Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-09, 00:32
  #1
Medlem
toydolls avatar
Tja

Det hela började med att jag köpte ett demoex (någon epiphone les paul) från thomann som jag tidigare haft bra erfarenheter med.
När gitarren väl anländer har finnishen spruckit på två ställen, bl.a. längst upp på halsen, alltså närmast huvudet.

Aja, ruttet... Var dock inga problem att få pengarna tillbaka.

Köper då istället från musikhaus kirstein, även där en epiphone les paul. När den anländer så har även den två sprickor i finnishen. Båda är längst upp på vardera sida om halsen. Tråkigt sammantryäffande tänkte jag och fick den utbytt.

...även den tredje gitarren hade sprickor på exakt samma ställe.


Min teori är att finnishen inte klarar av temperaturskillnaderna som sker under transport, men alla jag pratat med säger att det inte kan vara anledningen.


Har ni varit med om något liknande?


Kan nämna att jag även fått tillbaka pengar från kirstein och att jag istället gick till en butik och köpte (den billigaste) gibson les paulen de hade. Kostade ett par tusen extra men det är å andra sidan den skönaste gitarren jag spelat på. Och den är hel
Citera
2016-04-09, 07:07
  #2
Medlem
cacas avatar
Troligen skickar de skadade x och hoppas på att den som köpt inte orkar tjafsa om det!
Citera
2016-04-24, 23:15
  #3
Medlem
toydolls avatar
Om någon är intresserad så köpte jag en Gibson les paul (utan sprickor!) och i manualen/skötselanvisningarna så skriver de klart och tydligt att de inte tar ansvar för t.ex. sprickor i finnishen som gärna uppstår då de utsätts för stora temperaturskillnader snabbt.



Så man bör tänka en extra gång innan man beställer gitarrer som transporteras långt i kalla utrymmen som sedan tas in i varmt rum på en gång.
Citera
2016-05-01, 18:45
  #4
Avstängd
Jag trodde det var akustiska först när jag läste. Men att el-gitarrer spricker i frakten är nog ganska ovanligt.

Jag läste att om man byter världsdel, från sydamerika till europa exempelvis och har en akustisk gitarr så bör man försöka aklimatisera den innan man skickar över den. Luftfuktigheten är ju mycket större i sydamerika, och när den kommer till "torra" europa riskerar den då att spricka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback