade militärer skulle bli en ensidig historia. IS är inga soldater, dom är religiöst/ideologiskt motiverade män med tillgång till vapen och har inte en chans mot västerländsk militär i öppen stird. dock har dom förmåga att verka i områden med övervägande sunnismuslimsk befolkning och svag centralmakt d.v.s delar av Syrien, Irak och Libyen.
Det är snarare så att framförallt polisen inte är förberedda på den taktik som IS använder. Tittar vi på vad som hände på Bataclan så blev det ingen längre eldstrid, utan poliserna blev bara beskjutna av en terrorist när de skulle storma byggnaden, men de andra två utlöste sina bomber innan det blev en eldstrid, vilket höll på att döda poliserna själva om jag minns rätt. De hade inga eller för få sköldar - vad hjälper väl en sån mot en bomb - och inga pansarfordon heller. Terroristerna hade bil och åkte vidare efter ett attentat, då måste polisen också vara mobil för att kunna följa efter utan att riskera att bli dödade av kulor från automatvapen. Det stod redan klart efter Charlie Hebdo, trots det kunde det hända en gång till i samma stad. Sådan är situationen i Europa, och då har jag inte ens tagit upp läget i Mellanöstern och Nordafrika.
Citera
2016-04-13, 10:55
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Du vet väl att IS ambition är att ta över landmassa och omvända människor till deras tro?

Du förstår, muslimerns största krigstaktik är att bli många sedan blir det regelrätt övertagande, det spelar ingen roll om det handlar om politisk jihad eller terror jihad.

Dom kommer antadligen ta över militärområden och andra skyddsobjekt.

Dom väntar tålmodigt och rekryterar för fullt just nu när vi pratar.




De behöver inte ha egna vapengömmor. Sverige är så duktigt bra på att ha en hel del ammunitionslager runtom i hela Sverige, som bevakas typ av en kamera.... Bara komma och ta så mycket man vill. Om jag som vanlig jävla medborgare som gjort lumpen vet detta så är det nog känt av många fler.

Det är bra att polisen får en extra peng i vårbudgeten så att de kan bekämpa hatet i första hand och terror i andra hand! Känns jävligt tryggt!

We are fucked people!!!
Citera
2016-04-13, 21:03
  #27
Avstängd
ProfessorVems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpro
De behöver inte ha egna vapengömmor. Sverige är så duktigt bra på att ha en hel del ammunitionslager runtom i hela Sverige, som bevakas typ av en kamera.... Bara komma och ta så mycket man vill. Om jag som vanlig jävla medborgare som gjort lumpen vet detta så är det nog känt av många fler.

Det är bra att polisen får en extra peng i vårbudgeten så att de kan bekämpa hatet i första hand och terror i andra hand! Känns jävligt tryggt!

We are fucked people!!!

Jag det är givetvis känt av många fler. Speciellt dom IS sympatisörer som försvarsmakten envisas med att ge anställning.
Citera
2016-04-13, 21:13
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är snarare så att framförallt polisen inte är förberedda på den taktik som IS använder. Tittar vi på vad som hände på Bataclan så blev det ingen längre eldstrid, utan poliserna blev bara beskjutna av en terrorist när de skulle storma byggnaden, men de andra två utlöste sina bomber innan det blev en eldstrid, vilket höll på att döda poliserna själva om jag minns rätt. De hade inga eller för få sköldar - vad hjälper väl en sån mot en bomb - och inga pansarfordon heller. Terroristerna hade bil och åkte vidare efter ett attentat, då måste polisen också vara mobil för att kunna följa efter utan att riskera att bli dödade av kulor från automatvapen. Det stod redan klart efter Charlie Hebdo, trots det kunde det hända en gång till i samma stad. Sådan är situationen i Europa, och då har jag inte ens tagit upp läget i Mellanöstern och Nordafrika.

Fast man kan ju ifrågasätta polisarbetet ,det är ju för dåligt helt enkelt.
särskilt när man haft en attack innan , som Charlie Hebdo, då borde ju vrkligen underättelsetjänsten varit på tå och haft koll på alla som vr minsta lilla radikaliserade.
och har man inte det med den utveckling som är nu då måste man ju helt enkelt utbilda specialstyrkor.
Jag vet inte , det görs ju inte så mycket.
Länder gör ju inte så mycket för att komma runt problemet.
Dom kanske är maktlösa och då är det ju illa,men det tycker jag inte Frankrike ska behöva va egentligen, är ju stort land.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback