Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-11, 10:02
  #1
Medlem
Hejsan, skulle behöva lite hjälp jag skulle behöva sätta upp en billig dator som kan ta kort och filma.
Frö att övervaka små projekt. Film tar extremt stor plats på datorn så kort hade fungerat bra i detta fall och vissa fall men vill även ha möjlighet att filma.

Jag vill alltså kunna ställa in så att ett kort tas 1 gång om dagen, 1 gång i timman osv.
Tänker mig att det borde vara rätt simpelt, men jag har inte hottat någon mjukvara som sköter detta.

Någon med koll?
Citera
2016-04-11, 10:09
  #2
Medlem
mleytons avatar
Kör crontab
Citera
2016-04-11, 11:06
  #3
Medlem
failsecs avatar
Precis, Cron är vad du tveklöst ska använda. Du gör ett bashscript som gör exakt det du vill (tar kort och kanske döper bildfilen rätt). Sedan ropar du på bashscriptet så ofta du vill med crontab.
Citera
2016-04-11, 22:44
  #4
Medlem
Fattade, inget av dessa två kommentarer.
Men gissar att jag får börja man kommentar ett och ta mig vidare senare.
Citera
2016-04-12, 03:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
...
Jag vill alltså kunna ställa in så att ett kort tas 1 gång om dagen, 1 gång i timman osv.
Tänker mig att det borde vara rätt simpelt, men jag har inte hottat någon mjukvara som sköter detta.

Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Fattade, inget av dessa två kommentarer. :(
Men gissar att jag får börja man kommentar ett och ta mig vidare senare.

Det är ett av ett operativsystems huvuduppgifter, att hålla reda på att de närvarande programmen/apparna kör eller inte kör baserat på systemets tidsuppfattning. En sådan bakgrundsapp som alltid går är att synkronisera systemets tidsuppfattning med vår "märkliga" mänskliga tideräkning.

I alla Un*ix/Linux så finns en att-göra-lista där kärnan kollar om administratören eller användarna har några ytterligare önskemål om vad som är viktigast att köra för ögonblicket.

Så precis allting som ett Linux-system är redo att göra, kan det också utföra schemalagt vid ett eller flera (regelbundna eller inte) tillfällen. Oavsett om en människa är närvarande eller ens kommer ihåg att man bett om det.

Man behöver därför inte "hitta någon mjukvara" för att uppfylla det du ber om, det finns redan där. Och systemets komponent, såväl som det mänskliga gränssnittet därtill heter crontab.

Och eftersom det alltid funnits, så kräver det inte mer bandbredd än 110 bps (utan k M G) för att kunna ange 110% av alla de tidsangivelser man kan fantisera fram.
Citera
2016-04-12, 05:52
  #6
Medlem
Kanske större chans att utöka ditt vetande om du kollar: (FB) Stora tråden om Raspberry Pi
Citera
2016-04-12, 19:24
  #7
Medlem
JA jo det låter ju grymt bra. Att ett operativsystems huvud uppgift är att köra sånna uppgifter.sätta sig

Men det känns rätt overkill, att sätta sig och scripta fram ett kommando för att göra detta?
Är Linux framme ännu?
DET måste ju finnas ett program för att administrera detta?
Lets plugg and play ffs.
Citera
2016-04-12, 19:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Kanske större chans att utöka ditt vetande om du kollar: (FB) Stora tråden om Raspberry Pi

Och vad skulle den tillföra?
Det handlar mera om linux än Rasberry PI.

Jag kan ju sätta mig och plugga in hela C++ och bygga mig ett program som fixar detta.
Känns som att det inte är rätt väg.
Känns som att det borde finnas en färdig lösning?
Citera
2016-04-12, 19:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Och vad skulle den tillföra?
Känns som att det borde finnas en färdig lösning?
Det finns en massa info om liknande projekt i den tråden...
Finns annars en del tex här:
http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=294687
och
http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer
__________________
Senast redigerad av Nypan-sr 2016-04-12 kl. 19:34.
Citera
2016-04-12, 19:37
  #10
Medlem
Du kan ju använda t ex fswebcam (finns måna andra också att välja på), sedan ställer du bara in detaljerna i crontab

http://blog.davidsingleton.org/raspb...ro-to-crontab/
Citera
2016-04-12, 19:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
JA jo det låter ju grymt bra. Att ett operativsystems huvud uppgift är att köra sånna uppgifter.sätta sig

Men det känns rätt overkill, att sätta sig och scripta fram ett kommando för att göra detta?
Är Linux framme ännu?
DET måste ju finnas ett program för att administrera detta?
Lets plugg and play ffs.


Till vissa personer når aldrig verkligheten
Citera
2016-04-12, 20:02
  #12
Medlem
Tack komocka nu är jag en bra bit på vägen.
Skall se om jag kan, komma hela vägen i helgen kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback