• 1
  • 2
2016-04-09, 16:49
Medlem
valleros avatar
Henry Soludde var mannen som donerade sitt magnifika och udda 60-tals hus beläget på Solsidans allra finaste tomt till Mark Levengood.
Det finns två trådar som delvis berör denna fastighet som kan hittas här på FB om man söker på Henry Soludde. (Hoppas denna tråd är rätt placerad trots att han inte var en kändis utan snarare en doldis!)

Men vem var denna Henry Soludde? Googlar man så finns det nästintill ingen info alls. Några bilder visar en lätt ärrad man med ett utseende jag skulle beskriva som en tysk porrfilmsregissör på 70-talet.
Han var tydligen född Henry Lindelöf och saknade helt nära släktingar när han gick bort. Han ägnade sitt senare liv helt åt new age flum. Kristaller, healing och pyramider. Han komponerade CDs med "Musikmedicin" och drev Solsidan som ett center för allsköns new age-inriktade aktiviteter som kan ha dragit in en del stålar men jag tvivlar på att han byggt upp sin förmögenhet på detta. En 17-år gammal artikel i AB ger en bild av situationen.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9907/26/holk.html

Googlar man djupare (så djupt det går) så drev han tydligen en kiosk och senare ett fik i gamla Skarpnäck på 50-talet. Fiket var tydligen ett raggar-häng och Henry hade en krokodil på
tomten! http://www.bagarmossen.org/skpnck/Sydost.htm

Mellan 50-talet och 70-talet då han drog igång new age aktiviteterna finns det ingen info alls. Huset/husen byggdes 1965 men det är oklart om det var HS som lät bygga det. (Med tanke på den udda arkitekturen är det dock troligt).

Men vad gjorde Henry på 60-talet? Hur tjänade han ihop sin förmögenhet?

Någon därute måste veta lite mer om denna udda fågel.
Citera
2016-04-09, 17:01
Medlem
psflaxs avatar
Han tog namnet Soludde efter 1980, och är begravd med sina föräldrar
på Tyresö gamla kyrkogård.

Finns på Facebuck: https://www.facebook.com/henry.soludde
Senast redigerad av psflax 2016-04-09 kl. 17:56.
Citera
2016-04-09, 18:38
Medlem
En observant person har redan år 2011 konstaterat att Henry Soluddes villa och tomt är vanskött av den nya ägaren.
http://vackravillor.blogg.se/2011/ma...-soludden.html
Citera
2016-04-09, 20:11
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Han tog namnet Soludde efter 1980, och är begravd med sina föräldrar
på Tyresö gamla kyrkogård.

Finns på Facebuck: https://www.facebook.com/henry.soludde

Kände du honom? Eller känner du till någon som gjorde det?
Är genuint intresserad. Kan gärna ta det via PM om du hellre vill.
Citera
2016-04-10, 10:36
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Kände du honom? Eller känner du till någon som gjorde det?
Är genuint intresserad. Kan gärna ta det via PM om du hellre vill.

Nej, jag gjorde bara en snabbsökning med dom verktyg jag har.
Vet inget mer om honom än så.
Citera
2017-11-05, 09:48
Medlem
SuraStinas avatar
Jag bumpar denna tråd då villan Henry donerade till Mark nu är ute till försäljning.

https://www.lansfast.se/hitta/bostad...6r0dg6/#bilder

Så vem var Henry Soludde, och hur tjänade han sin förmögenhet? Var det ett arv från föräldrarna?

*Nyfiken*
Citera
2017-11-14, 19:31
Medlem
SvartEks avatar
Kanske udda, men vackrare fågel än de flesta. Det är tur att det finns "udda" fåglar.
Inte så ytlig som alltför många andra, skulle man kunna säga.
Henry var en underbar människa som hade "förmågor", liksom många av hans vänner i senare tid hade.
Jag har spenderat många härliga stunder hos honom, och han här.
Att vakna upp i snöstorm med glasväggar och glastak är en speciell upplevelse.

Hos Henry var alla välkomna, men få förstod storheten i det.

Varför vill du veta ?
Rör det ditt liv (?) eller kanske skall du hålla dig till ditt eget livsbygge...

(PS: Är man duktig idrottsman så finns otroliga pengar i det och är man generalagent för nya stora produkter så finns mycket pengar även där. Nästa fråga )
Citera
2019-08-30, 08:53
Medlem
Hej
Jag har förstått att några här på flashback kände till Henry Soludde (Lindelöf)
Jag vet att sättet som Mark Levengood tog över soludden på inte var helt rumsrent.
Mark uppvaktade Henry under en längre tid, hämtade honom med sin cabriolet och körde runt honom på Djurgården och manga andra ställen. Deltog också i musik och ljuduppvisningar på Gärdet i Stockholm som Henry var med och arrangerade. ovanpå det så skrev han Henry på en helt annan bostadsadress - Krukmakargatan - innan han dog.
Det skulle Henry aldrig velat göra om han var med och bestämde, han älskade Soludden mer än något annat och ville absolut avsluta sitt liv på den adressen.
Det var också anledningen att han tog namnet Soludde.
Efter mycket tid tillsammans så var det meningen att Mark skulle ingå i Henrys föreningar och hjälpa till att driva dom vidare, även efter Henrys bortfall.
Nästan samma vecka Henry dog så stängde dom ner alla föreningar och sparkade alla som på olika sätt hjälpt med föreningsarbete.
Begravningen skedde i all hemlighet utan någon officiell utlysning.
Efteråt höll man en minnesstund på Soludden men utan några släktingar inbjudna.'
Jag kommer att följa upp ett par trådar och se om jag fortfarande kan få information runt omkring den tiden då Mark uppvaktade honom.
Tyvärr har jag varit utomlands under väldigt många år - försökte följa upp lite trådar när det begav sig.
Var t.o.m. på minnesstunden med en "styvdotter" till Henry.....(Henry umgicks med mamman till min flickvän på den tiden)
Jag spenderade mycket tid med honom, även ute med hans båt runt om i Stockholms skärgård(om jag inte missminner mej var det en Tremlet 43 som bar namnet Kung Haj).
Jag har tyvärr inte kunnat göra något tidigare, men nu har jag tid och lust att försöka få klarhet i hur allt gick till.
Finns ett litet minne av information som lyder: Henrys läkare var också en god vän med Mark och Jonas.
Det vill jag också nysta i.
Kan mycket väl vara på det sättet som Mark och Jonas fick reda på Henrys sjukdom.
Jag vet att det inte är som Mark berättar - att han fick ett brev våren innan han dog....helt fel...han uppvaktade Henry under en lång tid.
Hoppas att jag inte väcker upp känslor som ni tycker är jobbiga.
MVH
Joakim
Senast redigerad av Joakimvitan 2019-08-30 kl. 08:57.
Citera
2019-08-30, 11:11
Medlem
ponnylover99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakimvitan
Hej
Jag har förstått att några här på flashback kände till Henry Soludde (Lindelöf)
Jag vet att sättet som Mark Levengood tog över soludden på inte var helt rumsrent.
Mark uppvaktade Henry under en längre tid, hämtade honom med sin cabriolet och körde runt honom på Djurgården och manga andra ställen. Deltog också i musik och ljuduppvisningar på Gärdet i Stockholm som Henry var med och arrangerade. ovanpå det så skrev han Henry på en helt annan bostadsadress - Krukmakargatan - innan han dog.
Det skulle Henry aldrig velat göra om han var med och bestämde, han älskade Soludden mer än något annat och ville absolut avsluta sitt liv på den adressen.
Det var också anledningen att han tog namnet Soludde.
Efter mycket tid tillsammans så var det meningen att Mark skulle ingå i Henrys föreningar och hjälpa till att driva dom vidare, även efter Henrys bortfall.
Nästan samma vecka Henry dog så stängde dom ner alla föreningar och sparkade alla som på olika sätt hjälpt med föreningsarbete.
Begravningen skedde i all hemlighet utan någon officiell utlysning.
Efteråt höll man en minnesstund på Soludden men utan några släktingar inbjudna.'
Jag kommer att följa upp ett par trådar och se om jag fortfarande kan få information runt omkring den tiden då Mark uppvaktade honom.
Tyvärr har jag varit utomlands under väldigt många år - försökte följa upp lite trådar när det begav sig.
Var t.o.m. på minnesstunden med en "styvdotter" till Henry.....(Henry umgicks med mamman till min flickvän på den tiden)
Jag spenderade mycket tid med honom, även ute med hans båt runt om i Stockholms skärgård(om jag inte missminner mej var det en Tremlet 43 som bar namnet Kung Haj).
Jag har tyvärr inte kunnat göra något tidigare, men nu har jag tid och lust att försöka få klarhet i hur allt gick till.
Finns ett litet minne av information som lyder: Henrys läkare var också en god vän med Mark och Jonas.
Det vill jag också nysta i.
Kan mycket väl vara på det sättet som Mark och Jonas fick reda på Henrys sjukdom.
Jag vet att det inte är som Mark berättar - att han fick ett brev våren innan han dog....helt fel...han uppvaktade Henry under en lång tid.
Hoppas att jag inte väcker upp känslor som ni tycker är jobbiga.
MVH
Joakim

Vilket jävla kräk. Tillhör han någon religiös minoritet den där Mark? En viss radar pingar.
Citera
2019-08-30, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponnylover99
Vilket jävla kräk. Tillhör han någon religiös minoritet den där Mark? En viss radar pingar.
Mark är katolik och har varit det länge.
Innan dess var han luthersk.
Citera
2019-08-30, 16:52
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Mark är katolik och har varit det länge.
Innan dess var han luthersk.

Gay och konverterar till katolicismen🙄
Citera
2019-08-30, 18:23
Medlem
Mycket vanligt att en del gay konverterar till katolska kyrkan.
Fråga mig inte varför?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in