Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-09, 15:18
  #1
Medlem
Hej!

Jag har som hobby börjat laga iPhone telefoner på min fritid och kan laga de flesta skadorna. Men nu har jag stött på ett problem som är över mina egna kunskaper. Jag har en iPhone 5S som inte längre tar laddning, jag har bytt ut ladd/hörlurskontakten, allt med originaldelar och inget hjälper.

Så som jag förstår, kan laddchipet i moderkortet (U2 ic) få kortslutning av ocertifierade laddare (var försiktig med dessa billiga laddare) då laddkontakten får för mkt ström. Detta behövs lagas med en mer avancerad reparation.

Så min fråga är, finns det några sånna serviceställen i STHLMS-trakten? Kan man skicka in någonstans? Synd att behöva skrota telefonen då den funkar bortsett från detta.
Citera
2016-04-09, 22:35
  #2
Medlem
lorebfs avatar
Vem som helst med stadig hand och varmluftsstation kan fixa detta. Jag hade gjort det åt dig om det inte var så att jag inte bor i närheten av sthlm
Många av de större verkstäderna klarar detta, så det är bara att fatta tag i telefonkatalogen och ringa runt
Citera
2016-04-17, 13:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
Vem som helst med stadig hand och varmluftsstation kan fixa detta. Jag hade gjort det åt dig om det inte var så att jag inte bor i närheten av sthlm
Många av de större verkstäderna klarar detta, så det är bara att fatta tag i telefonkatalogen och ringa runt

Går det fixa problemet med att den inte laddas eller dags för nästa ??
Citera
2016-04-17, 19:16
  #4
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallarrut
Går det fixa problemet med att den inte laddas eller dags för nästa ??
Va?
Citera
2016-07-28, 17:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
Vem som helst med stadig hand och varmluftsstation kan fixa detta. Jag hade gjort det åt dig om det inte var så att jag inte bor i närheten av sthlm
Många av de större verkstäderna klarar detta, så det är bara att fatta tag i telefonkatalogen och ringa runt

Jag har en iPhone 5 some behöver byte av U2 IC chip.
min mobil har krånglat ett tag nu då den har svårt för o ladda och den dör ofta när batteriet står på 40%
Jag köpte nytt batteri och charging port samt ett toolkit för att göra bytet själv. Det var inte svårt men efter bytet så laddar inte batteriet alls trots ny lightning kabel.

Jag har använt icke appleladdare ett bra tag och alla kriterier stämmer in på att de är just u2 ic chippet som är kasst.

hade varit väldigt tacksam och få hjälp med bytet!
Citera
2018-05-29, 08:57
  #6
Medlem
Nån i Göteborg som byter chip lite snabbt och lätt på två st iphone 5s.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback