Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-10, 11:50
  #1
Medlem
Hej,

Nästa uppdrag för SpaceX, en satellit som ska till GEO orbit så landningsförsöket kommer likna det som SES-9 raketen försökte sig på. Coming in hot alltså, 3 motorer som kör landning burn istället för 1 som fallet var med CRS-8. Hoppas bara de har bränsle kvar, sist tog det ju slut och raketen kom ner i 140km/h lite drygt.

Just nu befinner sig satelliten vid Cape Canaveral redan, första steget står i McGregor uppställt. Det är osäkert om den blivit testad ännu men det lär i vilket fall som helst ske vilken dag som helst.

Just nu finns det rykten som säger 28 april vilket alltså bara är 18 dagar till uppskjutning. Men detta är alltså bara rykten än så länge.

//Toastmastern
Citera
2016-04-15, 08:40
  #2
Medlem
Första steget har testats i McGregor och godkänts, den lämnade McGregor på lastbil mot Cape Canaveral igår Samtidigt kan jag meddela att nästa första steg har ankommit till McGregor, det är med största sannolikhet till för Eulsat som är planerad till Maj.

13 dagar kvar till uppskjutning om datumet håller.

//Toastmastern
Citera
2016-04-15, 13:00
  #3
Medlem
raskenss avatar
Vid senaste landningen var det ju fina livebilder från enhelikopter. Jag hoppas dom filmar så nu också så inte videofeeden plötsligt bryts.
Citera
2016-04-15, 13:23
  #4
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vid senaste landningen var det ju fina livebilder från enhelikopter. Jag hoppas dom filmar så nu också så inte videofeeden plötsligt bryts.
Satellittelefonöverföring från Atlanten är tydligen inte bättre än så ännu. Visst skulle de kunna ordna bättre kommunikation, men det vore inte värt kostnaden. Skulle kräva att man hyr en kanal på en kommunikationssatellit, över all den tid som uppskjutningar ofta försenas, och att drönaren riktar en antenn mot den stadigt eller kommunicerar via ett annat fartyg. Men drönaren flyger ju hem filmdatan ändå någon timme senare. Realtidsinfo har noll värde eftersom ändå ingen åtgärd kan vidtas förrän efter resultatet. SpaceX är framgångsrikt därför att de håller ned kostnaderna. Kan man upprepa samma för halva kostnaden, så har man uppnått dubbllt så mycket. Choppern är liksom drönaren obemannade, löneskatter och säkerhetskrav gör det för dyrt att använda människor.
__________________
Senast redigerad av Fri 2016-04-15 kl. 13:28.
Citera
2016-04-15, 14:28
  #5
Medlem
raskenss avatar
Någon som vet vad det är för typ av drönare dom använder när dom filmar atlantlandningarna? Jag gissar dom har ett fartyg som dom flyger från?
Citera
2016-04-15, 18:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Någon som vet vad det är för typ av drönare dom använder när dom filmar atlantlandningarna? Jag gissar dom har ett fartyg som dom flyger från?

Det var ingen drönare det var ett flygplan, Man kunde se vingen då och då.
Citera
2016-04-15, 19:34
  #7
Medlem
Finns ett fönster nu också:

0522-0722 GMT

Vilket betydder 07:22-09:22 för oss i Sverige Helt okej tid, kunde vart värre ^^

//Toastmastern
Citera
2016-04-15, 21:03
  #8
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Finns ett fönster nu också:

0522-0722 GMT

Vilket betydder 07:22-09:22 för oss i Sverige Helt okej tid, kunde vart värre ^^

//Toastmastern

Fast det innebär nattlandning i totalt mörker, Vi lär inte få se så snygga bilder då. om den nu inte exploderar i en snygg krevad.
Citera
2016-04-15, 21:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Fast det innebär nattlandning i totalt mörker, Vi lär inte få se så snygga bilder då. om den nu inte exploderar i en snygg krevad.

Chansen är nog stor då detta är en svårare landning
Citera
2016-04-16, 00:22
  #10
Medlem
Första steget har setts bara några mil ifrån Cape Canaveral Air Force Base för några timmar sen. Det är antagligen framme vid LC-40 redan

För CRS-8 var steget vid Cape Canaveral 14 dagar innan uppskjutning om jag minns rätt. Så JCSAT-14 är on track.

Om någon vecka börjar vi nog få datum för Static Fire osv.

//Toastmastern
Citera
2016-04-19, 17:58
  #11
Medlem
Static Fire den 24 April On track för uppskjutning den 28e
Citera
2016-04-20, 11:04
  #12
Medlem
dxdts avatar
JCSAT-14 har NET 28:e april och nästa uppskjutning efter det, Eutelsat 117W B & ABS 2A, har NET 3:e maj. Ska blir intressant att se om det blir nytt turnaroundrekord för SpaceX. Även om Eutalsat & ABS blir fördröjd ett par dagar så är det ju en bit upp till det gamla rekordet från april förra året (13 dagar mellan CRS-6 och TurkmenSat).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback