Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-04-12, 14:23
  #25
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Lyssna inte på dom som snackar goja i denna tråden.

Vill du träna MMA så börja med MMA. Jag har tränat MMA på några olika klubbar i Sthlm och enligt mina erfarenheter så blir du mycket bra bemött som nybörjare. MMA-träningen byggs upp gradvis precis som vilken kampsport som helst, den är inte tuffare att träna än någon annan kampsport som sysslar med fullkontakt. Finns så oerhört mycket myter om MMA! Mitt tips är att söka dig till någon av dom mindre klubbarna, på dom större så får du inte alltid lika mycket uppmärksamhet och personlig tid med dina coacher. Se till att träna både SW och MMA-pass.
Vilken/Vilka klubbar har du tränat på? Funderar själv på att börja träna MMA i Stockholm. Just nu har jag endast kikat på Berserk MMA, men vilka skulle du rekommendera? Hur ser de olika klubbarna ut? Tänker då utrustning, stämning, tränare osv.

Edit: Har även kikat på All Stars.
__________________
Senast redigerad av MentosFruitcore 2016-04-12 kl. 14:36.
Citera
2016-04-12, 16:00
  #26
Medlem
Har inte jobbat som OV, men arbetat inom psykiatrin och där haft en del kollegor som extrajobbat som OV och plitar. Är i grunden kick/thaiboxare men har på senare tid lagt till en del MMA, och jag vill slå ett slag för judo och/eller brottning. De med bakgrund i dom sporterna är oftast helt otroliga med att snabbt få omkull vem fan som helst, samt! att hålla fast dem ("pin") i backen som generellt sett BJJ och SW verkar ha svårt att hantera, vilket passar ditt yrke bättre (dräkten i judo är ganska bra att applicera sen på någon med skjorta/tröja/jacka). Sen har ju judon också newaza och brottare är duktiga på att klura ut submissiondelen, så det är ju inte så att du utesluter det helt.

Sen vill jag också poängtera vikten av att träna "striking", att blocka, kringgå, fotarbete, känsla för distans, undanglidningar och ge och ta smällar är härdande och ger ett mycket bra komplement för när det hettar till. Då borde väl MMA vara det givna valet då man får allt på en gång? Ja på pappret så stämmer det, jag vet inte vart TS bor men min erfarenhet är att det kan skilja sig dramatiskt mellan olika klubbar. Allt för många riktar större delen på submissiondelen och man tränar rätt så dåligt med kast, nedtagningar och slag/spark utan man börjar på knäna och direkt rullar runt. Då har jag mer lärt mig av de man tränat med som har bakgrund i just judo och brottning. Men finns det någon väldigt bra klubb i närheten, TS, så prova på! Men i och med ditt yrke så bör du börja gymma tungt också, med ren styrka kan du komma långt på.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback