Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-09, 20:45
  #1
Medlem
SirHizzs avatar
Jag har fått 3 ringa fortkörningar inom 1 år,

1 på 98 km på 80 väg

1 på 72 km på 50 väg

och en på 85 km på 70 väg

vad händer nu?

blir det indraget körkort?. snuten sa bara ja skulle betala böterna så var det bra sen.

ja har inte fått nåt brev från transportstyrelsen


det är så svårt ligga 70 på väg, 80 på 80 väg, alla på FB kan nog säga dom kör lite fortare. fast ja åkt dit tidigare är det svårt köra exakt på hastighetsgränsen. ja vet ja får skylla mig själv, det har alla polare sagt till mig oxå så ja har inget att skylla på.
__________________
Senast redigerad av SirHizz 2016-04-09 kl. 20:52.
Citera
2016-04-09, 20:52
  #2
Medlem
SilentVictorys avatar
Är det svårt att sätta farthållaren på rätt hastighet?
Om du inte har någon så får du ju se till att köpa lättare skor.

Men det ser ut som att normalpåföljden för dig blir en varning http://trafikjuristen.se/korkortingr...rkallelse3.htm. Alltså inget indraget körkort.

Men denna tabell är ju som sagt inte huggen i sten.
Citera
2016-04-09, 20:55
  #3
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Är det svårt att sätta farthållaren på rätt hastighet?
Om du inte har någon så får du ju se till att köpa lättare skor.

Men det ser ut som att normalpåföljden för dig blir en varning http://trafikjuristen.se/korkortingr...rkallelse3.htm. Alltså inget indraget körkort.

det är inte svårt sätta farthållaren, men kan du ärligt säga, helt ärligt, är det 70 så ligger du max 70, är det 50 så ligger du i max 50?. kan du säga det me rent samvete. ?? är det 110 så ligger du max 110 osv osv?.


ok tack för länken. jag hoppas det slutar på varning.
Citera
2016-04-09, 20:56
  #4
Medlem
STeWeis avatar
Farthållare, skulle jag råda dig att använda. Eller en GPS som piper när överträder fartgränsen.
Måste själv använda farthållare framför allt där det är 30 och 40
Citera
2016-04-09, 20:59
  #5
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
det är inte svårt sätta farthållaren, men kan du ärligt säga, helt ärligt, är det 70 så ligger du max 70, är det 50 så ligger du i max 50?. kan du säga det me rent samvete. ?? är det 110 så ligger du max 110 osv osv?.


ok tack för länken. jag hoppas det slutar på varning.
Nä, jag kan inte ärligt säga att jag alltid håller hastigheten. Men man får välja sina tillfällen, och har man redan två färska i bagaget så kanske man borde tänka både en och två gånger.
Citera
2016-04-09, 20:59
  #6
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STeWei
Farthållare, skulle jag råda dig att använda. Eller en GPS som piper när överträder fartgränsen.
Måste själv använda farthållare framför allt där det är 30 och 40

det är svårt ibland veta va hastigheten är, när det är mörkt ute, man ser inga skyltar osv. ibland finns det inga skyltar alls när man kör på en del vägar, hur skall man som trafikant agera då, hopplöst.


förhoppningsvis får jag en varning och lär mig en läxa, och gör inga mer tabbar.

misstag gör alla,ja får skärpa mig helt enkelt.
Citera
2016-04-09, 20:59
  #7
Medlem
BAB7s avatar
Flera böter på kort tid kan innebära att körkortet dras under en kortare tid, men det behöver inte vara så, blir det så så bör du dock klara dig med 1, 2 eller max 3 månaders indraget körkort.

Frågan jag ställer mig är snarare hur man lyckas med att samla ihop 3 fortkörningsböter på 1 år.
Framför varje kamera står en varningsskylt, så blir man fotad där får man ju skylla sig själv..
-och polisen sysslar knappt med hastighetskontroller längre.
Citera
2016-04-09, 21:01
  #8
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nä, jag kan inte ärligt säga att jag alltid håller hastigheten. Men man får välja sina tillfällen, och har man redan två färska i bagaget så kanske man borde tänka både en och två gånger.


du har helt rätt i det jag är en idiot. ja måste fan skärpa mig.
Citera
2016-04-09, 21:03
  #9
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Flera böter på kort tid kan innebära att körkortet dras under en kortare tid, men det behöver inte vara så, blir det så så bör du dock klara dig med 1, 2 eller max 3 månaders indraget körkort.

Frågan jag ställer mig är snarare hur man lyckas med att samla ihop 3 fortkörningsböter på 1 år.
Framför varje kamera står en varningsskylt, så blir man fotad där får man ju skylla sig själv..
-och polisen sysslar knappt med hastighetskontroller längre.

snubben ovanför skrev ja kunde få en varning istället för indraget körkort.

inga har dock vart fartkameror.

haft oturen att alla vart random hastighets kontroller och nykterhetskontroller. jag bor i västra götaland området, där är dom ganska ofta.
Citera
2016-04-09, 21:14
  #10
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
du har helt rätt i det jag är en idiot. ja måste fan skärpa mig.
Det sa jag aldrig.
Men det kan vara en idé att skärpa sig nu. För nästa gång blir du troligtvis av med kortet i och med varningen.
Citera
2016-04-09, 21:15
  #11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
snubben ovanför skrev ja kunde få en varning istället för indraget körkort.

inga har dock vart fartkameror.

haft oturen att alla vart random hastighets kontroller och nykterhetskontroller. jag bor i västra götaland området, där är dom ganska ofta.

Ja, det kan bli varning också.
3 på 1 år är ett gränsfall.

Då bor du i fel län.
Flytta till Skåne, där sker typ inga hastighetskontroller mer.
Citera
2016-04-09, 21:27
  #12
Medlem
STeWeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
det är svårt ibland veta va hastigheten är, när det är mörkt ute, man ser inga skyltar osv. ibland finns det inga skyltar alls när man kör på en del vägar, hur skall man som trafikant agera då, hopplöst.


förhoppningsvis får jag en varning och lär mig en läxa, och gör inga mer tabbar.

misstag gör alla,ja får skärpa mig helt enkelt.

Tvätta av lysena på bilen så de når upp till skyltarna (ta inte detta på allvar)
Själv kollar jag på GPSen i de lägen som jag inte är säker. Framför allt när man kör p vissa vägar där det skiftar ofta med hastigheten kan den vara en bra hjälp. Använder den nog mer så än till att navigera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback