Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-07, 23:28
  #13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iKnugen
Ja LYAH är ju mer inriktad för nybörjare så det är lite fluff i den i början, men fortfarande värd att läsa.

Lite mera pang på är nog Real World Haskell, men den är fortfarande anpassad för nybörjare.
Det jag har märkt med Haskell är att så fort du förstår grundläggande syntax så är teorin det som gäller, oftast inte kodexempel utan mer generella begrepp så som Monader eller appliceringar av kategori-teori. Det är där Real World Haskell gör ett bra jobb och kombinerar lite (med betoning på lite) teori tillsammans med riktiga appliceringar, den boken är mer trevlig att hoppa runt i och läsa dom kapitlen man är intresserad av.

Haskell är dock sjukt mycket mer än bara funktionell programmering, är du ute efter ren funktionell programmering utan all det extra kanske inte Haskell är rätt val, men jag rekommenderar starkt ändå att lära sig det eller försöka i alla fall. Haskell förändrade även hur jag ser på objektorientering, vilket jag tar hänsyn till när jag skriver i Java eller dylikt.

Tack för tips iKnugen!

Får se hur lång resan med Haskell blir för mig, men jag kommer att
köra på ett tag i alla fall. Jag är ännu på nivån att det verkar spännande
men att det är alltför mycket som jag inte begriper, så ibland stannar
jag till ganska länge på något som sen är enkelt när man kan.

Real World Haskell ska jag försöka ta en match med de närmaste veckorna,
om jag lyckas klämma in den!

Tack igen!

Citera
2016-09-08, 13:24
  #14
Medlem
19 september startar functional programming in Haskell, en (gratis) online-kurs från University of Glasgow.

Kanske kan vara något?
Citera
2016-09-08, 18:38
  #15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiyou
19 september startar functional programming in Haskell, en (gratis) online-kurs från University of Glasgow.

Kanske kan vara något?

Tack!

Dom borde ju kunna!
Den är inlagd i kalendern redan!

Jag skulle vilja göra något som en lite roligare uppgift än dom vanliga,
om jag lyckas bli vän med Haskell.
Den enda idé jag kommit på hittills är att göra en kompilator för något
enkelt språk till en preudomaskin och en pseudokodtolk.
Det kanske är för pretantiöst, men det vore skoj IMO, om det
nu skulle lyckas…

Kanske någon har andra, gärna roliga, idéer?

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback