Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-08, 16:56
  #1
Medlem
Problemet är följande: vi kör HP och har hittils kunnat använda HPs eget Disk Encryption program utan problem, tills nu vill säga då en dator som skulle krypteras helt enkelt vägrade starta om efter omboot.

HPs Disk Encryption program skrev alltså över Windows egen bootloader med Winmagic SecureDoc BootLoader och hängde sig sedan utan att ha hunnit kryptera disken, så jag har inga problem att läsa filerna på disken med en LiveCd.

Problemet verkar då bara vara att få bort WinMagic SecureDoc Bootloader så jag kan klämma tillbaka Windows, men trots att det var HPs program som skapade problemet så erbjuder de ingen support för att återställa.

Det verkar inte gå att få bort eländet med BootRec /fixboot så jag antar att det av säkerhetsskäl biter sig kvar, så har någon aning om hur man kan ta bort det från disken helt och hållet?

Ed: Jag har certifikatet från krypteringsvalet ifall det skulle behövas för att låsa upp.
__________________
Senast redigerad av DataMetodik 2016-04-08 kl. 16:59.
Citera
2016-04-08, 18:36
  #2
Medlem
sebnies avatar
Ta ur disken, sätt in i en annan dator, och formatera med en linuxCD eller liknande. (ta bort partition, MBR och allt så att det blir en blankdisk).

Därefter installera windows på nytt från scratch.

När det gäller HP's support så får man bara support från dem om man köpt ett separat supportavtal, support ingår med andra ord INTE när man köper deras produkter.
Citera
2016-04-10, 17:51
  #3
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2016-04-11, 08:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Ta ur disken, sätt in i en annan dator, och formatera med en linuxCD eller liknande. (ta bort partition, MBR och allt så att det blir en blankdisk).

Därefter installera windows på nytt från scratch.

När det gäller HP's support så får man bara support från dem om man köpt ett separat supportavtal, support ingår med andra ord INTE när man köper deras produkter.

Nu har vi köpt till ett 3-års supportavtal, men generellt kan man tycka att om HPs bundlade produkter vid korrekt användning förstör ens supporterade HP-dator så borde det ligga i ett seriöst företags åtagande att tillhandahålla kompetensen att lösa det.

Men helt oavsett HP så förvånade det mig att det inte gick att rensa bootsektorn rakt av utan att WinMagic SecureDoc Bootloader envist hänger sig kvar, finns det specialare där det inte går att ta bort bootsektorerna utan vid kryptering låser sig fast i HW el. dyl?
Citera
2016-04-11, 13:50
  #5
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataMetodik
.
Det kan vara så att datorns BIOS "gömmer" HP's bootsektor, så att krypteringen skall bli mer transparent.

Därför jag föreslog att du tar ut hårddisken och sätter den i en annan dator och gör renset där.
Citera
2016-04-18, 10:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det kan vara så att datorns BIOS "gömmer" HP's bootsektor, så att krypteringen skall bli mer transparent.

Därför jag föreslog att du tar ut hårddisken och sätter den i en annan dator och gör renset där.

Tack för tipset, men vi hittade en äldre spegelbackup så det slutade med att vi körde in den istället då det var viktigt att få igång den snabbt. En dyrköpt lärdom rikare att undvika HPs produkter då det är oacceptabelt att krascha när kryptering initieras.
Citera
2018-01-06, 12:03
  #7
Medlem
FETochFULs avatar
Jag har en fråga ang WinMagic. En kille startade min dator och hoppade över winmagic och kom direkt till windows inloggen istället. Hur ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback