Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-10, 00:29
  #1
Medlem
Jag skulle kunna berätta från början men kanske är det överflödig information. Jag har Ubuntu server och stötte först på problemet Permission denied i FTP-programmet när jag skulle ladda upp min webbsida. Detta löstes efter att ha terminalat in
Kod:
sudo usermod -g www-data användarnamn
sudo chown -R www-data:www-data /var/www
sudo chmod -R 775 /var/www
Först provade jag att ladda upp helloworld.php, men att det inte funkar kan bero på att PHP inte finns installerat. Efter det provade jag att ladda upp helloworld.html. Nu står det:
403 Forbidden
You don't have permission to access /helloworld.html on this server.

Hur åtgärdar jag detta?
Är det något som ska pillas på i apache2.conf?
Citera
2016-04-10, 11:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToddPacker
Först provade jag att ladda upp helloworld.php, men att det inte funkar kan bero på att PHP inte finns installerat. Efter det provade jag att ladda upp helloworld.html. Nu står det:
403 Forbidden
You don't have permission to access /helloworld.html on this server.

Hur åtgärdar jag detta?
Är det något som ska pillas på i apache2.conf?

Det beror på vilka effektiva rättigheter som verkar just då uppladdningen av helloworld.html (och alla andra filer) sker.

Du bör kolla användarprofilens umask och/eller ftp-klientens inställning.

(Det är alltså httpd/Apache som inte har rätt att läsa helloworld.html.)
Citera
2016-04-10, 13:28
  #3
Medlem
Var det inte det jag gjorde med usermod, chown och chmod?
Citera
2016-04-10, 15:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToddPacker
Var det inte det jag gjorde med usermod, chown och chmod?

Bara för det som låg där då - Inte för framtiden
Citera
2016-04-10, 19:19
  #5
Medlem
Det finns en fil som heter ftpusers ska jag in i den?
Citera
2016-04-12, 08:10
  #6
Medlem
Jag har i min ägo numera en bok titulerad Linux för alla tredje upplagan, kan den ruva på svar?
Citera
2016-04-13, 04:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det beror på vilka effektiva rättigheter som verkar just då uppladdningen av helloworld.html (och alla andra filer) sker.

Du bör kolla användarprofilens umask och/eller ftp-klientens inställning.

(Det är alltså httpd/Apache som inte har rätt att läsa helloworld.html.)

Citat:
Ursprungligen postat av ToddPacker
Var det inte det jag gjorde med usermod, chown och chmod?

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Bara för det som låg där då - Inte för framtiden

Citat:
Ursprungligen postat av ToddPacker
Jag har i min ägo numera en bok titulerad Linux för alla tredje upplagan, kan den ruva på svar?

Den lär i alla fall förklara umask ordentligt, vilket då ger dig en bra grund att ställa in även ftp-klienten rätt.
Citera
2016-04-13, 05:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToddPacker
Det finns en fil som heter ftpusers ska jag in i den?
Den kunde också varit inblandad, om du hade haft problem med själva uppladdningen av helloworld.html och sett felmeddelande i ftp-klienten.
Citera
2016-04-14, 23:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Den kunde också varit inblandad, om du hade haft problem med själva uppladdningen av helloworld.html och sett felmeddelande i ftp-klienten.
Nu vid en andra granskning av mitt första inlägg kan jag känna att jag uttryckt mig en aning svepande. Filen helloworld.html går att ladda upp till html-mappen, där även index.html ligger. Filerna ligger i samma mapp alltså, men när jag i webbläsaren försöker nå helloworld.html så står det forbidden...
Citera
2016-04-16, 05:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det beror på vilka effektiva rättigheter som verkar just då uppladdningen av helloworld.html (och alla andra filer) sker.

Du bör kolla användarprofilens umask och/eller ftp-klientens inställning.

(Det är alltså httpd/Apache som inte har rätt att läsa helloworld.html.)

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Den kunde också varit inblandad, om du hade haft problem med själva uppladdningen av helloworld.html och sett felmeddelande i ftp-klienten.

Citat:
Ursprungligen postat av ToddPacker
Nu vid en andra granskning av mitt första inlägg kan jag känna att jag uttryckt mig en aning svepande. Filen helloworld.html går att ladda upp till html-mappen, där även index.html ligger. Filerna ligger i samma mapp alltså, men när jag i webbläsaren försöker nå helloworld.html så står det forbidden...

Jo jag läste det och förstod. Det är därför jag svarar:
Det är alltså httpd/Apache (webbservern) som inte har rätt att läsa helloworld.html.

Troligaste anledningen är ftpanvändarens umask, lika möjligt (men inte lika sannolikt) är det ftp-klientens inställningar för filattribut som är orsaken.

Skulle det vara så att du skapar/laddar upp från en Un*ix/Linux/Mac (och inte Windoze), så kanske du tar med fel-inställda rättighetsattribut från källan (fixas isf t.ex med chmod / umask).

Kan du köra kommandon direkt på webbservern (som du gjorde med chmod osv), så kan du också kolla med "ls -l" och rätta igen med chmod.
Med en bra ftp-klient kan du också kolla och rätta.
Citera
2016-04-17, 05:28
  #11
Medlem
Ja, jag laddar upp från windows med programmet Filezilla. Jag kan inte terminala in på servern från en klientdator, utan när jag exempelvis skrev sudo apt-get install apache2 kopplade jag in en laptop till serverns hdmi-kontakt.

Men det är umask och chmode som jag ska googla mig klok på först
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback