Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-09, 21:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
det är svårt ibland veta va hastigheten är, när det är mörkt ute, man ser inga skyltar osv. ibland finns det inga skyltar alls när man kör på en del vägar, hur skall man som trafikant agera då, hopplöst.


förhoppningsvis får jag en varning och lär mig en läxa, och gör inga mer tabbar.

misstag gör alla,ja får skärpa mig helt enkelt.

Lär dig tyda linjerna så har du lättare för att veta vad för fart du ska hålla om du missar skyltar eller om det saknas.
Citera
2016-04-09, 22:24
  #14
Medlem
NirvanAs avatar
Oftast så påverkar några extra ringa fortkörningsböter om man åker på en större fortkörning där kortet ryker, 2 månaders spärrtid blir istället 4 om man har 2-3 extra inom 1 år te.x
Citera
2016-04-10, 00:48
  #15
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
svårt ibland veta va hastigheten är, när det är mörkt ute, man ser inga skyltar
Hur bär man sig åt för att inte kunna se skyltarna?

Citat:
inga skyltar alls när man kör på en del vägar, hur skall man som trafikant agera då
Då kan du utgå från "bashastigheten" som är 70 utomorts och 50 inom tätort.

Citat:
Själv kollar jag på GPSen i de lägen som jag inte är säker
Där jag bor stämmer knappt en enda gps-skylt med de skyltar som finns vid vägkanten. De slöa kronblom'arna på garmin gör inget annat än sover. Det finns en sträcka där hastigheten sänktes 90 till 80 för kanske 3 år sedan, det står fortfarande 90 på gps'en som har senaste uppdateringen, och nu är det hastighetskameror uppsatta också, så här gäller det att hålla koll på skyltarna.
Gps'en duger bara som vägvisare. Kanske garmin är sämst, det vet jag inget om, men det är skyltarna vid vägkanten som gäller.
Citera
2016-04-10, 00:57
  #16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Att hålla hastigheten är inte alls så svårt som du tror. Enklast är att ligga under skyltad hastighet. Något som är tillåtet.
Har själv aldrig torskat pga att jag inte kunde hålla den utan att jag sket i den.

Men tre fortkörningar på ett år kan göra att de startar en utredning om ditt körkort. Drar de in det blir det en sedvanlig indragning.
Men händer det får du brev i ärendet.

Oavsett så är det dax att börja fisköra.
Citera
2016-04-10, 02:31
  #17
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
det är svårt ibland veta va hastigheten är, när det är mörkt ute, man ser inga skyltar osv. ibland finns det inga skyltar alls när man kör på en del vägar, hur skall man som trafikant agera då, hopplöst.


förhoppningsvis får jag en varning och lär mig en läxa, och gör inga mer tabbar.

misstag gör alla,ja får skärpa mig helt enkelt.
Du ser inte skyltarna för att du har ett felaktigt avsökningsbeteende. Dom är där och det är så fiffigt att det är den senaste skylten som gäller. En polis kommer inte att ha en hastighetskontroll där skyltar inte är avlästa.

Annars finns det bilar som gör det här jobbet åt dig genom att läsa skyltarna och presentera dessa i bilens instrumentpanel. Där visas dom under en betydligt längre tid, eller ja,, skylten står ju där 24/7, men i förhållande till ditt arsle och ögon så är det en bra funktion.

När det gäller vad poliserna säger och inte säger så är det så att dom skiter i ditt körkort. Dom skriver ut ordningsbot och i vissa fall tar dom hand om ditt körkort.

Transportstyrelsen har en helt annan agenda och dessa två myndigheter jobbar inte ihop mer än att polismannen ger ett indraget körkort till sin chef som postar det i kuvertet märkt Transportstyrelsen.
Den ena utfärdar alltså böter och den andra tittar på huruvida du får ett fortsatt förtroende att framföra fordon.
Citera
2016-05-09, 03:04
  #18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
det är svårt ibland veta va hastigheten är, när det är mörkt ute, man ser inga skyltar osv. ibland finns det inga skyltar alls när man kör på en del vägar, hur skall man som trafikant agera då, hopplöst.


förhoppningsvis får jag en varning och lär mig en läxa, och gör inga mer tabbar.

misstag gör alla,ja får skärpa mig helt enkelt.
Även om det är mörkt ute så har du väl strålkastare på bilen? Den brukar lysa upp vägskyltarna tillräckligt bra för att man skall kunna se vilken hastighet som råder. Missar man en hastighetsskylt så är det snarare då att du inte varit tillräckligt uppmärksam.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2016-05-09 kl. 03:06.
Citera
2016-05-09, 08:29
  #19
Medlem
Olga-Reets avatar
Jag kan kopa att man glider upp i 55-60 kanske, av oaktsamhet, pa en 50-vag. Men 72 pa en 50-vag? Det ar inget annat an nonchalans infor lagen. Dom dar hastighetsreglerna finns for din OCH ANDRAS sakerhet. Vad du an tror sa ar du inte Michael Schumacher, du kan ju inte ens vara uppmarksam nog att se skyltarna sager du sjalv. Gor alla andra en tjanst, hiva korkortet och bilnyckeln i sjon!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback